CRITERIAL INDICATORS OF EFFICIENCY OF MARKETING STRATEGY OF EXPORT ACTIVITY OF INDUSTRIAL ENTERPRISES

  • Viktoria Zalizniuk State Economy and Technology University of Transport
Keywords: efficiency, marketing strategy, export, evaluation, criterion

Abstract

The analysis of export activities efficiency is a necessary condition of its successful implementation, with the aim of establishing the optimal structure of export, optimal use of marketing tools and make informed decisions. At the present stage of development of the world market and globalization, hyper competitive relationship become stronger, there is possible to achieve success, providing continuous monitoring of the efficiency of marketing strategy on the basis of criterial indicators. The article analyzes scientific approaches to definition of criteria of marketing strategy efficiency of export activity of industrial enterprises, which allowed to systematize the performance indicators, and to develop their own approaches to this analysis evaluation. If the enterprise does not consider evaluation criteria of its efficiency, during creation of own marketing strategy, it will not be able to succeed, even in conditions of high quality and, however, well implementation of its plans.

References

Балабанова, Л. В. Стратегічне маркетингове управління збутом підприємств: [монографія] / Л. В. Балабанова, Ю. П. Митрохіна. – Донецьк : ДонНУЕТ, 2009. – 245 с.

Гроув, Эндрю. Выживают только параноики. Как использовать кризисные периоды, с которыми сталкивается любая компания [Текст] / Э. Гроув // Пер. с англ. – М.: Альпина Паблишер, 2003. – 200 с.

Мак-Дональд, М. Стратегическое планирование маркетинга [Текст] / М. Мак-Дональд. – СПб.: Питер, 2000. – 276 с.

Грант, Джон. 12 тем: маркетинг 21 века [Текст] / Дж. Грант // Пер. с англ. Ю. Каптуревского. – М. : ИД «Коммерсантъ»; СПб. : «Питер», 2007. – 448 с.

Ассэль, Г. Маркетинг: принцыпы и стратегия / Г. Ассэль; пер. с англ. — М. : ИНФРА-М, 1999. — 804 с. 6. Моисеева, Н. К. Функциональные циклы как основа анализа и регулирования логистических издержек [Текст] / Н. К. Моисеева, А. А. Кальницкий // Контроллинг. – 2004. – №3(11). – С. 98–103.

Сердюк, Т. М. Система показників ефективності маркетингового управління товарними потоками / Т. М. Сердюк // Вісник Хмельницького національного університету. – 2011. – № 6, – T. 4. – С. 182–186.

Шоу, Р. Прибыльный маркетинг: окупается ли ваш маркетинг? / Р. Шоу, Д. Меррик ; пер. с англ. – К. : Companion Group, 2007. – 496 c.

Романов, О. О. Маркетингова діяльність підприємcтва: інструменти, критерії результативності [Текст] / О. О. Романов // Вісник Хмельницького національного університету. – 2009. – № 2. – T. 1 – С. 127–133.

Харламова О. ABC-анализ: методика проведения / О. Харламова // Управление компанией. – 2006 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.4p.ru.

Офіційний сайт SMIDA [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://smida.gov.ua/db/participant/31980517.

Офіційний сайт ПрАТ «Дніпровський Завод Мінеральних Добрив» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.dzmu.dp.ua/contact.php.

Воронов, А. А. Маркетинговый подход к измерению эффективности производства / А. А. Воронов, О. Н. Валькович // Маркетинг. – 2002. − № 6. − С. 32–42.

Сенічкіна, О. М. Щодо проблеми визначення ефективності маркетингової діяльності сільськогосподарських підприємств / О. М. Сенічкіна // Вісник Харківського НАУ ім. В. В. Докучаєва, Серія „Економічні науки”. – 2011. − № 5. − С. 32–42.

Balabanova, L.V. & Mytrokhina Yu. P. (2009) “Strategic marketing management sales companies,” [monograph] Donetsk, DonNUET. (In Ukrainian)

Grove, Andrew (2003), “Only the Paranoid Survive. How to use periods of crisis faced by any company,” Moscow, Alpina Publisher, 200 p. (In Russian)

McDonald, M. (2000), “Strategic Marketing Planning,” SPb, Peter. (In Russian)

Grant, John. (2007), “12 topics. Marketing of the 21st century,” Moscow, Publishing House "Kommersant"; SPb, Peter. (In Russian)

Assel, G. (1999) “Marketing: Principles and strategy,” Moscow, INFRA-M, 804 p. (In Russian)

Moiseeva, N. K. & Kal’nitskii A. A. (2004), “Functional cycle as a basis for analysis and control of logistics costs,” Controlling, 3 (11), 98–103. (In Russian)

Serdyuk, T. N. (2011), “System performance marketing management product flow,” Visnyk Khmel’nyts’kogo Natsional’nogo Universytetu, 6, T. 4, 182–186. (In Ukrainian)

Shaw, R. & Merrik, D. (2007), “Profitable Marketing: Does your marketing pays off?” Kyiv, Companion Group, 496 p. (In Russian)

Romanov, E. A. (2009), “Marketing activities of the enterprise: tools, criteria of effectiveness,” Visnyk Khmel’nyts’kogo Natsional’nogo Universytetu, 2, 1, 127–133. (In Ukrainian)

Kharlamov, O. (2006), “ABC-analysis: Methodology for”, Upravlenie kompaniey, http://www.4p.ru. (In Russian)

Official website SMIDA, http://smida.gov.ua/db/participant/31980517.

Official site of PJSC "Dnipro plant fertilizers": http://www.dzmu.dp.ua/contact.php. (In Russian)

Voronov, A. A. & Val’kovich O. N. (2002) “Marketing approach to measuring the efficiency of production,” Marketing, 6, 32–42. (In Russian)

Senichkina, O. M. (2011), “Regarding the problem of determining the effectiveness of marketing activity farms,” Visnyk Kharkivs’kogo Natsional’nogo Agrarnogo Universytetu imeni V. V. Dokuchayeva, Series "Ekonomika", 5, 32–42. (In Ukrainian)

Article views: 6
PDF Downloads: 4
Published
2015-12-30
How to Cite
Zalizniuk, V. (2015). CRITERIAL INDICATORS OF EFFICIENCY OF MARKETING STRATEGY OF EXPORT ACTIVITY OF INDUSTRIAL ENTERPRISES. Mechanism of an Economic Regulation, (4 (70), 182-192. Retrieved from http://mer-journal.sumy.ua/index.php/journal/article/view/416