ФОРМУВАННЯ ВІТЧИЗНЯНОГО ПАТЕРНУ МЕНЕДЖМЕНТУ ДУАЛЬНОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА СУПЕРПОЗИЦІЯ СТЕЙКХОЛДЕРІВ – КЕЙС УКРАЇНИ

  • Тетяна Васильєва Сумський державний університет
  • Олена Давліканова Сумський державний університет
Ключові слова: дуальна освіта, менеджмент дуальної вищої освіти, зацікавлені сторони, стейкхолдери, класифікація зацікавлених сторін, аналіз зацікавлених сторін

Анотація

У статті досліджено результати аналізу стейкхолдерів, виконаного в ході розробки та реалізації проекту із запровадження системи менеджменту дуальної вищої освіти (МДВО) в Україні. Концепція дуальної освіти була представлена та популяризована в Україні завдяки розпочатому у 2013 році проекту Представництва Фону ім. Фрідріха Еберта в Україні у співпраці із Міністерством освіти і науки України, Українською асоціацією маркетингу, широким колом закладів вищої освіти (ЗВО), роботодавців, їх асоціацій та інших зацікавлених сторін. Такий комплексний проект вимагає продуманого підходу до аналізу та класифікації зацікавлених сторін для розробки добре таргетованих стратегій роботи із стейкхолдерами. Авторками застосовано матрицю класифікації зацікавлених сторін Менделоу; запропоновано класифікацію стейкхолдерів відповідно до рівнів менеджменту дуальної вищої освіти (макро- або державний рівень; мезо- або регіональний та галузевий рівень; і мікрорівень або рівень співпраці ЗВО та компаній); крім того, у 2013 р. (запуск проекту) та 2019 р. (запуск національного експерименту із впровадження МДВО в результаті проектної діяльності) проведено суперпозицію стейкхолдерів у системі координат «вплив – участь». Це дозволило оцінити очікуваний та спричинений вплив зацікавлених сторін на впровадження МДВО, а також їх очікувану/реальну участь у функціонуванні системи менеджменту дуальної вищої освіти в Україні. Дослідження зміни диспозиції стейкхолдерів в системі координат станом на 2013 та 2019 роки продемонструвало відмінності у переліку стейкхолдерів та їхніх функціях у національній системи МДВО на початковому та поточному етапах її розвитку. Це дозволило підтвердити гіпотезу щодо неможливості «імпорту» німецького патерну системи МДВО без її адаптації до національного контексту.

Посилання

Aaltonen, K. & Kujala, J. (2010). A project lifecycle perspective on stakeholder influence strategies in global projects. Scandinavian Journal of Management, 26 (4), 381–397.

Ackermann, F. & Eden, C. (2000). Strategic Management of Stakeholders: Theory and Practice. Long Range Planning 44 (2011), 179–196. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/222804628_Strategic_Management_of_Stakeholders_Theory_and_Practice/link/56fe476908ae1408e15cfc05/download

Babiuch, W. & Farha, B. (1994). Stakeholder Analysis Methodologies Resource Book. Retrieved from https://www.nrel.gov/docs/legosti/old/5857.pdf

Bakhshi, H., Downing, J., Osborne, M. & Schneider, P. (2017). The Future of Skills: Employment in 2030. London: Pearson and Nesta. Retrieved from https://futureskills.pearson.com/research/assets/pdfs/technical-report.pdf

Balane, M., Palafox, B., Palileo-Villanueva, L., et al. Enhancing the use of stakeholder analysis for policy implementation research: towards a novel framing and operationalised measures. BMJ Global Health2020. doi:10.1136/bmjgh-2020-002661

Beringer, C., Jonas, D. & Gemunden, H. G. (2012). Establishing Project Portfolio Management: An Exploratory Analysis of the Influence of Internal Stakeholders' Interactions. Project Management Journal, 43(6), 16–32.

BiBB. Dual course of study. Retrieved from https://www.bibb.de/en/702.php.

