ТРАНСФОРМАЦІЯ БАНКІВСЬКОГО СЕКТОРУ В ЕПОХУ ЦИФРОВІЗАЦІЇ
Анотація
В умовах глобальної цифровізації економіки та розвитку альтернатив банківським послугам, актуальним стає перехід банків на відкриті платформи та їх інтеграція з FinTech сектором. В статті визначено чотири рівні інтеграції банків та FinTech компаній: традиційний банкінг, цифровий банкінг, відкритий банкінг та Open-X банкінг. На поточному етапі фактично співіснують три перші моделі. Традиційний банкінг розглядається як надання класичних банківських послуг для фізичних осіб і корпоративних клієнтів, а також інвестиційний банкінг. Цифровий банкінг передбачає використання різних каналів надання банківських послуг для клієнтів, серед яких цифровий канал має вагоме значення. Аналіз цифрового банкінгу дозволив визначити його основні характеристики з точки зору споживачів фінансових послуг та самого банку. Відкритий банкінг ґрунтується на можливості банку залучати до процесів надання банківських послуг екосистему небанківських посередників та інших третіх осіб та взаємодіяти із ними за допомогою таких технологій, як інтерфейси програмування додатків. В процесі дослідження відкритого банкінгу розглянуто основні мотиви співпраці FinTech компаній з банками. До них віднесені зростання видимості FinTech компанії для споживачів завдяки партнерства з відомим банківським брендом, досягнення ефекту масштабу тощо. Найвищим рівнем інтеграції банків і FinTech компаній та майбутнім напрямком розвитку банківського сектору визначено Open-X банкінг. До основних характеристик Open-X банкінгу віднесено: надання спільного доступу замість одноосібного володіння; інформація стає основним ресурсом замість матеріальних активів; формуються партнерські відносини між суб’єктами ринку замість самостійної розробки продукту чи купівлі готових програмних рішень; фокус на забезпеченні позитивного досвіду споживача від співпраці з банком замість пропозиції конкретного продукту.
Посилання
Capgemini, and Efma (2016). World Retail Banking Report 2016. Retrieved from https://web.uniroma1.it/dip_management/sites/default/files/allegati/World%20Retail%20Banking%2 0Report%202016.pdf
Capgemini, and Efma (2019). World FinTech Report 2019. Retrieved from https://www.capgemini.com/eses/wpcontent/uploads/sites/16/2019/06/World-FinTech-Report- WFTR-2019_Web.pdf
Capgemini, LinkedIn, and Efma (2018). World FinTech Report 2018. Retrieved from https://www.capgemini.com/wp-content/uploads/2018/02/world-fintech-report-wftr-2018.pdf
Cherowbrier, J. (2018). European banking sector. A statistical dossier on the current banking sector and meeting the demands of a digital future. Statista. Retrieved from https://senat.me/wp-content/uploads/study_id59063_european-banking-sector.pdf
Derkach, A. O., Kornyeyeva, M. V., Abakumenko, O. V. (2016). Didzhytalizatsiya bankivsʹkoho sektoru Ukrayiny [Digitization of the banking sector of Ukraine]. Finansovi doslidzhennya, 1, 69-75. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/find_2016_1_10
Deutsche Bank (2015). FinTech 2.0: Creating new opportunities through strategic alliance. Retrieved from http://cib.db.com/docs_new/GTB_FinTech_Whitepaper_(DB012)_A4_DIGITAL.PDF
Pousttchi, K., Dehnert, M. (2018). Exploring the digitalization impact on consumer decision making in retail banking. Electronic Markets, 28(3). Retrieved from https://doi.org/10.1007/s12525-017- 0283-0.
Walker, A. (2014). Banking without banks: Exploring the disruptive effects of converging technologies that will shape the future of banking. Journal of Securities Operations & Custody, 7(1), 69-80.
Zherdetsʹka, L. V., Horodynsʹkyy, D. I. (2017). Rozvytok finansovykh tekhnolohiy: zahrozy ta mozhlyvosti dlya bankiv [Financial Technology Development: Threats and Opportunities for Banks]. Ekonomika i suspilʹstvo, 10, 583-588.