GREEN MARKETING – A PROSPECTIVE MARKET POSITIONING CONCEPT AS A RESPONSE TO TODAY'S CHALLENGES

Keywords: green marketing, directions of environmentalization of enterprises, greenwashing, eco-branding, environmental consciousness, eco-trends

Abstract

The article defines the content of the concept of green marketing, outlines the relevance of the implementation of the concept of green marketing in the system of economic activity of the enterprise in modern conditions, with an orientation to obtaining benefits in the long term. The main directions of implementation of the concept of green marketing have been formed in accordance with the goals, objectives and capabilities of a separate market entity. Measures for greening the economic activity of the enterprise through the introduction of modern innovative technologies aimed at reproduction and protection of the environment are proposed. The need to ensure such a cycle of production of ecological goods is outlined, starting from the extraction of the necessary resources to the processes of disposal of the finished product, which do not lead to adverse changes in the natural environment. The possibility of not only avoiding eco-destructive impact on the environment, but also the possibility of obtaining economic and social effects is emphasized. Approaches to stimulating ecological demand through the formation of eco-consciousness of the consumer are presented, and the social and ecological effects of such activities are determined. Eco-branding, social advertising, corporate culture of the firm and other means are proposed as fundamental in influencing the consumer's eco-consciousness. Rational recreational nature use is defined as an important direction of green marketing, the implementation of which is a necessary direction of management in the conditions of ever-growing demand and unlimited needs. Enterprises of various forms and spheres of activity are offered to join the rational recreational use of nature through the installation of sewage treatment plants, the introduction of zero-waste technologies, the landscaping of adjacent territories, etc. In accordance with the proposed directions of eco-marketing, specific measures, tools and approaches are defined, the implementation of which in the framework of enterprise marketing contributes both to the optimization of the enterprise's market positioning, and to the preservation and reproduction of the environment in accordance with modern challenges and realities of business.

References

Особливості соціально-економічного поступу національної економіки в умовах інформаційно-технологічних викликів : колективна монографія / За наук. ред. к.е.н., проф. Квасній Л. Г., к.е.н., доц. Татомир І. Л. Трускавець : Посвіт, 2020. 338 с. URL: https://ir.vtei.edu.ua/g.php?fname=26582.pdf

Грищенко О. Ф., Косторнова С. О. Дослідження перспектив використання зеленого маркетингу в туризмі. Ефективна економіка. 2017. № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5723

Ілляшенко С.М., Прокопенко О.В. Екологічний маркетинг. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstreamdownload/123456789/8550/1/2003_19.pdf

Мальчик М. В., Мартинюк О. В. Парадигма формування та розвитку «зеленого маркетингу» в сучасних умовах. URL: http://www.venu-journal.org/download/2015/2(29)/pdf/11-Malchik.pdf

Садченко О. В. Концепції екологічного маркетингу. Економіка природокористування. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/48398988.pdf

Pavlenko T. V. The essence of green marketing. URL: http://ev.fmm.kpi.ua/article/view/132529/12899

Рябова Т. А., Рябов І. Б. Проблеми та перспективи екологічного маркетингу в Україні. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2019. № 3 (108). URL: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2019/3_2019/32.pdf

На двох заводах Nestlé в Україні побудували сонячні електростанції. ECOBUSSINES GROUP. Платформа рішень для менеджерів природоохоронної діяльності. URL: https://ecolog-ua.com/news/na-dvoh-zavodah-nestle-v-ukrayini-pobuduvaly-sonyachni-elektrostanciyi

Леденко В. Тренд на турботу про екології, хто використовує це в маркетингу. URL: https://koloro.ua/ua/blog/brending-i-marketing/trend-na-zabotu-obekologii.htm

Про схвалення Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 травня 2018 року № 430 р. / Кабінет Міністрів України URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-%D1%80#Text

Біоупаковка врятує людство. Агробізнес сьогодні. URL: http://agro-business.com.ua/agro/idei-trendy/item/15420-bioupakovka-vriatuie-liudstvo.html

Куць Н. Екологічна свідомість українців & довкілля / Аналітичний документ. URL: http://epl.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/ekosvidomist.pdf

Osoblyvosti socialjno-ekonomichnogho postupu nacionaljnoji ekonomiky v umovakh informacijno-tekhnologhichnykh vyklykiv: kolektyvna monoghrafija (2022) / Za nauk. red. k.e.n., prof. Kvasnij L. Gh., k.e.n., doc. Tatomyr I. L. Truskavecj: Posvit, 338 p. Available at: https://ir.vtei.edu.ua/g.php?fname=26582.pdf (in Ukrainian)

Ghryshhenko O. F., Kostornova S. O. (2017) Doslidzhennja perspektyv vykorystannja zelenogho marketynghu v turyzmi. Efektyvna ekonomika, vol. 8. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5723

Illjashenko S. M., Prokopenko O. V. Ekologhichnyj marketyngh. Available at: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstreamdownload/123456789/8550/1/2003_19.pdf

Maljchyk M. V., Martynjuk O. V. Paradyghma formuvannja ta rozvytku «zelenogho marketynghu» v suchasnykh umovakh. Available at: http://www.venu-journal.org/download/2015/2(29)/pdf/11-Malchik.pdf

Sadchenko O. V. Koncepciji ekologhichnogho marketynghu. Ekonomika pryrodokorystuvannja. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/48398988.pdf

Pavlenko T. V. The essence of green marketing. Available at: http://ev.fmm.kpi.ua/article/view/132529/12899

Rjabova T. A., Rjabov I. B. (2019) Problemy ta perspektyvy ekologhichnogho marketynghu v Ukrajini. Serija: Ekonomika ta pidpryjemnyctvo, vol. 3 (108). Available at: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2019/3_2019/32.pdf

Na dvokh zavodakh Nestlé v Ukrajini pobuduvaly sonjachni elektrostanciji. ECOBUSSINES GROUP. Platforma rishenj dlja menedzheriv pryrodookhoronnoji dijaljnosti. Available at: https://ecolog-ua.com/news/na-dvoh-zavodah-nestle-v-ukrayini-pobuduvaly-sonyachni-elektrostanciyi

Ledenko V. Trend na turbotu pro ekologhiji, khto vykorystovuje ce v marketynghu. Available at: https://koloro.ua/ua/blog/brending-i-marketing/trend-na-zabotu-obekologii.htm

Pro skhvalennja Nacionaljnoji transportnoji strateghiji Ukrajiny na period do 2030 roku: Rozporjadzhennja Kabinetu Ministriv Ukrajiny vid 30 travnja 2018 roku # 430 r. / Kabinet Ministriv Ukrajiny. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-%D1%80#Text

Bioupakovka vrjatuje ljudstvo. Aghrobiznes sjoghodni. Available at: http://agro-business.com.ua/agro/idei-trendy/item/15420-bioupakovka-vriatuie-liudstvo.htl

Kucj N. Ekologhichna svidomistj ukrajinciv & dovkillja / Analitychnyj dokument. Available at: http://epl.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/ekosvidomist.pdf

Article views: 408
PDF Downloads: 265
Published
2022-10-25
How to Cite
Havrylets, O., Dochynets, N., & Kampo, H. (2022). GREEN MARKETING – A PROSPECTIVE MARKET POSITIONING CONCEPT AS A RESPONSE TO TODAY’S CHALLENGES. Mechanism of an Economic Regulation, (3-4(97-98), 118-123. https://doi.org/10.32782/mer.2022.97-98.19
Section
ECONOMICS OF NATURAL RESOURCE MANAGEMENT AND ENVIRONMENTAL AND ECONOMIC PROBL