РОЗВИТОК ТЕОРІЇ ВАРТІСНОГО УПРАВЛІННЯ СТЕЙКХОЛДЕРАМИ ПІДПРИЄМСТВА В ЗАРУБІЖНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ

  • Петро Перерва Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
  • Тетяна Кобєлєва Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
  • Олесандра Косенко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
  • Валерій Кобєлєв Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
  • Вікторія Матросова Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
Ключові слова: стейкхолдери, вартість, потоки ресурсів, класифікація, взаємовідносини, алгоритм, промислові підприємства

Анотація

У статті доведено, що актуальним напрямком ефективного управління підприємством є використання менеджментом мережевої концепції організації виробничо-комерційної діяльності, в основі якої лежить теорія стейкхолдерів. Цей напрямок наукових досліджень широко обговорюється в зарубіжних економічних виданнях, де вже накопичилася значна кількість інноваційних розробок та пропозицій. Для вітчизняних промислових підприємств є надзвичайно важливим дослідження, узагальнення та використання зарубіжного досвіду в сфері стейкхолдерівської теорії. Метою дослідження є дослідження методів обґрунтування теоретико-методичних підходів та практичних рекомендацій щодо управління відносинами зі стейкхолдерами на засадах вартісного підходу, визначення та групування стейкхолдерів промислових підприємств з врахуванням їх інтересів. Досягнення поставленої мети здійснено з використанням концептуального підходу до формування загальної вартості, яка включає вартість промислового підприємства і вартість його стейкхолдерів, які сумісно створюють загальний внесок даного економічного утворення в досягнення суспільства в цілому. Пропонований підхід позитивно відрізняється від наявних в теорії стейкхолдерів концептуальних положень і може бути покладений в основу теоретичних положень управління взаємозв’язками промислового підприємства з своїми стейкхолдерами на засадах вартісного підходу. Впровадження запропонованого підходу дозволяє промисловому підприємству здійснювати ранжування стейкхолдерів за вартісною ознакою, аналізувати динаміку структури і параметрів потоків матеріальних та фінансових ресурсів підприємства та його стейкхолдерів.

Посилання

Bourne, L. Visualizing and mapping stakeholder influence [Електроний ресурс] / L. Bourne, D. H. T. Walker // Management Decision. – Vol. 43. – No. 5. – 2005. – Р. 649–660. – Режим доступу : https://doi.org/10.1108/00251740510597680

Bourne, L. Project relationship management and the stakeholder circle. Doctor of Project Management [Електроний ресурс] / L. Bourne // RMIT University. – 2005. Режим доступу : https://doi.org/10.1108/17538370810846450

Charreaux, G. Corporate Governance: Stakeholder value versus Shareholder value [Електроний ресурс] / G. Charreaux, P. Desbrieres // Finance Controle Strategie. – No. l. – 1996. – P. 17–46. Режим доступу : https://doi.org/10.1023/A:1013060105433

Donaldson, T. The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence, and Implications [Електроний ресурс] / T. Donaldson, L. Preston // Academy of Management Review. – No. 1. – 1997. – P. 65–66. Режим доступу : https://www.jstor.org/stable/258887

Donaldson, T. The Stakeholder theory of the corporation: concepts, evidence, and implications [Електроний ресурс] / T. Donaldson, L. Preston // The Academy of Management Review. – Vol. 20. – No. 1. – 1995. – P. 65–91. Режим доступу : https://www.jstor.org/stable/258887

Figge, F. What is Stakeholder Value? [Електроний ресурс] / F. Figge, S. Schaltegger // Developing a Catchphrase into a Benchmarking Tool. Lneburg/Geneva/Paris: University of Lneburg/Pictet/ in association with United Nations Environment Program (UNEP). – 2000. – 57 p. Режим доступу : http://www2.leuphana.de/umanagement/csm/content/nama/downloads/download_publikationen/030downloadversion.pdf

