ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО РОЗУМІННЯ СУТНОСТІ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ГАЛУЗІ ОСВІТИ

  • Тетяна Васильєва Навчально-науковий інститут фінансів, економіки та менеджменту імені Олега Балацького
  • Анна Воронцова Навчально-наукового інституту бізнес-технологій «УАБС» Сумського державного університету
  • Тетяна Майборода Сумський державний університет
Ключові слова: державне регулювання, галузь освіти, адміністративний метод регулювання, економічний метод регулювання

Анотація

Роль та значення освіти в умовах сучасного світу не може бути недооцінена, що вимагає від держави постійного втручання в дану сферу з метою її регулювання та розвитку. Від таких заходів впливу залежить якість формування як розвиненої особистості, так і загалом людського потенціалу нації, зміна продуктивності праці та ефективності діяльності окремих суб’єктів господарювання, соціально-економічний розвиток територіальної громади, регіону, держави тощо. Враховуючи ці та багато інших чинників, в Україні активно почався процес реформування галузі освіти від старої радянської моделі до нового європейського зразка. Так, відбувається трансформація правового поля освітньої сфери, що виражається через зміну основного закону «Про освіту», а також ряду суміжних та додаткових нормативно-правових актів. Окрім цього, в країні спостерігається поступовий процес зміни інфраструктурного та ресурсного забезпечення освітніх закладів, що безпосередньо впливає на зміст та якість освітніх послуг. Такі зміни значним чином впливають і на механізм державного регулювання галузі освіти, що стало об’єктом дослідження даної роботи. У статті досліджено економічний зміст понять регулювання, державне регулювання загалом та в галузі освіти зокрема, визначено основні суб’єкти та об’єкти даного процесу як в прямому, так і в опосередкованому відношенні, функції та принципи діяльності. Це дозволяє розглядати процес державного регулювання галузі освіти як складну систему, що має свій інструментарій та методологічну основу. Авторами доведено необхідність втручання держави в галузь освіти, що на противагу ринкового регулювання, зумовлено специфічними ознаками освітнього сектору (монополія держави в галузі, переважно суспільний характер послуг, нематеріальність, багатосуб’єктність тощо). Окремо зосереджено увагу на основних формах інструментарію державного регулювання галузі освіти, що представлено у вигляді прямих та опосередкованих методів, важелів тощо.

Посилання

Druzhinina, V. V. (2010). Mehanizm derzhavnogo reguljuvannja rynku praci: Teoretychnyj aspekt [Mechanism of state regulation of labor market: Theoretical aspect]. Visnyk Hmelnyckogo nacionalnogo universytetu, 4, Vol. 4, 67–71.

Etymologichnyj slovnyk ukrainskoi movy v 7 t. Т. 5. (2006). [Etymological Dictionary of the Ukrainian Language in 7 Vol. Vol. 5. К.: Naukova dumka, 705.

Zaretska, L. M., Kulinich, O. A. (2015). Derzhavne reguljuvannja sfery vyshhoi' osvity [State regulation of higher education sphere]. Ekonomichna strategija i perspektyvy rozvytku sfery torgivli ta poslug, 168–179.

Kalenyuk, I. S., Tsymbal, L. I. (2011). Osoblyvosti reguljuvannja rynku osvitnih poslug [Peculiarities of education service market regulation]. Chernihiv: ChSIEU, 184.

Latynin, M. A. (2005). Teoretychni pidhody shhodo vyznachennja mehanizmu derzhavnogo reguljuvannja rozvytku agrarnogo sektora ekonomiky Ukrai'ny [Theoretical approaches to definition of state regulation mechanism of Ukrainian agrarian economics sector development]. Derzhavne upravlinnja: teorija ta praktyka, 2.

Osovska, H. V., Yushkevich, O. O., Zavadskiy, Y. S. (2007). Ekonomichnyj slovnyk [Economic Dictionary]. Kyiv: Kondor, 358.

Parashchenko, L. (2011). Derzhavne upravlinnja rozvytkom zagal'noi' seredn'oi' osvity v Ukrai'ni: metodologii', strategii', mehanizmy [State governance of secondary education development in Ukraine: methodologies, strategies, mechanisms]. Kyiv: Mayster Knyh, 536.

Pro osvitu [About Education]. # 2145-VIII from 05.09.2017. (2017). Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n66.

Slovnyk ukrai'ns'koi' movy: v 11 t. (2018). [Dictionary of Ukrainian Language: in 11 V.]. К.: Naukova Dumka, 7, 480.

Tretyak, H. S., Blishchuk, K. M. (2011). Derzhavne reguljuvannja ekonomiky ta ekonomichna polityka [State regulation of economics and economic policy]. Lviv: LRIPA NAPA, 128.

Tsymbal, L. I. (2006). Sub’jekty rynku osvitnih poslug ta i'h vzajemodija [Subjects of education service market and their interaction]. Strategija rozvytku Ukrai'ny, 1, 71–76.

Shestakovska, T. L., Kholyavko, N. I. (2016). Derzhavne reguljuvannja systemy osvity v umovah rynkovoi' ekonomiky [State regulation of education system in terms of market economy]. Naukovyj visnyk Hersons'kogo derzhavnogo universytetu, 16, 32–35.

Переглядів статті: 5
Завантажень PDF: 2
Опубліковано
2018-12-30
Як цитувати
Васильєва, Т., Воронцова, А., & Майборода, Т. (2018). ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО РОЗУМІННЯ СУТНОСТІ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ГАЛУЗІ ОСВІТИ. Mechanism of an Economic Regulation, (4 (82), 102-109. https://doi.org/10.32782/10.21272/mer.2018.82.09
Розділ
НАУКОВІ ПОВІДОМЛЕННЯ