СОЦІАЛЬНІ ЕФЕКТИ РЕГІОНАЛЬНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ ІНФРАСТРУКТУРНИХ ПРОЕКТІВ
Анотація
У статті подано аналіз регіональної конкуренції інфраструктурних проектів, а саме проектів, що передбачають інвестиції в розвиток інфраструктури аеропортів. Згідно запропонованої моделі, яка передбачає аналіз двох регіонів в умовах монополістичної конкуренції, і сама регіональна конкуренція, й інвестиції будуть неефективні, хоча в цілому інвестиції в розвиток інфраструктури аеропортів – це досить важливий і корисний приклад соціальних інвестицій. У дослідженні доведено, що регіональна конкуренція, основу якої складають інвестиції в інфраструктурні проекти на рівні окремих країн або конкуруючих регіонів, є неефективною. Із нашої наукової роботи 1998 р. можна зробити висновок, що зі збільшенням числа конкуруючих регіонів ефективність знижується. Крім того, ефективність також знижується, якщо центральні органи влади всіляко сприяють регіонам завойовувати конкурентні позиції на ринку. У даній статті аналізуються проблеми розвитку інфраструктури аеропортів. Із проведеного аналізу можна зробити висновок, що в плани регіонального розвитку не варто включати розвиток інфраструктури аеропортів у кожному регіоні в рамках однієї країни. На рівні Європейського Союзу (ЄС) для ефективного розвитку регіонів найкращим варіантом є розвиток інфраструктури аеропортів загальноєвропейського рівня. У іншому випадку регіональна конкуренція буде зведена до нуля. Результати даного дослідження можна розглядати в якості офіційної точки зору наукової ради Федерального міністерства транспорту, будівництва і міського розвитку (Wissenschaftlicher Beirat beim Bundesminister fuer Verkehr, Bau und Stadtentwicklung, 2011), яке також запропонувало розробити Загальноєвропейський генеральний плану розвитку авіації. Основна проблема даного питання полягає в тому, що регіональна конкуренція не передбачає виходу з ринку конкуруючих регіонів або їх банкрутства, а сама регіональна конкуренція викликає чимало запитань. Теза про те, що співфінансування/субсидування бідних регіонів буде ефективним і вони зможуть зрівнятися за рівнем економічного розвитку із багатими регіонами, здається ілюзорним і помилковим тлумаченням конкуренції та економічної ефективності. Ці поняття неможливо використовувати стосовно аналізу розвитку окремих регіонів, наприклад, Східної Німеччини після возз’єднання. Незважаючи на те, що за останні 27 років Східна Німеччина отримала більше двох трильйонів євро на регіональні проекти розвитку, вона так і не змогла зрівнятися із Західною Німеччиною за рівнем економічного розвитку. У Східній Німеччині, наприклад, існує практика неефективного інвестування, особливо в транспортну інфраструктуру. Звичайно, подібну ситуацію можна спостерігати і в інших країнах Європи. Крім того, якщо національні уряди або керівництво ЄС підтримують регіональну конкуренцію шляхом співфінансування спільних інвестиційних витрат, слід побоюватися збільшення обсягів інвестицій. Якщо рівень співфінансування відносно високий, наприклад, для слаборозвинених регіонів ЄС, де рівень співфінансування може становити максимум 95 % для інфраструктурних проектів, доцільно припустити, що витрати на фінансування проектів перевищать соціальні вигоди ЄС у цілому. Згідно нашої моделі, 95 %-ий рівень співфінансування у цілому буде збитковим для ЄС. Звичайно, незважаючи на те, що модель не враховує збільшення фірмами своєї продуктивності, викликаної інфраструктурними інвестиціями, слід припустити, що вони отримають надприбуток. Це пов’язано з тим, що фірми практично не фінансують розвиток додаткової інфраструктури, особливо якщо врахувати ще й те, що в цілому регіональна конкуренція призводить до дуже низьких регіональних корпоративних податків (Stauvermann and Kumar, 2016).
Посилання
ACRP (Airport Cooperative Research Program) (2008). Airport Economic Impact Methods and Models: A Synthesis of Airport Practice, Transportation Research Board of the National Academies, Washington, D.C.
Anderson, L. R. & Holt, C. A. (1996). Classroom Games: Information Cascades. The Journal of Economic Perspectives, Vol. 10, 187–193.
Arrow, K. J. (1962). The Economic Implications of Learning by Doing. Review of Economic Studies 29, 155–173.
ATAG (Air Transport Action Group) (2008). The Economic and Social Benefits of Air Transport 2008. Geneva.
Bannerjee, A. (1992). A simple Model of Herd Behavior. Quarterly Journal of Economics, Vol. 107, 797–818.
Barbot, C. (2006). Low-cost airlines, secondary airports, and state aid: An economic assessment of the Ryanair–Charleroi Airport agreement. Journal of Air Transport Management 12, 197–203.
Bikhchandani, D. Hirshleifer, D. and Welch, I. (1998). Learning from the Behavior of Others: Conformity, Fads, and Informational Cascades. Journal of Economic Perspectives, Vol. 12, 151–170.
Bikhchandani, S. & Sharma, S. (2001). Herd Behavior in Financial Markets. IMF Staff Papers, 279– 310.
Button, K. & Taylor, S. (2000). International Air Transportation and Economic Development. Journal of Air Transport Management, 6, 209–222.