Freeman, R. E. Strategic Management: A. Stakeholder Approach [Електроний ресурс] / R. E. Freeman // Pitman Publishing, Boston, MA. – 1984. Режим доступу : https://www.worldcat.org/title/strategic-management-a-stakeholder-approach/oclc/9685996

Freemen, R. E. Strategic Management: A. Stakeholder Approach [Електроний ресурс] / R. E. Freeman // Cambridge University Press. – 2010. Режим доступу : https://www.cambridge.org/gb/academic/subjects/management/business-ethics/strategicmanagement-stakeholder-approach?format=PB&isbn=9780521151740

Gelrud, Ya. D. Methodology for creating an information and analytical project management system based on a complex of mathematical models for the functioning of stakeholders: thesis ... Doctor of Technical Sciences [Електроний ресурс] / Ya. D. Gelrud. – Chelyabinsk. – 2015. – 355 p. Режим доступу : dissercat.com/content/metodologiya-sozdaniya-informatsionno-analiticheskoi-sistemyupravleniya-proektami-na-osnove

Grushina, S. V. Collaboration by design: Stakeholder engagement in GRI sustainability reporting guidelines [Електроний ресурс] / Grushina, S. V. // Organization & Environment. – No. 30(4). – 2017. – 366 – 385. Режим доступу : https://doi.org/10.1177/1086026616681612

Kelanti, M. Stakeholder analysis in software-intensive systems development [Електроний ресурс] / M. Kelanti // University of Oulu, Finland. – October 10. 2016. Режим доступу : http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526213682.pdf

Kobielieva, T. A. Financial and technological leverage in the system of economic evaluation of innovative technologies [Електроний ресурс] / T. A. Kobielieva, P. G. Pererva, A. P. Kosenko, M. M. Tkachev, N. P. Tkacheva // Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики університет банківської справи. – 2018. – P. 405–413. Режим доступу : https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i23.121920.

Pererva, P. G. Technology transfer / P. G. Pererva, G. Kocziszky, D. Szakaly, M. Veres Somosi. – Kharkiv-Miskolc: NTU «KhPI». – 2012. – 668 p.

Kosenko, A. V. Innovative compliance of technology to combat corruption. Innovative management: theoretical, methodical, and applied grounds [Електроний ресурс] / A. V. Kosenko, P. G. Pererva, M. M. Tkachev, V. M. Kobieliev // Prague: Prague Institute for Qualification Enhancement. – 2018. – P. 285–295. Режим доступу : https://www.docdroid.net/K1VmNip/book-final22726769.pdf

Lane, A. B. Operationalizing stakeholder engagement in CSR: A process approach [Електроний ресурс] / A. B. Lane, B. Devin // Corporate Social Responsibility and Environmental Management. – No. 25(3). – 2018. – P. 267–280. Режим доступу : https://doi.org/10.1002/csr.1460

Love, P. E. D. Industry-centric benchmarking of information technology benefits, costs and risks for small-tomedium sized enterprises in construction [Електроний ресурс] / P. E. D. Love, Z. Irani, D. J. Edwards // Automation in Construction. – Vol. 13. – No. 4. – 2004. – P. 507–524 Режим доступу : https://doi.org/10.1016/j.autcon.2004.02.002

Mitchell, R. K. Assessing stakeholder interests in prosperity and cultural well-being (Appendix A) [Електроний ресурс] / R. K. Mitchell // Masters in our own house: The path to prosperity and cultural well-being: Skeena Native Development Society. – 2003. – P. 161–183. Режим доступу : https://www.ronaldmitchell.org/publications/app.pdf

Moratis, L., Brandt, S. Corporate stakeholder responsiveness? Exploring the state and quality of GRI‐based stakeholder engagement disclosures of European firms [Електроний ресурс] / L. Moratis, S. Brandt // Corporate Social Responsibility and Environmental Management. – No. 24(4). – 2017. – P. 312–325. Режим доступу : https://doi.org/10.1002/csr.1408

