ASSESSMENT OF SOCIO-, ECOLOGICAL AND ECONOMIC CONSEQUENCES OF THE VIRTUAL REALITY ECO-TOURS ADVANCING
Abstract
According to many experts, humanity is on the verge of transformational changes, which are characterized not only by changes in the way of management, but also by changes in the philosophy of human existence. This situation is especially noticeable during crises on a global scale. One such demonstration was the global socio-economic crisis caused by the coronavirus pandemic. It can already be argued that some areas of the information technology industry are experiencing an extremely rapid pace of development, including virtual reality technology. This is especially true against the background of information that one of the negative consequences of the pandemic is an increase in cases of psychological tension in society as a whole and in individuals due to limited physical movement of people. Therefore, the aim of this article was to study the prospects of implementing virtual reality technologies in the tourism business environment based on the identification and justification of possible positive and negative socio-environmental and economic results due to the development of this type of business at the regional level. The idea is to use virtual reality technologies to create a commercial product - "green" tourist tours in Sumy region (Ukraine), the essence of which is to enable tourists from anywhere in the world to virtually visit certain natural and landscape areas of Sumy region. The emphasis is not only on visiting historical architectural monuments, museums, but also on using the recreational potential of natural objects. For example, kayaking on the river Psel, hiking in Spadschansky forests, fishing on the Blue Lakes in Sumy, hunting animals, picking mushrooms, sports tours: running, skiing in the woods near the village. Turners. Thus, the creation of eco-tours of virtual reality can be considered appropriate, because for both internal and external stakeholders, this type of activity is more positive than negative: for employees, the creative component of labor grows, the preconditions are created to increase wages; for consumers, the risks during the trip are reduced, the associated costs disappear, there are more options and opportunities for development; for the region, this type of activity guarantees environmental friendliness and greater interest due to the virtual reality tour in the area.
References
Woodford, C. Virtual reality [Electronic resource] / C. Woodford // Explain that Stuff. – 2020. – Accessed mode : https://www.explainthatstuff.com/virtualreality.html.
Топ-10 найкращих віртуальних екскурсій в Україні [Електронний ресурс] // Інформаційне агентство УНІАН. – 2020. –– Режим доступу : https://www.unian.ua/tourism/lifehacking/10922969-top-10-naykrashchih-virtualnih-ekskursiy-v-ukrajini.html.
Коротенко, О. Не виходячи з дому: віртуальні екскурсії музеями і не тільки [Електронний ресурс] // Bazilik. – 2020. – Режим доступу : https://bazilik.media/ne-vykhodiachy-z-domu-virtualni-ekskursii-muzeiamy-i-ne-tilky
Доповнена, віртуальна та інші реальності [Електронний ресурс] // IT-Enterprise. – Режим доступу : https://www.it.ua/knowledge-base/technology-innovation/dopolnennaja-virtualnaja-i-prochie-realnosti.
Віртуальна реальність [VR] [Електронний ресурс] // IT-Enterprise. – Режим доступу : https://www.it.ua/knowledge-base/technology-innovation/virtualnaja-realnost-vr.
Hogan, M. Where Can Virtual Concerts Go After Travis Scott’s Fortnite Extravaganza? [Electronic resource] / M. Hogan // Pitchfork. – 2020. – Accessed mode : https://pitchfork.com/thepitch/virtual-concerts-travis-scotts-fortnite-100-gecs-minecraft.
Віртуальна реальність [Електронний ресурс] // Вікіпедія. – 2020. – Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/Віртуальна_реальність.
Алёхин, А. Н. Пандемия: клинико-психологический аспект [Электронный ресурс] / А. Н. Алёхин, Е. А. Дубинина // Артериальная гипертензия. – 2020. – № 3 (26) – С. 312–316. –Режим доступа : https://cyberleninka.ru/article/n/pandemiya-kliniko-psihologicheskiy-aspekt.
