ЕКОЛОГІЧНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК СКЛАДОВА ПОЛІТИКИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ НА РИНКУ ЕКОЛОГІЧНИХ ТОВАРІВ І ПОСЛУГ
Анотація
У статті розглядаються проблеми, пов'язані з формуванням політики сталого розвитку на засадах екологічного маркетингу вітчизняними підприємствами. Наразі механізми формування ринку екологічних товарів і послуг розробляються та удосконалюються за рахунок складових політики сталого розвитку в частині її екологічної складової. Саме тому, нажаль, «екологічний маркетинг» на враховує соціо-еколого-економічних потреб громад України, а також особливостей формування та розвитку екологічних товарів і послуг. Взаємозв’язок еколого-економічних процесів стає причиною пошуку методів збалансованого розвитку суспільства, при якому задоволення потреб теперішніх поколінь не має ставити під загрозу можливості майбутніх. У такій ситуації екологічні інновації можуть активізувати процеси екологізації будь-яких галузей народного господарства. Систематизовано причини, що перешкоджають успішній розробці та впровадженню підприємствами цінової політики екологізації. Розглянуто чинники формування стимулюючих умов для розвитку інноваційної діяльності у сфері екологічного маркетингу. З точки зору сталого розвитку потреби задовольняються без шкоди майбутнім поколінням. Це пов’язано з вирішенням комплексу екологічних проблем: зелених, коричневих, синіх і глобальних. Водночас зі зміною ставлення до економічного розвитку та формуванням ідеології сталого розвитку змінювалися й концепції розвитку суб’єктів господарювання. Кожна наступна концепція розвитку суб'єктів господарювання, звичайно, не заперечує попередню, а доповнює її. Так, якщо концепція маркетингу говорить про необхідність задоволення потреб, то це не означає, що не слід приділяти увагу зниженню собівартості продукції тощо. Відповідно до концепції сталого розвитку, концепція екологічного маркетингу є також розвиваючу, яка полягає в орієнтації виробництва і збуту на задоволення екологічно орієнтованих потреб і запитів споживачів, створенні та стимулюванні попиту на екологічні товари (продукцію чи послуги) – економічно ефективні та екологічно безпечні у виробництві та споживанні з урахуванням різноманітних інтересів суб'єкти ринку.
Посилання
Illiashenko S.M., Prokopenko O.V. (2003) Ekolohichnyi marketynh [Ecological marketing]. Ekonomika Ukrainy [Ekonomika Ukrainy]. № 12, pp. 56-61. Available at: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/8550/1/2003_19.pdf
Illiashenko, S.M., Prokopenko O.V. (2002). Formuvannia rynku ekolohichnykh innovatsij: ekonomichni osnovy upravlinnia [Formula market ecologic innovations: economic fundamentals of management]. Sumy : VTD «Universytetska knyha»
Kuchmiiov A.V. (2012) Instrumentarii ekolohichnoho marketynhu v konteksti zabezpechennia ekolohichnoi bezpeky [Environmental marketing toolkit in the context of ensuring environmental safety]. Kultura narodiv Prychornomoria. Seriia «Ekonomichni nauky» [Culture of the peoples of the Black Sea region. Series "Economic Sciences"]. № 244. pp. 84-89. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/91085/21-Kuchmiiov.pdf?sequence=1
Kuchmiiov A.V. (2014) Upravlinnia ekolohichnoiu bezpekoiu ekonomichnykh system na zasadakh marketynhu [Management of ecological safety of economic systems on the basis of marketing]: dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia kand. ekon. nauk [dissertation for obtaining a scientific degree of Candidate of Economy Science]. Sumy, SSU. p. 255
Petrunia Yu.Ye., Petrunia V.Yu. (2007). Marketynhovi ekolohichni stratehii pidpryiemstv [Marketing environmental strategies of enterprises]. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky [The mechanism of regulation of the economy]. Vol. 4(32), pp. 185–190
Riabova T.A., Riabov I.B. (2019) Problemy ta perspektyvy ekolohichnoho marketynhu v Ukraini [Problems and prospects of ecological marketing in Ukraine]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo [State and regions. Series: Economy and entrepreneurship]. Vol. 3. pp. 155-159. Available at: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2019/3_2019/32.pdf
Sadchenko O.V. (2001) Intehruiucha rol ekolohichnoho marketynhu v rehionalnomu vidtvorenni i stalomu rozvytku [Integrating role of ecological marketing in regional reproduction and sustainable development]. Rehionalna ekonomika [Regional economy]. № 4, pp. 123–131
Sadchenko O.V. (2009). Kontseptsii ekolohichnoho marketynhu [Concepts of Ecological Marketing]. Ekonomichnyj visnyk NHU [Economical Bulletin of NGU], Vol. 3. pp. 71–78.
Skrypchuk P.M., Rybak V.V. (2009) Ekolohichnyi marketynh yak instrument ta informatsiine zabezpechennia yakosti zhyttiezabezpechennia [Ecological marketing as a tool and information assurance of the quality of life support]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu [Bulletin of the Khmelnytskyi National University]. vol. 3, № 5, pp. 234–237. Available at: http://elar.khmnu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2679/1/234-237.pdf
Yarema V.I., Lendyel O.D., Myshko K.I. (2011) Vykorystannia instrumentiv ekolohichnoho marketynhu v realizatsii kontseptsii staloho rozvytku rehionu [The use of ecological marketing tools in the implementation of the concept of sustainable development of the region]. Marketynh i menedzhment innovatsii [Marketing and innovation management]. Vol. 1, № 4, pp. 222–232. Available at: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/23918/1/mmi2011_4_1_222_232.pdf