Noland, J. Stakeholder engagement, discourse ethics and strategic management [Електроний ресурс] / J. Noland, R. Phillips // International Journal of Management Reviews, No. 12(1). – 2010. – P. 39– 49. Режим доступу : https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2009.00279.x

Olander, S. External Stakeholder Analysis in Construction Project Management Doctoral Dissertation [Електроний ресурс] / S. Olander. – Lund University. – 2006. – 76 p. Режим доступу : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.452.728&rep=rep1&type=pdf

Olander, S. A. comparative study of factors affecting the external stakeholder management process [Електроний ресурс] / S. Olander, A. Landin // Construction Management and Economics. – Vol. 26. – No. 6. – 2008. – P. 553–561. Режим доступу : https://doi.org/10.1080/01446190701821810

Pererva, P. G. Determination of marketing characteristics of market capacity for electrical automation [Електроний ресурс] / P. G. Pererva, T. A. Kobielieva, M. M. Tkachev, N. P. Tkacheva // Marketing and Management of Innovations, No. 3. – 2017. – P. 79–86. Режим доступу : http://doi.org/10.21272/mmi.2017.3-08

Pererva, P. G. Compliance prоgrаm [Електроний ресурс] / P. G. Pererva, G. Kocziszky, M. Veres Somosi. – Khаrkоv, Miskоlс : NTU «KhPI». – 2019. – 689 p. Режим доступу : http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPIPress/41505/1/Book_2019_Pererva_Komplaiens_programma.pdf [in Russian].

Pererva P. Improvement of the Method for Selecting Innovation Projects on the Platform of Innovative Supermarket [Електроний ресурс] / Petro Pererva, Oleg Besprozvannykh, Viktoriia Tiutlikova, Viktoriia Kovalova, Olga Kudina, Oleksandr Dorokhov // TEM Journal, 8(2). – 2019. – Р. 454–461. Режим доступу : 10.18421/TEM82-19

Pererva P. Evaluating elasticity of costs for employee motivation at the industrial enterprises [Електроний ресурс] / Petro Pererva, Oleksandr Hutsan, Valerii Kobieliev, Andrii Kosenko, Volodymyr Kuchynskyi // Problems and Perspectives in Management. – Vol. 16, No. 1. – 2018. – P. 124–132. Режим доступу : http://dx.doi.org/10.21511/ppm.16(1).2018.12

Перерва, П. Г. Визначення ефективності використання виробничого потенціалу машинобудівного підприємства [Електроний ресурс] / П. Г. Перерва, Н. М. Побережна // Маркетинг і менеджмент інновацій. – № 2. – 2012. – С. 191–198. Режим доступу : http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/journals/2012/2/191-198

Post, J. E. Redefining the Corporation: Stakeholder Management and Organizational Wealth [Електроний ресурс] / J. E. Post, L. E. Preston, S. Sachs // Stanford University Press. – 2002. – 320 p. Режим доступу : https://www.amazon.es/Redefining-Corporation-Stakeholder-ManagementOrganizational/dp/080474310X

Preston, L. E. Company Performance – Research Challenges the Conventional Wisdom [Електроний ресурс] / L. E. Preston, Boards // Corporate Governance: an International Review. – Vol.11. – No. 3 – 2004. – 151 p. Режим доступу : https://doi.org/10.1111/j.1467-8683.1994.tb00071

Прохоров, К. О. Управление стоимостью компании на основе согласованного взаимодействия заинтересованных сторон как управленческая инновация [Електроний ресурс] / К. О. Прохоров // Ярославль: ЯГУ. – 2011. – 27 с. Режим доступу : http://elar.uniyar.ac.ru/jspui/handle/123456789/2693