Chi, J. & Baek, J., 2013. Dynamic relationship between air transport demand and economic growth in the United States: a new look. Transport Policy, 29, 257–260.
Chin, A. & Tay, J., 2001. Developments in air transport: implications on investment decisions, profitability and survival of Asian airlines. Journal Air Transport Management, 7(5), 319–330.
Dixit, A. K. & Stiglitz, J. E. (1977). Monopolistic Competition and Optimum Product Diversity, American Economic Review, 67(3), 297–308.
ECAD (European Center for Aviation Development) (2008). Katalytische volks- und regionalwirtschaftliche Effekte des Luftverkehrs in Deutschland. Darmstadt.
Florio, M. & Vignetti, S. (2003). Cost-Benefit Analysis of Infrastructure Projects in an Enlarged European Union: An Incentive-Oriented Approach. Working Paper No. 13.
Garfinkel, M. R. & Skaperdas, S. (2006). Economics of conflict: An Overview, in: T. Sandler and K. Hartly (eds.). Handbook of Defense Economics, Vol. 2, Chapter 22, 649–711.
Geerdink, G. C., Stauvermann, P. J. & Steenge, A. E. (2010). Innovation, Herd Behavior and Regional Development, in: Arentsen, M., Rossum, W. van and Steenge, A. E. (eds): Governance of Innovation; Firms, Clusters and Institutions in a Changing Setting, Edward Elgar, Cheltenham.
Geerdink, G. C. & Stauvermann, P. J. (2008). From Silicon Somewhere to Silicon Nowhere: an analysis of herd behavior in regional development policy. Discussion Paper. University of Twente.
Geerdink, G. C. (2010). Regional Development: Games of Competition and Cooperation. (PhD dissertation).
Hirshleifer, J. (1989). Conflict and Rent-Seeking Success Functions: Ratio vs. Difference Models of relative Success. Public Choice, 63, 101–112.
Hopf, R., Link, H. & Stewart-Ladewig, L. (2001). Subventionen im Luftverkehr. DIW Wochenbericht, 42, 630–637.
Ishutkina, M. A. & Hansman, R. J. (2009). Analysis of the Interaction Between Air Transportation and Economic Activity: a Worldwide Perspective. MIT International Center for Air Transportation, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA. Report No. ICAT-2009-2.
IATA (International Aviation Transport Association) (2006). Airline Network Benefits. IATA Economics Briefing No. 3.
IATA (International Aviation Transport Association) (2008). Aviation Economic Benefits. IATA Economics Briefing No. 8.
Konrad, K. A. (2007). Strategy in Contests- an introduction, (book manuscript in preparation). WZB-Berlin, Germany.
Krugman, P. (1994). Competitiveness: A Dangerous Obsession. Foreign Affairs, 23(2), 28–44.
Lucas, R. E. (1988). On the Mechanics of Economic Development. Journal of Monetary Economics, 21, 3–32.
Macário, R. & Silva, J. (2009). Regional Airports and Local Development: the Challenging Balance between Sustainability and Economic Growth. Proceedings of the International Conference on Prospects for Research in Transport and Logistics on a Regional–Global Perspective (RTraL’ 2009), Istanbul: Dogus University, 189–194.
Marazzo, M., Scherre, R. & Fernandes, E. (2010). Air transport demand and economic growth in Brazil: a time series analysis. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 46 (2), 261–269.
Profillidis, V. and Botzoris, G. (2016). Air passenger transport and economic activity. Journal of Air Transport Management, 49, 23–27.
Romer, P. M. (1989). Capital Accumulation in the Long-Run Growth, 51–127, in: Barro, R. J. (ed.): Modern Business Cycle Theory. Harvard University Press.
Romer, P. M. (1990). Endogenous Technological Change. Journal of Political Economy, 98, 71–102.
Skaperdas, S. & Gan, L. (1995). Risk Aversion in Contests. Economic Journal, 105, 951–962.
Skaperdas, S. (1996). Contest Success Functions. Economic Theory, 7, 283–290.
Stauvermann, P. J. (1997). Endogenous Growth in OLG-models; Normative and Positive Aspects of the New Growth theory (written in German), Springer http://www.springer.com/de/book/9783824464456.
Stauvermann, P. J. (2012). Accumulation and Growth in the Shadow of Conflicts, will be published in: Peace Economics, Peace Science and Public Policy.
Stauvermann, P. J. & Kumar, R. R. (2016). The Dilemma of International Capital Tax Competition in the Presence of Public Capital and Endogenous Growth. Annals, 16(2), 255–272.
U.S. Department of Transportation Office of Aviation & International Affairs. (2010). US Subsidized EAS Report. – June 1, 2009.
U.S. Department of Transportation Office of Aviation & International Affairs. (2010). Alaskan Subsidized EAS Report. – June 1, 2009.
Wissenschaftlicher Beirat beim Bundesminister fur Verkehr, Bau und Stadtentwicklung. (2011). Handlungsbedarf fur die Planung und Nutzung der Flughafeninfrastruktur in Deutschland, 14th February 2011.
Zuidberg, J. & Veldhuis, J. (2012). The role of regional airports in a future transportation system. SEO-report nr. 2012-05. http://www.seo.nl/en/page/article/the-role-of-regional-airports-in-a-future- transportation-system.