АНАЛІЗУВАННЯ ЗМІН СЕНСОРНИХ УПОДОБАНЬ ТУРИСТІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Ключові слова: турист, соціологічне опитування, сенсорна система, сенсорний маркетинг, туристична подорож, хі-квадрат тест

Анотація

Дослідження змін сенсорних уподобань туристів в умовах воєнного стану є важливим як для розуміння впливу військових конфліктів на психологію та поведінку людей, так і для розвитку стратегій управління туристичною галуззю в умовах нестабільності та кризи. Метою дослідження є аналізування змін сенсорних уподобань туристів, зумовлених впливом російсько-української війни. На базі двох соціологічних досліджень проаналізовано та зроблено висновки про зміни, які відбулися в сенсорних уподобаннях туристів у зв’язку з широкомасштабним вторгненням росії. Перше опитування проводилося у листопаді-грудні 2021 року та січні 2022 року, друге – у вересні та жовтні 2023 року, яке стало продовженням першого. Для підтвердження гіпотези про відмінність у відповідях респондентів, наданих до початку війни та під час війни, розраховано хі-квадрат тест. Підтвердження гіпотези дозволило довести, що при розробленні туристичних продуктів компаніям варто враховувати зміни сенсорних уподобань туристів. Дослідження показало значні зміни в виборі туристичних опцій мандрівниками під впливом сенсорних відчуттів, які сформувалися в умовах ведення російсько-української війни. Вартість подорожі стала важливішою, культурний і піший туризм втратили популярність, а екстремальний і гастрономічний туризм зросли в популярності. Аромати та смаки формують більший вплив на асоціативну пам'ять мандрівників, а зорові враження залишаються важливими, зокрема історичні сценки стали популярнішими. Зроблено висновок, що сенсорні вподобання та емоційні реакції подорожуючих значно змінюються залежно від вікових категорій. Молодші респонденти (менше 16 років) віддають найбільше переваги їжі та мелодії, в той час, як старша група (більше 50 років) – кухні та смакам і зовнішньому вигляду. Зрозуміло, що туристичні підприємства повинні підлаштовувати свої послуги та маркетингові стратегії, враховуючи ці вікові особливості та відмінностей у реакціях туристів на сенсорні подразники. Бізнеси в галузі туризму можуть використовувати результати цього дослідження для адаптації своїх маркетингових стратегій та туристичних пропозицій до змін сенсорних уподобань та потреб туристів, зумовлених воєнним конфліктом. Це дозволить їм залучати та утримувати клієнтів навіть під час небезпеки, нестабільності та кризи.

Посилання

Melikjanyan, K. (2022). The impact of the Russia-Ukraine war on the development of cruise tourism in the Black Sea Region. In: Proceedings of the International Association of Maritime Universities Conference, AGA IAMUC.

Siddi, M. (2022). The partnership that failed: EU-Russia relations and the war in Ukraine. Journal of European Integration, no. 44(6), pp. 893–898. DOI: https://doi.org/10.1080/07036337.2022.2109651

Kozlowski, A. R. (2023). The war and tourism: security issues and business opportunities in shadow of Russian war against Ukraine. Quality and Quantity. DOI: https://doi.org/10.1007/s11135-023-01762-0

Tomej, K., Bilynets, I., Koval, O. (2023). Tourism business resilience in the time of war: The first three months following Russia’s invasion of Ukraine. Annals of Tourism Research, no. 99. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2023.103547

Muskat, B., Prayag, G., Hosany, S., Li, G., Vu, Q., Wagner, S. (2023). The interplay of sensory and non-sensory factors in food tourism experiences. Tourism Review. DOI: https://doi.org/10.1108/TR-12-2022-0627

Grunert, K. G., Chimisso, C., Lähteenmäki, L., Leardini, D., Sandell, M., Vainio, A., Vranken, L. (2023) Food-related consumer behaviours in times of crisis: Changes in the wake of the Ukraine war, rising prices and the aftermath of the COVID-19 pandemic. Food Research International, no. 173. DOI: https://doi.org/10.1016/j.foodres.2023.113451

Dolnicar, S., McCabe, S. (2022). Solidarity tourism how can tourism help the Ukraine and other war-torn countries? Annals of Tourism Research, no. 94. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2022.103386

Marijnen, E. (2022). Eco-war tourism: Affective geographies, colonial durabilities and the militarization of conservation. Security Dialogue, no 53(6), pp. 550–566. DOI: https://doi.org/10.1177/09670106221112215

Plzáková, L., Smeral, E. (2022). COVID-19 pandemic, the war in Ukraine and looming risks for tourism’s recovery. Tourism Economics. DOI: https://doi.org/10.1177/13548166221131722

Kulyniak, I., Zhygalo, I., Koval, S. (2022). Sotsiolohichne doslidzhennia spryiniattia respondentamy vplyvu tekhnolohii neiromarketynhu pid chas turystychnoi podorozhi [Sociological research of respondents' perception of the neuromarketing technologies impact during tourist travel]. Entrepreneurship and innovation, no. 23, pp. 25–31. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/23.5 [in Ukrainian].