Selezneva, L. Y. Development of modern entrepreneurship: competition and cooperation [Електроний ресурс] / L. Y. Selezneva // European Research Studies Journal. – Т. 20. – № 3B. – 2017. – P. 539–547. Режим доступу : https://ideas.repec.org/a/ers/journl/vxxy2017i3bp539547.html

Svendsen, A. The Stakeholder Strategy: Profiting from Collaborative Business Relations [Електроний ресурс] / A. Svendsen – San Francisco, CA: Berrett Koehler Publishers – 1998. Режим доступу : https://www.amazon.com/Stakeholder-Strategy-Profiting-CollaborativeRelationships/dp/1576750477

Pererva, P. G. Modeling the marketing characteristics of market capacity for electrical automation [Електроний ресурс] / P. G. Pererva, A. P. Kosenko, T. A. Kobielieva, N. P. Tkacheva, M. M. Tkachev // Marketing and Management of Innovations – No. 4. – 2017. – P. 67–74. Режим доступу : http://doi.org/10.21272/mmi.2017.4-06

Velychko, V. Theoretical and methodological approaches to the definition of stakeholders of construction companies: characteristics and rationale [Електроний ресурс] / V. Velychko // Conference proceedings Tendenze attuali della moderna ricerca scientifica. Stuttart. – 2020. – P. 37–38. Режим доступу : https://doi.org/10.36074/05.06.2020.v1.13

Vilanova, L. Neither shareholder nor stakeholder management: What happens when firms are run for their short term salient stakeholder? / L. Vilanova // European Management Journal. – No. 25 (2) – 2007. – P. 146–162.

Yang, J. Exploring critical success factors for stakeholder management in construction projects [Електроний ресурс] / J. Yang, G. Q. Shen, M. Ho, D. S. Drew, A. P. C. Chan // Journal of Civil Engineering and Management. – No. 15(4). – 2009. – P. 337–348. Режим доступу : https://doi.org/10.3846/1392-3730.2009.15.337-348

Bourne, L. & Walker, D. H. T. (2005). Visualizing and mapping stakeholder influence. Management Decision, 43(5), 649–660. Retrieved from https://doi.org/10.1108/00251740510597680

Bourne, L. (2005). Project relationship management and the stakeholder circle, Doctor of Project Management, RMIT University. Retrieved from https://doi.org/10.1108/17538370810846450

Charreaux, G. & Desbrieres, P. (1996). Corporate Governance: Stakeholder value versus Shareholder value. Finance Controle Strategie, 1, 17–46. Retrieved from https://doi.org/10.1023/A:1013060105433

Donaldson, T. & Preston, L. (1997). The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence, and Implications. Academy of Management Review, 1, 65–66. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/258887

Donaldson, T. & Preston, L. E. (1995). The Stakeholder theory of the corporation: concepts, evidence, and implications. The Academy of Management Review, 20(1), 65–91. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/258887

Figge, F. & Schaltegger, S. (2000). What is Stakeholder Value? Developing a Catchphrase into a Benchmarking Tool. Lneburg/Geneva/Paris: University of Lneburg/Pictet/ in association with United Nations Environment Program (UNEP), 57 p. Retrieved from http://www2.leuphana.de/umanagement/csm/content/nama/downloads/download_publikationen/03-0downloadversion.pdf

Freeman, R. E. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Pitman Publishing, Boston, MA. Retrieved from https://www.worldcat.org/title/strategic-management-a-stakeholderapproach/oclc/9685996

Freemen, R. E. (2010). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Cambridge University Press. Retrieved from https://www.cambridge.org/gb/academic/subjects/management/businessethics/strategic-management-stakeholder-approach?format=PB&isbn=9780521151740

Gelrud, Ya. D. (2015). Methodology for creating an information and analytical project management system based on a complex of mathematical models for the functioning of stakeholders: thesis … Doctor of Technical Sciences. Chelyabinsk, 355 p. Retrieved from dissercat.com/content/metodologiya-sozdaniya-informatsionno-analiticheskoi-sistemy-upravleniyaproektami-na-osnove