Дичковський, С. І. Інкорпорація віртуальних практик в систему віртуального туризму [Електронний ресурс] / С. І. Дичковський // Культурологія. – 2019. – № 2. – С. 16–24. – Режим доступу : http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/730/ Incorporation%20of%20visual%20practices%20into%20a%20virtual%20tourism%20system.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Висоцька, В. Інновації в туризмі: віртуальна реальність [Електронний ресурс] / В. Висоцька // Матеріали ХІ Всеукраїнської студентської науково-технічної конференції «Сталий розвиток міст», (24-26 квітня 2018 р.). – Харків. – 2018. – С. 64–66. – Режим доступу : http://eprints.kname.edu.ua/49563/1/ilovepdf_com-65-67.pdf.
Божко, Л. Д. Віртуальний туризм: нові віяння часу [Електронний ресурс] / Л. Д. Божко // Культура України. Серія : Культурологія. – 2015. – Вип. 49. – С. 151–158. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kukl_2015_49_16.
Дичковський, С. І. Культурний туризм як сфера реалізації дозвіллєвих технологій та віртуального досвіду [Електронний ресурс] / С. І. Дичковський // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. – 2019. – № 3. – С. 89–95. – Режим доступу : http://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/191781.
Колесниченко, А. Начало мирового кризиса? Что стоит за обвалом рынка акций, валюты и нефти [Электронный ресурс] / А. Колесниченко // Экономическая правда. – 2020. – Режим доступу : https://www.epravda.com.ua/rus/publications/2020/03/10/657889.
Мельник, Л. Г. Концептуальные основы управления дематериализацией социально-экономических систем [Электронный ресурс] / Л. Г. Мельник, И. Н. Сотник // Актуальные проблемы развития социально-экономических систем: теория и практика. Сборник статей ІІІ Международной научно-практической конференции (30 мая 2011 г.) ; ред. кол.: И. В. Минакова (отв. ред.) [и др.]. – Орел : АПЛИТ, 2011. – С. 62–70. – Режим доступу : http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/29801.
Медоуз, Д. Пределы роста. 30 лет спустя / Д. Медоуз, Й. Рандерс, Д. Медоуз ; пер. с англ. – М. : ИКЦ «Академкнига», 2007. – 342 с.
Сотник, І. М. Управління ресурсозбереженням: соціо-еколого-економічні аспекти: монографія / І. М. Сотник. – Суми : Вид-во СумДУ, 2010. – 499 с.
Guttentag, D. Virtual reality: Applications and implications for tourism [Electronic resource] / Daniel A. Guttentag // Tourism Management. – 2010. – Volume 31. – Issue 5. – P. 637–651. – Accessed mode : https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0261517709001332.
Wagler, A. Comparing Virtual Reality Tourism to Real-Life Experience: Effects of Presence and Engagement on Attitude and Enjoyment [Electronic resource] / A. Wagler, Michael D. Hanus // Communication Research Reports. – 2018. – Volume 35. – Issue 5. – P. 456–464. – Accessed mode : https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08824096.2018.1525350.
Kim, M. Ja. Exploring Consumer Behavior in Virtual Reality Tourism Using an Extended Stimulus-Organism-Response Model [Electronic resource] / Myung Ja Kim, Choong-Ki Lee, Timothy Jung // Journal of travel research. – 2018. – Volume 59. – Issue 1 – P. 69–89. – Accessed mode : https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0047287518818915.
Гончаренко, О. С. Науково-методичний підхід до оцінювання рівня екологічно спрямованої дематеріалізації соціально-економічних систем [Електронний ресурс] / О. С. Гончаренко // Механізм регулювання економіки. – 2015. – № 1. – С. 127–134. – Режим доступу : https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/41857.
Гончаренко, О. С. Формування моделі ринку повторного використання товарів у контексті дематеріалізації економіки [Електронний ресурс] / О. С. Гончаренко // Економіка: реалії часу. – 2014. – № 6 (16). – С. 188–192. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/econrch_2014_6_29.
Мельник, Л. Г. Забезпечення сталого розвитку регіону на основі дематеріалізації діяльності регіональних логістичних центрів [Електронний ресурс] / Л. Г. Мельник, Ю. В. Чорток, А. С. Гончаренко // Вісник соціально-економічних досліджень. – Ч. ІІ. – №2 (49). – 2013. – С. 174-179. – Режим доступу : http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69027.