ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВИХ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ КОМПАНІЇ
Анотація
Цифрова трансформація супроводжується збільшенням конкуренції і конкурентних результатів. Посилення цифровізації призводить до гіперконкуренції і зменшення стійкості конкурентної переваги. У статті розглянуто основні теоретичні та практичні аспекти формування цифрових конкурентних переваг компаній в умовах невизначеності та ризику. У центрі уваги даної статті сфери бізнесу, де компанії можуть розвивати свої цифрові конкурентні переваги. У ході дослідження було виокремлено джерела цифрових конкурентних переваг компанії в системі цифрової економіки. Визначено послідовність формування нових конкурентних переваг, яка складається з чотирьох етапів. Зазначено необхідність у створенні комплексної системи формування та підтримки конкурентних переваг компанії, що включає в себе сукупність постійно здійснюваних інноваційних, інвестиційних, маркетингових, організаційно-управлінських, кадрових та соціальних заходів. Зроблено акцент на інформаційних технологіях і системах, їх розвитку та впливі на ефективність діяльності підприємств. Систематизовано процес формування цифрових конкурентних переваг підприємства залежно від різних підходів до трактування конкурентоспроможності. Узагальнено технологію пошуку конкурентних переваг в умовах цифровізації. Зазначено, що в усіх аспектах діяльності компанії повинні здійснюватися зміни, що сприяють збільшенню кількості конкурентних переваг. Роботизація бізнес-процесів є ще одним напрямом цифрової трансформації, який дозволяє автоматизувати повторювані операції за допомогою програмних роботів. Це допомагає збільшити продуктивність та ефективність роботи компаній. Збір та аналіз великих обсягів даних також грають важливу роль у формуванні конкурентних переваг. Оптимальне використання даних дозволяє приймати швидкі та точні бізнес-рішення. Визначено ключові конкурентні переваги, що набувають компанії в результаті цифрової трансформації. Отже, виходячи з вищесказаного, сьогодні будь-яка компанія, незалежно від її розміру і галузі, яка бажає залишатися конкурентоспроможною, повинна інтегрувати цифрову стратегію в свою корпоративну стратегію. Автор аргументує, що цифрова трансформація сприяє змінам в конкурентній ситуації на ринках. Компаніям необхідно активно впроваджувати цифрові технології, щоб забезпечити свою конкурентоспроможність. Використання електронного бізнесу, роботизація бізнес-процесів та аналіз даних стають ключовими факторами успіху.
Посилання
Porter Michael E. (1992) Competitive advantage: Creating and sustaining of superior performance. New-York: The Rree Press. 557 p.
Vovchak A.V., Kamyshnikov R.V. (2005) Konkurentni perevahy pidpryiemstva: sutnist i klasyfikatsiia [Competitive advantages of the enterprise: essence and classification]. Marketynh v Ukraini, no. 2 (30), pp. 50–53.
Vlasenko V.V., Porfirenko V.I., Grebelnik M.M. (2020) Sut ta vydy konkurentnykh perevah pidpryiemstva [The essence and types of competitive advantages of the enterprise]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. Infrastruktura rynku, no. 49, рр. 97–103. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct49-19.
Mykytiuk O. (2013) Konkurentni perevahy pidpryiemstv v kooperatsiinykh vidnosynakh [Competitive advantages enterprises in kooperation relations]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu im. Tarasa Shevchenka. Seriia: Ekonomika, no. 10(151), рр. 83–87.
Klymenko S.M. etc. Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva: navch. posibnyk [Management of the competitiveness of the enterprise]. 2nd Ed. Kyiv: KNEU. 2009. 515 р.
Mametov A. (2021) Formuvannia konkurentnykh perevah na zasadakh tsyfrovoi transformatsii pidpryiemstva [Formation of competitive advantages on the basis digital transformation of the enterprise]. Ekonomika ta derzhava. vol. 3, рр. 138–142. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2021.3.138.
Kasadzhyk K.V. (2022) Innovatsiini pidkhody do stvorennia konkurentnykh perevah [Innovative approaches to creating competitive advantages]. Ekonomiko-pravovyi rozvytok suchasnoi Ukrainy: materialy XI Vseukrainskoi naukovoi konferentsii studentiv, aspirantiv ta molodykh vchenykh, (m. Odesa, 25 lystopada 2022 r.) / za red. Kibik O.M. Odesa, рр. 140–142.
Krause O., Pinyak I., Shpylyk S. (2022) Marketynhovyi stratehichnyi analiz konkurentnoho potentsialu komertsiinoho pidpryiemstva [Marketing strategic analysis of the competitive potential of commercial enterprise]. Galician economic bulletin (Tern.), vol. 76, no. 3, pp. 81–90. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.03.081.
Hrishchenko V. (October 6, 2022) Chynnyky formuvannia konkurentnykh perevah pidpryiemstva [Factors of formation of competitive advantages of the enterprise]. Menedzhment ХХІ stolittia: suchasni modeli, stratehii, tekhnolohii : zb. materialiv IX Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii, Vinnytsia. 201 р.
Kuzmina O., Busko A. (2022) Modeliuvannia stratehii formuvannia konkurentnykh perevah pidpryiemstva [Modeling of strategies of formation of competitive advantages of the enterprise]. Molodyi vchenyi, no. 11 (111), рр. 85–89. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-11-111-19.
Kyrchata I.M., Safronova D.V. (January 11–14, 2022) Sotsialna vidpovidalnist yak instrument nabuttia konkurentnykh perevah ta rozvytku biznesu [Social responsibility as a tool for gaining competitive advantages and business development]. The I International Science Conference «The latest problems of modern science and practice». Boston, USA, рр.143–148.
Tsyfrovizatsiia: neobkhidnist chy trend. Dosvid Fozzy Group ta INTERTOP Ukraine v IT-transformatsii [Digitization: necessity or trend. Experience of Fozzy Group and INTERTOP Ukraine in IT transformation]. Available at: https://www.epravda.com.ua/publications/2022/01/19/681490 (accessed April 26, 2023).
Nikolaievskyi O. (2022) Biznes-informatsiini tekhnolohii yak holovnyi aspekt konkurentnoi perevahy suchasnoho biznesu [Business information technologies as the main aspect of the competitive advantage of modern business]. Computer-integrated technologies: education, science, production, no. 49, рр. 54–62. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2524-0560-2022-49-08.