ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД ОСОБЛИВОСТЕЙ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ОСВІТИ: КЕЙС ПОЛЬЩІ, СЛОВЕНІЇ, ЧЕХІЇ
Анотація
Поточним вектором розвитку України є євроінтеграційний курс, що вимагає трансформації вітчизняних систем господарювання національної економіки, у тому числі такої ключової її ланки як система освіти. Європейський освітній простір відрізняється спільними рисами, що в загальному вигляді мають уніфікований характер для більшості країн блоку. Незважаючи на це, національні освітні системи країн-членів зберегли свої особливості в ході становлення та переходу на загальноєвропейські цінності. Зокрема, досвід окремих країн як Польща, Словенія та Чехія, що мають спільні ознаки з Україною у географічному, історичному, культурному та інших вимірах є достатньо важливим для визначення загальних векторів розвитку вітчизняної системи державного регулювання освіти, що знаходиться в активній фазі реформування. В статті автором розглянуто особливості освітніх систем та їх державного регулювання в наступних країнах Центральної та Східної Європи: Польщі, Словенії та Чехії, що мають спільні риси з Україною та можуть виступати орієнтирами для її трансформації. В ході дослідження було виявлено наступні спільні ознаки, що притаманні державному регулюванні освіти: децентралізація в управлінні та регулюванні освіти, надання суттєвої автономії освітнім закладам, розвиток освіти впродовж життя та її підтримка на державному рівні та налагодження широкої мережі державно-приватного партнерства. У зв’язку із цим було досліджено основні моделі децентралізації управління освітою, що поширені у світі та включають децентралізацію з домінуючою позицією органів територіального самоврядування та з сильною автономією шкіл. Україну віднесено до першої моделі, що має ряд особливостей, які було досліджено автором. Як підсумок зазначається необхідність подальшого реформування освітнього сектору, що може опиратися на проаналізований в статті досвід країн Центральної та Східної Європи.
Посилання
Abery, B., Tichá, R., Kincade, L. (2017). Moving Toward an Inclusive Education System: Lessons from the U.S. and Their Potential Application in the Czech Republic and Other Central and Eastern European Countries. Social Education, 5, 48–62. Retrieved from 10.7441/soced.2017.05.01.03.
Dyakiv, O. V. (2010). Yevropeysʹkyy dosvid rehulyuvannya vzayemodiyi osvity ta rynku pratsi [The European experience of regulation of the interaction of education and the labor market]. Derzhavne upravlinnya: teoriya ta praktyka. Retrieved from http://academy.gov.ua/ej/ej11/txts/10dovorp.pdf/.
Dzvinchuk, D. I. (2006). Zasady upravlinnya i vybir tsiley diyalʹnosti osvitnʹoyi systemy v konteksti yevropeysʹkoho vymiru [Principles of management and choice of goals of the educational system in the context of the European dimension]. Vyshcha osvita Ukrayiny, 2, 20–26.
Hzhesyuk, A. O. (2011). Osoblyvosti meharehionalʹnykh osvitnikh system [Features of megre regional educational systems]. Formuvannya rynkovoyi ekonomiky, 2, 496–501. Kyiv: KNEU. Retrieved from http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/1820.
Kasʹyanov, H. (2015). Osvitnya systema Ukrayiny 1990–2014: analitychnyy ohlyad [Educational system of Ukraine 1990–2014: analytical review]. Kyiv: TAKSON, 52.
Mitter, W. (2006). The education systems of Europe: Education in Europe: The Way Ahead. Trends in Bildung international, 13, 1–12.
National Education Systems. European Commission National Policies Platform «Eurydice». Retrieved from https://eacea.ec.europa.eu/nationalpolicies/eurydice/national-description_en.
Pro osvitu [About Education] # 2145-VIII from 05.09.2017. (2017). Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n66.
Pro skhvalennya Kontseptsiyi reformuvannya mistsevoho samovryaduvannya ta terytorialʹnoyi orhanizatsiyi vlady v Ukrayini [On Approval of the Concept of Reforming Local Self-Government and Territorial Organization of Power in Ukraine]: rozporyadzhennya Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 01.04.2014 # 333-r. (2014). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80.
Rozvytok sotsialʹnoyi sfery terytorialʹnykh hromad v umovakh administratyvno-finansovoyi detsentralizatsiyi [Development of the social sphere of territorial communities in the conditions of administrative and financial decentralization] (2018). Lviv, 140.
Shyyan, R. (2016). Detsentralizatsiya osvity u Polʹshchi: dosvid dlya Ukrayiny [Decentralization of education in Poland: experience for Ukraine]. Kyiv: Vyd-vo “Yuston”, 44.
Staude, E. (2011). National Education Systems in the European Union. All Theses and Dissertations (ETDs), 458. Retrieved from https://openscholarship.wustl.edu/etd/458.
Štremfel, U. (2015). European Educational Governance and its Influence on the Development of Slovenian Educational Space. Governing educational spaces: knowledge, teaching, and learning in transition, comparative and international education. Sense Publishers, 151–168.
Sysoyeva, S. O., Krystopchuk, T. YE. (2012). Osvitni systemy krayin Yevropeysʹkoho Soyuzu: zahalʹna kharakterystyka [Educational systems of the countries of the European Union: general characteristics]: navchalʹnyy posibnyk. Rivne: Ovid, 352.
Tymoshenko, O. I. (2009). Osvita Ukrayiny v konteksti rozvytku svitovykh osvitnikh tendentsiy [Education of Ukraine in the context of development of world educational tendencies]. Vyshcha osvita Ukrayiny, 3, 90–97.
Wojniak, J., Majorek, M. (2018). Polish education system under 2017 reform: Assumptions, aims and controversies. SHS Web of Conferences. Retrieved from 48.01043. 10.1051/shsconf/20184801043.