Breen, H. (2001). Cooperative education partnerships: an examination of reciprocal relationships between universities and tourism and hospitality industry organisations in providing professional development education for their employees [Southern Cross University]. Retrieved from https://researchportal.scu.edu.au/discovery/fulldisplay/alma991012822014902368/61SCU_INST:ResearchRepository

Brugha, R. & Varvasovszky, Z. (2000). How to do (or not do). A stakeholder analysis. Oxford Univ Press. 15. 338–45. Retrieved from http://dess.fmp.ueh.edu.ht/pdf/Zsuzsa_Varvasovsky_2000_stakeholder_analysis.pdf

Brugha, R. & Varvasovszky Z. (2020). Stakeholder analysis: a review. Health Policy and Planning; 15(3). 239–246. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/12312104_Stakeholder_Analysis_A_Review/link/0fcfd50bc8a7f05641000000/download

Buchynska, O., Davlikanova, O., Lylyk, I. & Chaikovska, А. (2020). Analytical report “Employers’ Opinion on Dual Studies” on the results of employers’ awareness about dual studies and experience of participation in the experiment on its introduction in pre-tertiary and tertiary educational establishments. Friedrich Ebert Foundation Office in Ukraine, 100 p. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/11/10/Dualna_2_2%20edit%206-11.pdf [in Ukrainian].

Buchynska, O., Davlikanova, O., Lylyk, I. & Chaikovska, А. (2020). Analytical report «Students’ Opinion on Dual Studies» on the results of students’ awareness about dual studies and experience of participation in the experiment on its introduction in pre-tertiary and tertiary educational establishments. Friedrich Ebert Foundation Office in Ukraine, 110 p. Retrieved from http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/17747.pdf [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine (2018). Concept of Specialists’ Training under the Dual Form of EducationStudies. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Clarkson MBE. (1995). A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance. Academy of Management. Review, 20(1), 92–117.

Crosby, B. (1992). Stakeholder analysis: a vital tool for strategic man-agers. Washington DC: USAID.

Davlikanova O. & Hofstetter, H. (2020). The «duales studium» adaptation as an innovation in ukrainian tertiary education: management aspects and results. Marketing and Management of Innovations, 3, 208–221. https://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-15

Del Carpio, X., Kupets, O., Muller, N., & Olefir, A. (2017). Skills for a modern Ukraine. The World Bank.

European Commission. (2016). 2016 European Semester: Country Reports and Communication. Retrieved from https://ec.europa.eu/info/publications/2016-european-semester-country-reports_en

Floricel, S., Michela, J. L. & Piperca, S. (2016). Complexity, uncertainty-reduction strategies, and project performance. International Journal of Project Management.

Francis, M. (1975). "Urban Impact Assessment and Community Involvement: The Case of the John Fitzgerald Kennedy Library." Environment and Behavior, 7(3), 373–404.

Freeman, R. E. (2010). Strategic management: A stakeholder approach: Cambridge University Press.

Freeman, R. E. & McVea, J., (2001). A stakeholder approach to strategic management. In: Hitt, M., Harrison, J., Freeman, R. E. (Eds.), Handbook of Strategic Management. Blackwell Publishing, Oxford.

Graf, L., Powell, J., Fortwengel, J. & Bernhard, N. (2014). Duale Studiengänge im globalen Kontext: Internationalisierung in Deutschland und Transfer nach Brasilien, Frankreich, Katar, Mexiko und in die USA – DAAD. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/271842872_Dual_Study_Programmes_in_Global_Context_Internationalisation_in_Germany_and_Transfer_to_Brazil_France_Qatar_Mexico_and_the_US_Duale_Studiengange_im_globalen_Kontext_Internationalisierung_in_Deutschlan

Grimble, R. & Wellard, K. (1997). Stakeholder methodologies in natural resource management: a review of concepts, contexts, experiences and opportunities. Agric. Syst. 55, 175–186

Heller, C. (2010). Duale Studiengänge. Entwicklung, Stand und Bewertung aus Sicht der beteiligten Akteure. In: Wirtschaft und Berufserziehung, Jg. 62, S. 20–25.

Ishchenko, T., Davlikanova, O. & Chaikovska, A. (2020). Analytical report on the results of the first year experiment on the dual studies introduction in pre-tertiary and tertiary educational establishments. Friedrich Ebert Foundation Office in Ukraine, 96 p. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/news/zaluchennya-biznes-partneriv-pidvishchennya-yakosti-pidgotovkifahivciv-rannya-adaptaciya-pershi-rezultati-vprovadzhennya-dualnoyi-formi-u-vishchij-osviti [in Ukrainian].