Grushina, S. V. (2017). Collaboration by design: Stakeholder engagement in GRI sustainability reporting guidelines. Organization & Environment, 30(4), 366–385. Retrieved from https://doi.org/10.1177/1086026616681612

Kelanti, M. (2016). Stakeholder analysis in software-intensive systems development. University of Oulu, Finland, October 10. Retrieved from http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526213682.pdf

Pererva, P. G., Kobielieva, T. A., Kosenko, A. P., Tkachev, M. M. & Tkacheva, N. P. (2018). Financial and technological leverage in the system of economic evaluation of innovative technologies. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 405–413. Retrieved from https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i23.121920

Pererva, P. G., Kocziszky, G., Szakaly, D. & Veres Somosi, M. (2012). Technology transfer. Kharkiv-Miskolc: NTU «KhPI», 668 p. Retrieved from D:/041D043E04320430044F%20043F0430043F043A0430/Book_2012_Pererva_Technology_transf er%20(2).pdf

Kosenko, A. V., Pererva, P. G., Tkachev, M. M. & Kobieliev, V. M. (2018). Innovative compliance of technology to combat corruption. Innovative management: theoretical, methodical, and applied grounds. Prague: Prague Institute for Qualification Enhancement, 285–295. Retrieved from https://www.docdroid.net/K1VmNip/book-final-22726769.pdf

Lane, A. B. & Devin, B. (2018). Operationalizing stakeholder engagement in CSR: A process approach. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 25(3), 267–280. Retrieved from https://doi.org/10.1002/csr.1460

Love, P. E. D., Irani, Z. & Edwards, D. J. (2004). Industry-centric benchmarking of information technology benefits, costs and risks for small-to-medium sized enterprises in construction. Automation in Construction, 13(4), 507–524. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.autcon.2004.02.002

Mitchell, R. K. (2003). Assessing stakeholder interests in prosperity and cultural well-being (Appendix A). Masters in our own house: The path to prosperity and cultural well-being: Skeena Native Development Society, p. 161–183. Retrieved from https://www.ronaldmitchell.org/publications/app.pdf

Moratis, L. & Brandt, S. (2017). Corporate stakeholder responsiveness? Exploring the state and quality of GRI‐based stakeholder engagement disclosures of European firms. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 24(4), 312–325. Retrieved from: https://doi.org/10.1002/csr.1408

Noland, J. & Phillips, R. (2010). Stakeholder engagement, discourse ethics and strategic management. International Journal of Management Reviews, 12(1), 39–49. Retrieved from: https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2009.00279.x

Olander, S. (2006). External Stakeholder Analysis in Construction Project Management Doctoral Dissertation, September, Lund University, 76 p. Retrieved from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.452.728&rep=rep1&type=pdf

Olander, S. & Landin, A. (2008). A comparative study of factors affecting the external stakeholder management process, Construction Management and Economics, 26 (6), 553–561. Retrieved from https://doi.org/10.1080/01446190701821810

Pererva, P. G., Kobielieva, T. A., Tkachev, M. M. & Tkacheva (2017). Determination of marketing characteristics of market capacity for electrical automation. Marketing and Management of Innovations, 3, 79–86. Retrieved from http://doi.org/10.21272/mmi.2017.3-08

Pererva, P. G., Kосziszky, G., Vеrеs Sоmоsi M. (2019). Compliance prоgrаm. Khаrkоv, Miskоlс : NTU «KhPI», 689 p. Retrieved from http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPIPress/41505/1/Book_2019_Pererva_Komplaiens_programma.pdf

Petro Pererva, Oleg Besprozvannykh, Viktoriia Tiutlikova, Viktoriia Kovalova, Olga Kudina, Oleksandr Dorokhov (2019). Improvement of the Method for Selecting Innovation Projects on the Platform of Innovative Supermarket. TEM Journal, 8(2), 454–461. Retrieved from 10.18421/TEM82-19

