ЧИ ВПЛИВАЄ ОПОДАТКУВАННЯ НА ЕФЕКТИВНІСТЬ НАДАННЯ СУСПІЛЬНИХ ПОСЛУГ: ДОСВІД ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇН

  • Ігор Молоток Сумський державний університет
Ключові слова: бюджет, державні витрати, ефективність уряду, податкові надходження, суспільні послуги

Анотація

Суспільні послуги (блага) визначаються як послуги, що надаються урядом певної країни або територіальної громади з метою забезпечення добробуту та соціального захисту громадян. Ефективність надання суспільних послуг залежить від численних економічних, соціальних та інституційних чинників. У свою чергу, численні наукові дискусії стосуються саме оптимізації оподаткування з метою підвищення ефективності надання суспільних благ. Таким чином, мета дослідження полягає в тому, щоб емпірично виявити зв'язок між наданням суспільних благ і оподаткуванням для вибірки європейських країн (Латвія, Литва, Естонія, Чеська Республіка, Німеччина, Словаччина, Угорщина, Польща, Румунія, Болгарія, Словенія, і Україна) за 2005-2018 рр. Результати кореляційного аналізу та регресійного аналізу на панельних даних дозволяють зробити висновок про те, що надання суспільних благ (безпека, освіта, охорона здоров'я) сильно залежить від динаміки соціальних відрахувань та податків на товари і послуги, і в меншій мірі – від податків на доходи, прибуток і приріст капіталу. Більш того, динаміка зростання податків в обраних європейських країнах в два, три або навіть п'ять разів швидше, ніж динаміка зростання всіх залежних змінних (тільки щорічні темпи зростання державних витрат на освіту і соціальні відрахування майже рівні). Така невідповідність може призвести до зростання соціальної напруженості, тіньової економіки, інтенсифікації процесів ухилення від сплати податків і зниження лояльності до уряду серед населення. Все це доводить необхідність вдосконалення перерозподілу фінансових ресурсів з метою підвищення ефективності надання суспільних благ.

Посилання

Aronsson, T., & Blomquist, S. (2008). Redistribution and Provision of Public Goods in an Economic Federation. Journal of Public Economic Theory, 10 (1), 125-143. https://doi.org/10.1111/j.1467- 9779.2008.00354.x.

Arora, P., & Chong, A. (2018). Government effectiveness in the provision of public goods: the role of institutional quality. Journal of Applied Economics, 21 (1), 175-196.

Atkinson, A. B., & Stern, N. H. (1974). Pigou, Taxation and Public Goods. Review of Economic Studies, 41 (1), 119-128.

Besley, T., Pande, R., Rahman, L., & Rao, V. (2004). The Politics of Public Good Provision: Evidence from Indian Local Governments. Journal of the European Economic Association, 2 (2-3), 416-426.

Hongyan, Y. (2018). Income redistribution and public goods provision under tax competition, Journal of Urban Economics, 104 (C), 94-103. DOI: 10.1016/j.jue.2018.02.001.

Jack, W. (2004). The Organization of Public Service Provision. Journal of Public Economic Theory, 6 (3), 409-425.

Piggott, J., & Whalley, J. (1991). Public good provision rules and income distribution: Some general equilibrium calculations. Empirical Economics, 16, 25–33.

Prasad, N. (2008). Policies for redistribution: The use of taxes and social transfers. Retrieved from http://www.oit.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/--- inst/documents/publication/wcms_193159.pdf.

Stiglitz, J. E., & Dasgupta, P. (1971). Differential Taxation, Public Goods, and Economic Efficiency. Review of Economic Studies, 38 (2), 151-174.

World Bank DataBank (2020) Retrieved from https://databank.worldbank.org/source/world- development-indicators#.

Переглядів статті: 7
Завантажень PDF: 6
Опубліковано
2019-12-30
Як цитувати
Молоток, І. (2019). ЧИ ВПЛИВАЄ ОПОДАТКУВАННЯ НА ЕФЕКТИВНІСТЬ НАДАННЯ СУСПІЛЬНИХ ПОСЛУГ: ДОСВІД ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇН. Mechanism of an Economic Regulation, (1(87), 152-158. https://doi.org/10.21272/10.21272/mer.2020.87.14
Розділ
МІКРОЕКОНОМІЧНІ МЕХАНІЗМИ