Jeston, J. & Nelis, J. (2008). Business Project Management, Butterworth-Heinemann. pgs, 271–276.

Leventon, J., Fleskens, L. et al (2016). An applied methodology for stakeholder identificationin transdisciplinary research. Sustain Sci, 11, 763–775. doi:10.1007/s11625-016-0385-1

Milosevic, D. (2003). Project Management ToolBox: Tools and Techniques for the Practicing Project Manager , John Wiley & Sons, p. 77.

Mok, K. Y., Shen, G. Q. & Yang, J. (2015). Stakeholder management studies in mega construction projects: A review and future directions. International Journal of Project Management, 33(2), 446– 457.

Montgomery, J. (1974). Technology and civic life: making and implementing development decisions. Cambridge, MA: MIT Press.

Nutt, P. (2002). Why Decisions Fail: Avoiding the Blunders and Traps That Lead to Debacles, Berrett-Koehler, pgs. 113–114.

Ommen, N. O., Blut, M., Backhaus, C. & Woisetschlager, D. M. (2016). Toward a better understanding of stakeholder participation in the service innovation process: More than one path to success. Journal of Business Research, 69(7), 2409–2416. 34. PMI. (2008). A guide to the project management body of knowledge (PMBOK guide) (Vol. 4th). Newtown Square, Pa: Project Management Institute, Inc.

Pogrzeba, A., Townsend, R. & Pop, C. (2016). A comparative study of cooperative education and work-integrated learning in Germany, South Africa, and Namibia. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 17(3), 249–263. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1120050.pdf

Schmeer, K. (2000). Stakeholder analysis guidelines. Retrieved from https://www.who.int/workforcealliance/knowledge/toolkit/33.pdf

Stakeholder matrix – key matrices for stakeholder analysis. Retrieved from https://www.stakeholdermap.com/stakeholder-matrix.html

The Law of Ukraine "On Education" № 2745-VIII as of 06.06.2019. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. [in Ukrainian].

The Law of Ukraine "On Higher Education" № 392-IX as of 18.12.2019. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. [in Ukrainian].

Turner, J. R. (2009). The handbook of project-based management: leading strategic change in organizations: McGraw-hill.

What Is Mendelow’s Matrix And How Is It Useful? Retrieved from https://blog.oxfordcollegeofmarketing.com/2018/04/23/what-is-mendelows-matrix-and-how-is-ituseful/

Wolf, C. P. (1988). Social Impact Assessment: The Main Pattern. Social Impact Assessment 12(3–4), 20–21.

WWF (2005). Cross-Cutting Tool Stakeholder Analysis Retrieved from https://wwfeu.awsassets.panda.org/downloads/1_1_stakeholder_analysis_11_01_05.pdf

Aaltonen, K., Kujala, J. A project lifecycle perspective on stakeholder influence strategies in global projects. Scandinavian Journal of Management. 2010. No 26(4). P. 381–397.

Ackermann, F., Eden C. Strategic Management of Stakeholders: Theory and Practice. Long Range Planning. 2000. No 44(2011). P. 179–196. URL : https://www.researchgate.net/publication/222804628_Strategic_Management_of_Stakeholders_Theory_and_Practice/link/56fe476908ae1408e15cfc05/download

Babiuch W., Farha B. Stakeholder Analysis Methodologies Resource Book, 1994. URL : https://www.nrel.gov/docs/legosti/old/5857.pdf

Bakhshi, H., Downing, J., Osborne, M. and Schneider, P. The Future of Skills: Employment in 2030. London : Pearson and Nesta, 2017. URL : https://futureskills.pearson.com/research/assets/pdfs/technical-report.pdf

Balane, M., Palafox, B., Palileo-Villanueva, L., et al. Enhancing the use of stakeholder analysis for policy implementation research: towards a novel framing and operationalised measures. BMJ Global Health, 2020. DOI :10.1136/bmjgh-2020-002661 6. Beringer, C., Jonas, D., and Gemunden, H. G. Establishing Project Portfolio Management: An Exploratory Analysis of the Influence of Internal Stakeholders' Interactions. Project Management Journal. 2012. No 43(6). P. 16–32.

