FORMATION OF COMPETITIVE ADVANTAGES OF THE CONFECTIONERY INDUSTRY ENTERPRISE

  • Chortok Yulija Sumy State University
  • Larisa Hrytsenko Sumy State University
  • Roman Nechiporenko Sumy State University
  • Ivan Fedorishyn Sumy State University
  • Lidiya Skorohodova Machine Building College, Sumy State University

Abstract

The article is devoted to the study of the main trends of the confectionery industry enterprises during the last years with the purpose of determining the peculiarities of the industry development and outlining the future prospects of domestic confectionery producers development. The study of confectionery products production dynamics revealed a drop in volumes in Ukraine. The main reasons for such a trend is the fall in incomes. The analysis of export-import operations showed a reorientation of domestic producers to the foreign market. It has been found that despite the systemic crisis, some confectionery producers have substantially increased their profits, indicating their own potential and potential of the industry. It has also been established that 3 Ukrainian confectionery companies are among the Global Top 100 Candy Companies in the World, it includes three Ukrainian companies – Roshen (25th position in 2018, 24 – in 2017), AVK (64 position in the rating of 2018, 67 – in 2017) and Konti Group (43 positions in the rating of 2017 and 2018). Also, the authors evaluated and analyzed the results of the activity of Mondeliz Ukraine, a member of Mondeliz International, one of the world leaders in the manufacture of confectionery products, according to the same rating. The authors calculated the indicators of the enterprise business activity, analyzed the external environment and possible projected changes in the activity of PJSC Mondeliz Ukraine using the STEEPLE model analysis, analyzed the characteristics of the target group of consumers, evaluated the main competitors and formed a map of the “competitive profile” of the enterprise, outlined the main global trends in the development of the confectionery market.

References

Бассова, О. О. Аналіз сучасного стану та перспектив розвитку кондитерської галузі України [Електронний ресурс] / О. О. Басова // Ефективна економіка. – 2018. – № 5. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2018/44.pdf.

Говорушко, Т. А. Формування джерел фінансування інвестиційної діяльності на підприємствах кондитерської промисловості в умовах глобалізації економіки : монографія / Т. А. Говорушко, Г. В. Сілакова. – К. : Логос, 2013. – 208 с.

Кроніковський, Д. О. Тенденції кондитерської промисловості України [Електронний ресурс] / Д. О. Кроніковський // Ефективна економіка. – 2014. – № 14. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3460.

Огляд кондитерського ринку України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.rurik.com.ua/documents/research/Confect_2012_review.pdf. (Актуально на 03.11.2018 р.).

Офіційний сайт Державної служби статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua.

Офіційний сайт Mondelēz International [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://ua.mondelezinternational.com.

Стасіневич, С. А. Ринок кондитерських виробів України: пропозиція і попит / С. А. Стасіневич, С. М. Валявський, Л. Д. Калюжа // Продукты & ингредиенты. Производство, Переработка. Хранение. Реализация: научно-практический журнал. – 2013. – № 1. – С. 14–17.

Тенденції ринку кондитерського бізнесу України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://bizrating.com.ua/20/articles/1310/index.html. (Актуально на 03.11.2018 р.).

Шестак, О. В. Сучасний стан та тенденції розвитку кондитерської галузі / О. В. Шестак // Вісник НТУ «ХПІ». Серія «Актуальні проблеми розвитку українського суспільства». – 2013. – № 6 (980). – С. 132–137.

NEW! Інформаційно-аналітичний звіт кондитерських виробів, український ринок! [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ukrainian-food.org/uk/post/new-informacijno- analiticnij-zvit-konditerskih-virobiv-ukrainskij-rinok. (Актуально на 03.11.2018 р.).

The Top 100 Candy Companies in the World in 2017 [Electronic resource]. – Accessed mode : https://www.candyindustry.com/2017-Global-Top-100-Part-4. (Available at 03.11.2018).

Article views: 40
PDF Downloads: 9
Published
2018-12-30
How to Cite
Yulija, C., Hrytsenko, L., Nechiporenko, R., Fedorishyn, I., & Skorohodova, L. (2018). FORMATION OF COMPETITIVE ADVANTAGES OF THE CONFECTIONERY INDUSTRY ENTERPRISE. Mechanism of an Economic Regulation, (4 (82), 68-79. https://doi.org/10.32782/10.21272/mer.2018.82.06
Section
COMPANY ECONOMICS AND ORGANIZATION OF PRODUCTION