«ЗЕЛЕНИЙ» КАМПУС УНІВЕРСИТЕТУ ЯК ДРАЙВЕР СТАЛОГО РОЗВИТКУ

  • Тетяна Васильєва Сумський державний університет
  • Наталія Антонюк Сумський державний університет
  • Костянтин Кириченко Сумський державний університет
  • Дмитро Лазненко Сумський державний університет
Ключові слова: сталий розвиток, «зелена» економіка, «зелений» університет, «зелений» кампус, ESG, соціальна відповідальність, інвестиції, пандемія COVID-19

Анотація

У статті висвітлюються проблемні питання та перспективи трансформації методології і практики у забезпеченні реалізації принципів сталого розвитку в умовах екологічної кризи. За допомогою використання інструментів Google Trends продемонстрована стрімка популяризації термінів «зелений кампус» та «зелений університет» протягом останніх п’яти років (01.01.2018 - 01.01.2022рр). Здійснено критичний аналіз результатів досліджень щодо зміни пріоритетів позиціонування себе на ринку світовими фінансовими бізнес-лідерами з акцентом на екологічну і соціальну спрямованість, що безпосередньо зумовлює необхідність реалізації екологічної політики та підвищення соціальної відповідальності вітчизняних університетів. Доведено необхідність врахування в механізмі практичної реалізації принципів сталого розвитку того факту, що на сьогодні ефективність функціонування економіки значною мірою визначається впливом екологічних ризиків. Зроблено висновок, що засади «зеленої економіки» та принципи сталого розвитку в цілому відомі суспільству, але не повністю впроваджуються в практику, зокрема це стосується методів ведення бізнесу в Україні, які не завжди їм відповідають. За результатами опитувань 65% респондентів стверджує, що екологічні ризики значною мірою визначають, чи зможуть зберегти працюючі свої робочі місця у найближчий перспективі. Обґрунтовано, що на сьогодні є необхідним формування практичних навичок дотримання засад та принципів сталого розвитку в процесі навчання та виховання молодого покоління, що визначає провідну роль університетів в контексті світових тенденцій боротьби з екологічними викликами. А отже, для університетів безпосередньо створення «зелених» кампусів є інструментом реалізації екологічної політики, а відповідно підтвердженням їх авторитетності в освітньому просторі та високих рейтингових позицій в державних та світових рейтингах. Обґрунтовано необхідність удосконалення механізму фінансування розвитку «зелених» кампусів університетів; запровадження ефективної системи взаємовідносин університетів, які керуються політикою ESG у своїй діяльності, з органами місцевої влади з метою співпраці в реалізації «зелених» проєктів з метою забезпечення сталого розвитку території.

Посилання

Cameron, A., Clouth, S. (2012). A guidebook to the Green Economy: Issue 1: Green Economy, Green Growth, and Low-Carbon Development – history, definitions and a guide to recent publications. [pdf] UN Division for Sustainable Development, 64. Retrieved from http://www.uncsd2012.org/content/documents/528Green%20Economy%20Guidebook_100912_ FINAL.pdf (Available at 19.02.2022).

Pearce, D., Markandya, A., Barbier B.E. (1989). Blueprint for a green economy. London: Earthscan, 192 p.

Мельник Л. Г. (2018) «Зелена» економіка (досвід ЄС і практика України у світлі ІІІ і ІV промислових революцій): підручник. - Суми: ВТД «Університетська книга», 463 с. Retrieved from https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77348.

Proshkin, V.V. (2014). Doslidzhennya osoblyvostey intehratsiyi nauky y osvity v universyteti [Research of features of integration of science and education at university]. Visnyk pislyadyplomnoyi osvity, 11, 135–143.

Бережная Ю.С. (2012). Концепция «зеленой экономики»: международный аспект [Ученые записки Таврического национального университета им. В.И. Вернадского. Серия «Юридические науки»], 25(64), 1, 210–215.

Веклич О.А. (2012) Экологически скорректированный ВВП как показатель экономического развития [Проблемы прогнозирования], 3, 48–54.

Інструменти Google Trends. Retrieved from https://trends.google.com.ua/trends/explore?date=today%205y&q=green%20campus,green%20university (Available at 19.02.2022).

KPMG 2020. CEO Outlook. Спецвипуск: COVID-19. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://home.kpmg/ua/uk/home/about/overview.html (Available at 17.02.2022).

KPMG 2021 CEO Outlook. Спецвипуск: COVID-19. Retrieved from https://home.kpmg/ua/uk/home/insights/2021/10/kpmg-2021-ceo-outlook.html (Available at 18.02.2022).

Мета компанії та суспільна роль. Retrieved from https://home.kpmg/ua/uk/home/insights/2021/10/kpmg-2021-ceo-outlook/trusted-purpose.html (Available at 19.02.2022).

Климатический саммит в Глазго: какие цели поставили страны-участники [Аналітичний портал «Слово і діло»]. Retrieved from https://ru.slovoidilo.ua/2021/11/18/infografika/mir/klimaticheskijsammit-glazgo-kakie-celi-postavili-strany-uchastniki (Available at 19.02.2022) (Available at 19.02.2022).

Melnyk, L. Y. (2017). Intehratsiya osvity, nauky ta vyrobnytstva v ekonomitsi znanʹ ahrarnoyi sfery [Integration of education, science and production in the knowledge economy of the agricultural sector]. Ekonomika APK, 11, 67–73.

Переглядів статті: 135
Завантажень PDF: 64
Опубліковано
2021-10-30
Як цитувати
Васильєва, Т., Антонюк, Н., Кириченко, К., & Лазненко, Д. (2021). «ЗЕЛЕНИЙ» КАМПУС УНІВЕРСИТЕТУ ЯК ДРАЙВЕР СТАЛОГО РОЗВИТКУ. Mechanism of an Economic Regulation, (4 (94), 14-21. https://doi.org/10.21272/mer.2021.94.02