Kulyniak, I., Koval, S. (2022). «Sensornyi» portret upodoban turysta: marketynhovi doslidzhennia [«Sensory» portrait of tourist preferences: marketing research]. Economy and society, no. 44. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-88. [in Ukrainian].

Ellen, S. (2018). Slovin’s Formula Sampling Techniques. Available at: https://sciencing.com/slovins-formula-sampling-techniques-5475547.html

Population of Ukraine (Lviv Oblast) / Ministry of Finance. Available at: https://index.minfin.com.ua/ua/reference/people/lvovskaya/ [in Ukrainian].

Motsnyi, F. V. (2018). Statystychni rozpodily khi-kvadrat, Stiudenta, Fishera-Snedekora ta yikh zastosuvannia [Chi-square, Student, Fisher-Snedecor statistical distributions and their applications]. Statistics of Ukraine, no. 80(1), pp. 16–23. DOI: https://doi.org/10.31767/su.1(80).2018.01.02 [in Ukrainian].

Melikjanyan K. The impact of the Russia-Ukraine war on the development of cruise tourism in the Black Sea Region. In: Proceedings of the International Association of Maritime Universities Conference, AGA IAMUC, 2022.

Siddi M. The partnership that failed: EU-Russia relations and the war in Ukraine. Journal of European Integration. 2022. No. 44(6). P. 893–898. DOI: https://doi.org/10.1080/07036337.2022.2109651

Kozlowski A.R. The war and tourism: security issues and business opportunities in shadow of Russian war against Ukraine. Quality and Quantity. 2023. DOI: https://doi.org/10.1007/s11135-023-01762-0

Tomej K., Bilynets I., Koval O. Tourism business resilience in the time of war: The first three months following Russia’s invasion of Ukraine. Annals of Tourism Research. 2023. No. 99. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2023.103547

Muskat B., Prayag G., Hosany S., Li G., Vu Q., Wagner S. The interplay of sensory and non-sensory factors in food tourism experiences. Tourism Review. 2023. DOI: https://doi.org/10.1108/TR-12-2022-0627

Grunert K.G., Chimisso C., Lähteenmäki L., Leardini D., Sandell M., Vainio A., Vranken L. Food-related consumer behaviours in times of crisis: Changes in the wake of the Ukraine war, rising prices and the aftermath of the COVID-19 pandemic. Food Research International. 2023. No. 173. DOI: https://doi.org/10.1016/j.foodres.2023.113451

Dolnicar S., McCabe S. Solidarity tourism how can tourism help the Ukraine and other war-torn countries? Annals of Tourism Research. 2022. No. 94. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2022.103386

Marijnen E. Eco-war tourism: Affective geographies, colonial durabilities and the militarization of conservation. Security Dialogue. 2022. No. 53(6). P. 550–566. DOI: https://doi.org/10.1177/09670106221112215

Plzáková L., Smeral E. COVID-19 pandemic, the war in Ukraine and looming risks for tourism’s recovery. Tourism Economics. 2022. DOI: https://doi.org/10.1177/13548166221131722

Кулиняк І.Я., Жигало І.І., Коваль С.О. Соціологічне дослідження сприйняття респондентами впливу технологій нейромаркетингу під час туристичної подорожі. Підприємництво та інновації. 2022. Вип. 23. С. 25–31. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/23.5

Кулиняк І., Коваль С. «Сенсорний» портрет уподобань туриста: маркетингові дослідження. Економіка та суспільство. 2022. № 44. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-88

Ellen S. Slovin’s Formula Sampling Techniques. 2018. URL: https://sciencing.com/slovins-formula-sampling-techniques-5475547.html

Населення України (Львівська обл.). Мінфін. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/reference/people/lvovskaya

Моцний Ф.В. Статистичні розподіли хі-квадрат, Стьюдента, Фішера-Снедекора та їх застосування. Статистика України. 2018. №. 1. С. 16–23. DOI: https://doi.org/10.31767/su.1(80).2018.01.02

Переглядів статті: 78
Завантажень PDF: 72
Опубліковано
2024-02-27
Як цитувати
Кулиняк, І., & Коваль, С. (2024). АНАЛІЗУВАННЯ ЗМІН СЕНСОРНИХ УПОДОБАНЬ ТУРИСТІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Mechanism of an Economic Regulation, (1 (103), 59-66. https://doi.org/10.32782/mer.2024.103.09
Розділ
МАКРОЕКОНОМІЧНІ МЕХАНІЗМИ