Petro Pererva, Oleksandr Hutsan, Valerii Kobieliev, Andrii Kosenko, Volodymyr Kuchynskyi (2018). Evaluating elasticity of costs for employee motivation at the industrial enterprises. Problems and Perspectives in Management, 16 (1), 124–132. Retrieved from http://dx.doi.org/10.21511/ppm.16(1).2018.12

Poberezhna, N. M., Pererva, P. G. (2012). Viznachennya yefektivnosti vikoristannya virobnichogo potentsialu mashinobudivnogo pidpriemstva. Marketing i menedzhment innovatsiy, 2, 191–198. Retrieved from http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/journals/2012/2/191-198 [in Ukrainian].

Post, J. E., Preston, L. E. & Sachs, S. (2002) Redefining the Corporation: Stakeholder Management and Organizational Wealth. Stanford University Press. 320 p. Retrieved from https://www.amazon.es/Redefining-Corporation-Stakeholder-ManagementOrganizational/dp/080474310X

Preston, L., (2004). Boards & Company Performance – Research Challenges the Conventional Wisdom. Corporate Governance: an International Review, 11 (3), 151 p. Retrieved from https://doi.org/10.1111/j.1467-8683.1994.tb00071

Prokhorov, K. O. (2011). Upravleniye stoimostyu kompanii na osnove soglasovannogo vzaimodeystviya zainteresovannykh storon kak upravlencheskaya innovatsiya [Management of the company's value on the basis of coordinated interaction of stakeholders as a management innovation] Yaroslavl: YSU, 27 p. Retrieved from http://elar.uniyar.ac.ru/jspui/handle/123456789/2693 [in Russian].

Selezneva, L. Y. (2017). Development of modern entrepreneurship: competition and cooperation. European Research Studies Journal, 20 (3B), 539–547. Retrieved from https://ideas.repec.org/a/ers/journl/vxxy2017i3bp539-547.html

Svendsen, A. (1998). The Stakeholder Strategy: Profiting from Collaborative Business Relations. San Francisco, CA: Berrett Koehler Publishers. Retrieved from https://www.amazon.com/Stakeholder-Strategy-Profiting-CollaborativeRelationships/dp/1576750477

Pererva, P. G., Kosenko, A. P., Kobielieva, T. A. & Tkacheva, N. P., Tkachev, M. M. (2017). Modeling the marketing characteristics of market capacity for electrical automation. Marketing and Management of Innovations, 4, 67–74. Retrieved from http://doi.org/10.21272/mmi.2017.4-06

Velychko, V. (2020). Theoretical and methodological approaches to the definition of stakeholders of construction companies: characteristics and rationale. Conference proceedings Tendenze attuali della moderna ricerca scientifica. Stuttart, 37–38. Retrieved from https://doi.org/10.36074/05.06.2020.v1.13

Vilanova, L. (2007). Neither shareholder nor stakeholder management: What happens when firms are run for their short-term salient stakeholder? European Management Journal, 25(2), 146–162.

Yang, J., Shen, G. Q., Ho, M., Drew, D. S. & Chan, A. P. C. (2009). Exploring critical success factors for stakeholder management in construction projects. Journal of Civil Engineering and Management, 15(4), 337–348. Retrieved from https://doi.org/10.3846/1392-3730.2009.15.337-348

Переглядів статті: 39
Завантажень PDF: 18
Як цитувати
Перерва, П., Кобєлєва, Т., Косенко, О., Кобєлєв, В., & Матросова, В. (1). РОЗВИТОК ТЕОРІЇ ВАРТІСНОГО УПРАВЛІННЯ СТЕЙКХОЛДЕРАМИ ПІДПРИЄМСТВА В ЗАРУБІЖНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ. Mechanism of an Economic Regulation, (1 (91), 55-69. https://doi.org/10.21272/mer.2021.91.05