ВІДКРИТА НАУКА ЯК СКЛАДОВА ПРОЗОРОГО ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ ДЛЯ ВЧЕНИХ: ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ КОНТЕКСТ

  • Леонід Таранюк Сумський державний університет
  • Каріна Таранюк Сумський державний університет
  • Юрій Волк Сумський державний університет
Ключові слова: наука, робота, інформація, принцип, аналіз

Анотація

Використання відкритої науки у науковій діяльності закладів дозволяє підвищити рівень інформаційного доступу та прозорості інформації про результати наукових досліджень та її популяризацію у світі. У свою чергу потрібні важелі впливу та дієві механізми підвищення рівня прозорості поширення науки та можливості отримання вхідних даних з наукових досліджень. У данній статті проаналізовано роботи представників національних та міжнародних наукових шкіл щодо досліджень відкритої науки та її впливу на наукову активність організацій. Розглянуто понятійну категорію «відкрита наука». Досліджено основні складові відкритої науки у системі наукової діяльності організацій, до яких віднесено: легкий доступ до наукової продукції, прозорий огляд результатів досліджень, відкритий методичний комплекс, доступний навчальний процес та можливість використання програмних продуктів без обмеженого доступу. Відзначено наукові принципи відкритості, що характеризують формування відкритої науки, до яких віднесено принципи якості та доброчесності, користі для суспільства, рівності та справедливості, різноманітності та інклюзивності. Досліджено практичні механізми впливу відкритої науки на наукову діяльність установ. Проведено порівняльний аналіз практичного впровадження відкритої науки у країнах Євросоюзу, США та країнах Африканського континенту. Сформовано авторські пропозиції щодо шляхів розвитку відкритої науки та її впливу на наукову діяльність установ, до яких віднесено: підвищення прозорості інформації про наукові результати установ та наукові результати вчених; формування в суспільстві позитивних поглядів на академічну доброчесність наукових продуктів і послуг; підвищення рівня євроінтеграційних процесів вітчизняного наукового простору. Сформовано основні висновки наукового дослідження та окреселнні подальші шляхи наукових пошуків.

Посилання

Open science (2021). Wikipedia. Retrieved from https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%BA%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B0_%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B0 (Available at 09.09.2021).

Zhuk, L.V. (2017). Naukovi doslidzhennya u vyshchykh navchalʹnykh zakladakh: sutnistʹ, znachennya ta perspektyv [Research in higher education: essence, meaning and prospects.] Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Lʹvivsʹka politekhnika». Ser.: Problemy ekonomiky ta upravlinnya. 873, 146–153.

Komarova, O. A. (2011). Osvita u vymiri informatsiynoho suspilʹstva [Education in the dimension of information society]. Ekonomichnyy chasopys–XXI, 7–8, 50–53.

Proshkin, V.V. (2014). Doslidzhennya osoblyvostey intehratsiyi nauky y osvity v universyteti [Research of features of integration of science and education at university]. Visnyk pislyadyplomnoyi osvity, 11, 135–143.

Melnyk, L. Y. (2017). Intehratsiya osvity, nauky ta vyrobnytstva v ekonomitsi znanʹ ahrarnoyi sfery [Integration of education, science and production in the knowledge economy of the agricultural sector]. Ekonomika APK, 11, 67–73.

Cherep, А. V. (2013). Integration of education, science and business: monograph, Vol. 3. Zaporozhye: ZNU, 261.

Fecher, B. & Friesike, S. (2013). Open Science: One Term, Five Schools of Thought, 1-11. Retrieved from https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2272036 (Available at 09.09.2021).

Pacheco, R. C. S. & Nascimento, E. & Weber, R. O. (2018). Digital Science: Cyberinfrastructure, e-Science and Citizen Science. : Retrieved from https://ideas.repec.org/h/spr/prochp/978-3-319-73546-7_24.html (Available at 09.09.2021).

Fernandes, P. L. & Vos, R. A. (2017). Open Science, Open Data, Open Source. DOI: 10.5281/zenodo.1015287 (Available at 17.10.2017).

Nosenko, Yu.G. & Sukhikh, A.C. (2020) Vidkryta nauka v konteksti pobudovy suspilʹstva znanʹ i tsyfrovykh peretvorenʹ yevropeysʹkoho prostoru [Open science in the context of building a knowledge society and digital transformations of the European space]. Fizykomatematychna osvita, 4 (26), 85–92.

OECD Science, Technology and Industry Policy Papers № 25 Making Open Science aReality. (2021). Retrieved from: https://cutt.ly/JcuwQtg (Available at 31.03.2021).

Nosenko, Yu.G. (2021). Vidkryta nauka v Ukrayini: postup i shlyakhy rozvytku [Open science in Ukraine: progress and ways of development.]. Retrieved from з https://lib.iitta.gov.ua/726808/1/Nosenko%20Yu..pdf (Available at 09.09.2021).

Proyekt rekomendatsii po otkrytoy nauke. [Draft recommendation on open science] (2021). 41 sessiya General'noy konferentsii UNESCO. Parizh, 8.09. 2021, 5-9.

Predvaritel'noye issledovaniye tekhnicheskikh, finansovykh i pravovykh aspektov, kasayushchikhsya tselesoobraznosti prinyatiya rekomendatsii UNESCO po otkrytoy nauke. [Preliminary study of the technical, financial and legal aspects of the feasibility of adopting a UNESCO recommendation on open science] (2019). 40 sessiya General'noy konferentsii UNESCO. Parizh, 3.09. 2019, 2.

Переглядів статті: 39
Завантажень PDF: 18
Опубліковано
2021-10-30
Як цитувати
Таранюк, Л., Таранюк, К., & Волк, Ю. (2021). ВІДКРИТА НАУКА ЯК СКЛАДОВА ПРОЗОРОГО ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ ДЛЯ ВЧЕНИХ: ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ КОНТЕКСТ. Mechanism of an Economic Regulation, (4 (94), 7-13. https://doi.org/10.21272/mer.2021.94.01