BiBB. Dual course of study. Retrieved from https://www.bibb.de/en/702.php.

Breen, H. Cooperative education partnerships: an examination of reciprocal relationships between universities and tourism and hospitality industry organizations in providing professional development education for their employees [Southern Cross University], 2001. URL : https://researchportal.scu.edu.au/discovery/fulldisplay/alma991012822014902368/61SCU_INST:ResearchRepository

Brugha R., Varvasovszky, Z. How to do (or not do). A stakeholder analysis. Oxford Univ Press, 2000. 15. 338–45. URL : http://dess.fmp.ueh.edu.ht/pdf/Zsuzsa_Varvasovsky_2000_stakeholder_analysis.pdf

Brugha, R., Varvasovszky Z. Stakeholder analysis: a review. Health Policy and Planning. 2020. No 15(3). P. 239–246. URL : https://www.researchgate.net/publication/12312104_Stakeholder_Analysis_A_Review/link/0fcfd50bc8a7f05641000000/download

Бучинська А., Давліканова О., Лилик І., Чайковська А. Аналітичний звіт «Думки роботодавців про дуальну освіту» за результатами дослідження обізнаності роботодавців про дуальну форму здобуття освіти та досвіду участі у пілотному проєкті із її запровадження на рівні фахової передвищої та вищої освіти України. Представництво Фонду ім.Фрідріха Еберта в Україні, 2020. 100 с. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/11/10/Dualna_2_2%20edit%206-11.pdf

Бучинська О., Давліканова О., Лилик І., Чайковська А. Аналітичний звіт «Думки здобувачів про дуальну освіту» за результатами дослідження обізнаності роботодавців про дуальну форму здобуття освіти та досвіду участі у пілотному проєкті із її запровадження на рівні фахової передвищої та вищої освіти України. Представництво Фонду ім.Фрідріха Еберта в Україні, 2020. 110 с. URL: http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/17747.pdf

Концепція підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти, розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 верес. 2018 р. № 660-р. URL : https://mon.gov.ua/storage/kontseptsiidualnoi-osviti.doc

Clarkson MBE. A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance. Academy of Management. Review. 1995. No 20(1). P. 92–117.

Crosby, B. Stakeholder analysis: a vital tool for strategic man-agers. Washington DC: USAID, 1992.

Davlikanova O., Hofstetter, H. The «Duales Studium» Adaptation as an Innovation In Ukrainian Tertiary Education: Management Aspects and Results. Marketing and Management of Innovations (Web of Science). 2020. No 3. P. 208–221. URL : https://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-15

Del Carpio, X., Kupets, O., Muller, N., & Olefir, A. Skills for a modern Ukraine. The World Bank, 2017. [Google Scholar]

European Commission. 2016 European Semester: Country Reports and Communication, 2016. URL : https://ec.europa.eu/info/publications/2016-european-semester-country-reports_en

Floricel, S., Michela, J. L., and Piperca, S. Complexity, uncertainty-reduction strategies, and project performance. International Journal of Project Management, 2016.

Francis, M. "Urban Impact Assessment and Community Involvement: The Case of the John Fitzgerald Kennedy Library." Environment and Behavior. 1975. No 7(3). P. 373–404.

Freeman, R. E. Strategic management: A stakeholder approach: Cambridge University Press, 2010.

Freeman, R. E., McVea, J., A stakeholder approach to strategic management. In: Hitt, M., Harrison, J., Freeman, R. E. (Eds.), Handbook of Strategic Management. Blackwell Publishing, Oxford, 2001. pp. 189e207,204

Graf, L., Powell, J., Fortwengel, J., Bernhard, N. Duale Studiengänge im globalen Kontext: Internationalisierung in Deutschland und Transfer nach Brasilien, Frankreich, Katar, Mexiko und in die USA – DAAD, 2014. URL : https://www.researchgate.net/publication/271842872_Dual_Study_Programmes_in_Global_Context_Internationalisation_in_Germany_and_Transfer_to_Brazil_France_Qatar_Mexico_and_the_US_Duale_Studiengange_im_globalen_Kontext_Internationalisierung_in_Deutschlan

Grimble, R., Wellard, K. Stakeholder methodologies in natural resource management: a review of concepts, contexts, experiences and opportunities. Agric. Syst. 1997. No 55. P. 175–186

Heller, C. Duale Studiengänge. Entwicklung, Stand und Bewertung aus Sicht der beteiligten Akteure. In: Wirtschaft und Berufserziehung, Jg. 2010. No. 62. P. 20–25.

