ПРОГРАМНО-ЦІЛЬОВИЙ МЕТОД ЯК ІНСТРУМЕНТ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ СТРАТЕГІЧНОГО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНИ

  • Тетяна Васильєва Сумський державний університет
  • Каріна Дзеверіна ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі»
  • Володимир Касьяненко Сумський державний університет
Ключові слова: національна економіка, державна цільова програма, таргет, оптимізація, державна експертиза

Анотація

У роботі розвинуто теоретичні та прикладні засади щодо визначення умов запровадження режиму таргетування у системі інструментів державного управління економічним і соціальним розвитком. Визначено ключові фактори, що впливають на процеси розвитку державно-цільових програм, та проаналізовано основні недоліки стосовно організації їх виконання. Запропоновано етапи проведення моніторингу на основі режиму таргетування з урахуванням стадій розробки та виконання державних цільових програм. Розроблено концептуальні засади механізму запровадження режиму таргетування при реалізації державних цільових програм. У роботі відзначено недосконалість вітчизняної системи реалізації програмно-цільового методу порівняно з його використанням у країнах Європи у частині управління та оцінювання програм. Важливим аспектом успішності застосування режиму таргетування є наявність належного нормативної- правової бази, що регламентує основні положення його реалізації, завданням якої є забезпечення взаємоузгодженості показника як на стратегічному та оперативному рівнях, так і на загальнодержавному, регіональному, галузевому рівнях. Об’єктом моніторингу на заключному етапі виконання державних цільових програм виступає рівень таргету, розрахований на основі досягнутих показників. У статті зазначено, що проведення моніторингу на основі режиму таргетування державних цільових програм дозволяє проранжувати їх пріоритетність за кількісним (рівень таргету з урахуванням просторових та часових обмежень) та якісним аспектами (відповідність базовим та додатковим умовам економічного потенціалу національної економіки). Також моніторинг на основі режиму таргетування дозволяє сформувати затверджений перелік державних цільових програм, впровадження яких буде здійснюватися першочергово. Зроблено висновок, що для методичного забезпечення запровадження режиму таргетування необхідним є оцінювання реальних умов, що детермінують розвиток економічного потенціалу економіки України на сучасному етапі.

Посилання

Hlushchenko, Yu. A. (2013). Prohramno-tsilovyi metod yak forma realizatsii publichnoho administruvannia [Program-target method as a form of implementation of public administration]. Zbirnyk naukovykh prats NADU pry Prezydentovi Ukrainy, 1, 72–80.

Hryhoriev, H. S. (2017). Metodolohiia stratehichnoho otsiniuvannia natsionalnoi ekonomiky [Methodology of strategic assessment of the national economy]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu, 22(1), 34–42.

Derevchuk, O. I. (2010). Zmist ta osoblyvosti prohramno-tsilovoho metodu biudzhetnoho finansuvannia [The content and features of the program-target method of budget financing]. Chasopys Kyivskoho universytetu prava, 1, 129–134.

Innovatsii v Ukraini: Yevropeiskyi dosvid ta rekomendatsii dlia Ukrainy [Innovation in Ukraine: European Experience and Recommendations for Ukraine] (2011). Innovatsii v Ukraini: propozytsii do politychnykh zakhodiv, 76.

Levchenko, I. A. (2018). Napriamy rozvytku systemy biudzhetnoho planuvannia ta neobkhidnist biudzhetnoho prohnozuvannia v ukraini [Areas of development of the budget planning system and the need for budget forecasting in Ukraine]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, 23, 490– 492.

Pro derzhavni tsilovi prohramy: zakon Ukrainy [About State Target Programs: Law of Ukraine] #1621-IV vid 18.03.2004 r. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1621-15.

Pro zatverdzhennia Poriadku rozroblennia ta vykonannia derzhavnykh tsilovykh prohram : postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy [On Approval of the Procedure for the Development and Implementation of State Target Programs: Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine] # 106 vid 31.01.2007 r. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/106-2007-%D0%BF.

Tukhtarova, T. K. (2013). Kontseptualni zasady tsilovoho prohramuvannia v derzhavnomu upravlinni [Conceptual Fundamentals of Targeted Programming in Public Administration]. Visnyk Dnipropetrovskoho derzhavnoho ahrarnoho universytetu, 2(52), 210–214.

Chuhunov, I. Ya., Zapatrina, I. V. (2008). Rozvytok prohramno-tsilovoho metodu planuvannia biudzhetu [Development of the program-target method of budget planning]. Finansy Ukrainy, 5, 3–14.

Derzhavni tsilovi prohramy ta uporiadkuvannia prohramnoho protsesu v biudzhetnii sferi [State target programs and streamlining of the program process in the budgetary sphere] (2008). In-t ekonomiky ta prohnozuvannia NAN Ukrainy. K.: Nauk. Dumka, 384.

Переглядів статті: 23
Завантажень PDF: 18
Опубліковано
2019-03-13
Як цитувати
Васильєва, Т., Дзеверіна, К., & Касьяненко, В. (2019). ПРОГРАМНО-ЦІЛЬОВИЙ МЕТОД ЯК ІНСТРУМЕНТ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ СТРАТЕГІЧНОГО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНИ. Mechanism of an Economic Regulation, (1 (83), 99-108. https://doi.org/10.32782/10.21272/mer.2019.83.08
Розділ
НАУКОВІ ПОВІДОМЛЕННЯ