ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ОЦІНОЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ДЛЯ АНАЛІЗУ ЕФЕКТИВНОСТІ ЛАНЦЮГА КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЇ

Ключові слова: інновація, комерціалізація інновацій, система оцінювання, показники, ефективність, конкурентоспроможність, маркетинг

Анотація

Скорочення життєвого циклу товарів, поява нових предметів, посилення конкуренції та виникнення нових ринків, постійні зміни в потребах споживачів змушують підприємства виводити на ринок нові товари. Однак не всі інноваційні рішення закінчується комерційним успіхом. При цьому відсутня єдина система оцінювання комерціалізації інновацій, яка відповідала б потребам підприємств різних сфер діяльності. Метою роботи є систематизація показників та розроблення рекомендацій, що можуть використовуватися при формуванні системи оцінки комерціалізації інновацій. На даний момент існують різні підходи до оцінки комерціалізації інновацій. В їх основі – різні показники, згруповані за певними критеріями з певними вагомостями. Підприємство може обрати один із описаних підходів або розробити власний. При цьому потрібно враховувати наступні моменти. Розробляючи систему оцінювання комерціалізації доцільно використовувати велику кількість показників, які найбільше відповідають задачам організації. Складаючи даний набір показників слід враховувати різні аспекти (ефекти) комерціалізації. Краще орієнтуватися на об’єктивні показники (індекси), однак за їх відсутності та необхідності обчислення показників, які мають різні одиниці вимірювання, потрібно їх нормалізувати. При визначенні вагомостей груп, окремих показників для досягнення більшої об’єктивності, можна скористатися одночасно рівноважним, зважувальним та методом зважування загальних категорій одночасно. Після розрахунку інтегрального показника потрібно перевірити його на адекватність, шляхом розрахунку різними методами та порівняння значення при різних сценаріях. Даних підхід до розроблення системи оцінювання комерціалізації інновацій сприятиме формуванню достатньо об’єктивної системи оцінки, що враховує різні впливи від комерціалізації (економічний, ринковий, соціальний, екологічний тощо).

Посилання

Nakonechna, O. S., Makhonko, O. M. (2016). Pokaznyky komertsializatsii innovatsiinykh proektiv [Indicators of commercialization of innovative projects]. Eastern Europe: Economics, Business and Management, 4(04), pp. 189–192.

Chorna, M. V., Glukhova, S. V. (2012). Otsinka efektyvnosti innovatsiinoi diialnosti pidpryiemstv [Evaluation of the efficiency of innovative activity of enterprises]: monograph. Kharkiv: KhDUHT, 210 p.

Kostsyk, R. S. (2016). Komertsializatsiia innovatsiinoi produktsii mashynobudivnykh pidpryiemstv [Commercialization of innovative products of machine-building enterprises]: autoref. Dissertation Abstract. Lviv: NU "Lviv Polytechnic", 238 p.

Palmberg, C. (2006). The sources and success of innovations - Determinants of commercialisation and break-even times. Technovation, 26(11), pp. 1253–1267.

Geipele I., Staube T., Ciemleja G., Geipele S., Zeltins N. and Ekmanis J. (2015). The Development and Design of Engineering Economic Indicator System for Nanotechnology Industry Product Manufacturing: a Case Study of Latvia. Latvian Journal of Physics and Technical Sciences, 52(5).

Myroschenko, N. Yu., Pauk, O. E., Zalutskyi, V. P. (2012). Komertsializatsiia innovatsiinoi produktsii mashynobudivnykh pidpryiemstv [Commercialization of the enterprise's innovative products: evaluation method]. The Economic Messenger of the NMU, 3, pp. 80–85.

Perminova, S. O. (2020). Komertsializatsiia innovatsii: Konspekt lektsii [Commercialization of innovations: Synopsis of lectures]: ed. manual for students specialty 073 "Management", educational and professional program "Management of investments and innovations" / KPI named after Igor Sikorskyi; editor: S. O. Perminova. Kyiv: KPI named after Igor Sikorskyi, 127 p.

Zozulyov, O. V., Skorokhod, K. O. (2012). Protsedura otsiniuvannia mozhlyvosti komertsializatsii tekhnolohii (na prykladi tekhnolohii priamoho vidnovlennia zaliza) [The procedure for assessing the possibility of commercialization of the technology (on the example of the technology of direct iron recovery)]. Economic bulletin of NTUU "KPI": collection of scientific papers, 9, pp. 193–199.

Kutsik, V. I., Klipkova, O. I. (2015). Intehralna otsinka komertsializatsii obiektiv intelektualnoi vlasnosti u systemi innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv [Integral assessment of commercialization of intellectual property objects in the system of innovative development of enterprises]. Trade, commerce, entrepreneurship, 8, pp. 34–37.

Loustric, I., Matyas, M. (2020). Exploring city propensity for the market success of micro-electric vehicles. European Transport Research Review, 12. DOI: https://doi.org/10.1186/s12544-020-00416-8

Nepelski, D., Van Roy, V. (2021). Innovation and innovator assessment in R&I ecosystems: the case of the EU Framework Programme. The Journal of Technology Transfer, 46, pp. 792–827. DOI: https://doi.org/10.1007/s10961-020-09814-5

Khomenko, L. M., Vasilyeva, T. A., Nebaba, N. O., Kutsenko, V. I. Komertsializatsiia novoho produktu na rynku: systema faktoriv vplyvu [Commercialization of a new product on the market: a system of influencing factors]. Actual problems of economics, 7, pp. 115–121. DOI: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2023-1-265-115-121

Переглядів статті: 56
Завантажень PDF: 68
Опубліковано
2024-02-27
Як цитувати
Хоменко, Л., & Решетняк, Я. (2024). ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ОЦІНОЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ДЛЯ АНАЛІЗУ ЕФЕКТИВНОСТІ ЛАНЦЮГА КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЇ. Mechanism of an Economic Regulation, (1 (103), 72-77. https://doi.org/10.32782/mer.2024.103.11
Розділ
МАКРОЕКОНОМІЧНІ МЕХАНІЗМИ