Іщенко Т., Давліканова О., Чайковська А. Аналітичний звіт за результатами першого року проведення експерименту із запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. Представництво Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні, 2020. 96 с. URL : https://www.kmu.gov.ua/news/zaluchennya-biznes-partneriv-pidvishchennya-yakosti-pidgotovkifahivciv-rannya-adaptaciya-pershi-rezultati-vprovadzhennya-dualnoyi-formi-u-vishchij-osviti

Jeston, J., Nelis, J. Business Project Management, Butterworth-Heinemann, 2008. P. 271–276.

Leventon, J., Fleskens, L. et al. An applied methodology for stakeholder identification in transdisciplinary research / Sustain Sci. 2016. No 11. P. 763–775. doi:10.1007/s11625-016-0385-1

Milosevic, D. Project Management ToolBox: Tools and Techniques for the Practicing Project Manager, John Wiley & Sons, 2003. p. 77.

Mok, K. Y., Shen, G. Q., Yang, J. Stakeholder management studies in mega construction projects: A review and future directions. International Journal of Project Management. 2015. No 33(2). P. 446– 457.

Montgomery, J. Technology and civic life: making and implementing development decisions. Cambridge, MA: MIT Press, 1974.

Nutt, P. Why Decisions Fail: Avoiding the Blunders and Traps That Lead to Debacles, BerrettKoehler, 2002. p. 113–114.

Ommen, N. O., Blut, M., Backhaus, C., and Woisetschlager, D. M. Toward a better understanding of stakeholder participation in the service innovation process: More than one path to success. Journal of Business Research. 2016. No 69(7). P. 2409–2416.

PMI. A guide to the project management body of knowledge (PMBOK guide) (Vol. 4th). Newtown Square, Pa: Project Management Institute, Inc., 2008.

Pogrzeba, A., Townsend, R., Pop, C. A comparative study of cooperative education and workintegrated learning in Germany, South Africa, and Namibia. (Asia-Pacific Journal of Cooperative Education. 2016. No 17(3). P. 249–263. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1120050.pdf

Schmeer, K. Stakeholder analysis guidelines. 2000. URL : https://www.who.int/workforcealliance/knowledge/toolkit/33.pdf

Stakeholder matrix – key matrices for stakeholder analysis. URL: https://www.stakeholdermap.com/stakeholder-matrix.html

Закон України «Про освіту» № 2745-VIII від 06.06.2019 URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Закон України «Про вищу освіту» № 392-IX від 18.12. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Turner, J. R. The handbook of project-based management: leading strategic change in organizations. McGraw-hill, 2009.

What Is Mendelow’s Matrix And How Is It Useful? URL : https://blog.oxfordcollegeofmarketing.com/2018/04/23/what-is-mendelows-matrix-and-how-is-ituseful/

Wolf, C. P. Social Impact Assessment: The Main Pattern. Social Impact Assessment. 1988. 12(3-4): 20-2.

WWF Cross-Cutting Tool Stakeholder Analysis, 2005. URL : https://wwfeu.awsassets.panda.org/downloads/1_1_stakeholder_analysis_11_01_05.pdf

Переглядів статті: 199
Завантажень PDF: 68
Опубліковано
2020-10-30
Як цитувати
Васильєва, Т., & Давліканова, О. (2020). ФОРМУВАННЯ ВІТЧИЗНЯНОГО ПАТЕРНУ МЕНЕДЖМЕНТУ ДУАЛЬНОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА СУПЕРПОЗИЦІЯ СТЕЙКХОЛДЕРІВ – КЕЙС УКРАЇНИ. Mechanism of an Economic Regulation, (4 (90), 36-57. https://doi.org/10.21272/mer.2020.90.03