HUMAN CAPITAL IN THE DETERMINANT FORMATION OF INNOVATIVE TRANSPORT DEVELOPMENT

Keywords: human capital, human potential, human development index, diversification, efficiency, innovativeness, mobility, labor productivity, migration, competitiveness, innovative technologies, transport enterprises, innovative development of transport

Abstract

This article reveals the role of human capital as a foundation of determinants of influence on the formation of innovative transport development. Human resources today are perceived by the world society as the most valuable thing that a company has, even more valuable than natural resources or accumulated wealth. The article explores that every person has human capital, regardless of employment status. At the same time, human resources are the owners of human capital. Every person has human capital, and it does not depend on the state of employment, that is, whether a person works or does not work. The article proves that enterprises more often choose the concept of human capital management than human resources management. Human capital management belongs to company managers who manage each employee and on whom the performance and behavior of employees depend. At the same time, human resources are the owners of human capital. Every person has human capital, and it does not depend on the state of employment, that is, whether a person works or does not work. The article proves that enterprises more often choose the concept of human capital management than human resources management. Human capital management belongs to company managers who manage each employee and on whom the performance and behavior of employees depend. Human capital in transport is one of the directions of diversification of technological innovations and human potential, the purpose of which is to combine guarantees of indicators of efficiency, competitiveness and mobility: automation of technological transport and intellectual accumulation of assets, as a priority of innovative development in general. Also, it was researched that the national economy is characterized by the uneven development of sectoral production, firstly due to uneven redistribution of economic resources, secondly, the return on capital accumulation is not directed to the development of the infrastructure of each of the branches, thirdly and most importantly due to the inequality in the effective distribution of human potential in each of the branches. Taking into account the research carried out in this article, the following can be noted: human capital is the main condition for the innovative development of transport enterprises, taking into account the global impact of digitalization.

References

Сміт, А. Дослідження про природу і причини багатства народів. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Дослідження_природи_та_причин_багатства_народів»

Головко, Л.С. (2014). Людський капітал як ресурс економічного розвитку. Економічний нобелевський вісник, 1(7), 122–127. URL: https://www.researchgate.net

Данилків, Х.П., Горбова, Х.В., Побурко, О.Я. (2018). Інноваційний розвиток транспортної системи України. Науковий вісник НЛТУ України, 28(4), 31–35. https://doi.org/10.15421/40280405

Ілляшенко, С.М., Шипуліна, Ю.С., Ілляшенко, Н.С. (2022). Маркетингове управління інтелектуальним капіталом підприємства в контексті його інноваційного розвитку. Маркетинг і цифрові технології, 6(1), 64–78.

Кубіній, В.В. (2011). Оцінка ефективності людського капіталу. Науковий вісник Ужгородського університету Серія Економіка. Спецвипуск 33. Частина 4, 59–62. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/4713/1/A3.pdf

Назарко, С.О., Канцур, І.Г., Познанська, І.В. (2022). Управління людським капіталом в умовах війни. Економіка та суспільство, 41, 66–73.

Пєтухова, Т.О. (2009). Теоретичні підходи до формування та управління людським капіталом залізничної галузі. Вісник економіки транспорту і промисловості, 26, 254–257. URL: http://lib.kart.edu.ua/bitstream/123456789/8714/1/Пєтухова.pdf

Скрипка, Є.О. (2018). Інноваційний розвиток автотранспортних підприємств: досвід ЄС та можливості України. Проблеми розвитку економіки підприємства: погляд молоді: Матеріали ХІ Міжнародної студентської наукової конференції (м. Харків, 16 березня 2018 р.). Харків : ХНАДУ, 78–79.

Соколова, Л.В., Дюжев, В.Г. (2022). На шляху економічного зростання: людський капітал. Економіка та управління національним господарством, 68, 57–66. https://doi.org/10.32782/infrastruct68-10

Стратегія людського розвитку від 2 червня 2021 року № 225/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/225/2021#n11

Точиліна, Ю.Ю. (2020). Структура людського капіталу та особливості його формування. Економічний простір, 160, 7–11. https://doi.org/10.32782/2224-6282/160-1

Україна має звернути увагу на інвестиції в людський капітал - віце-президент СБ. URL: https://interfax.com.ua/news/investments/767476.html

Шипуліна, Ю.С. (2017). Управління формуванням інноваційної культури промислових підприємств. (Монографія). Суми : ТОВ «Триторія», 432 с.

Becker, G. (1964). Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education. First Edition. N.Y.

Germany has adopted already the second Program designed to cover the period of 2017 to 2022. Digital Single Market. URL: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en

Kwon, I., Meyersson Milgrom, E.M. (2010). Specificity of Human Capital and Promotions. University at Albany, Stanford University.

Водій: середня зарплата в Україні. URL: https://www.work.ua/

Smit A. Doslidzhennia pro pryrodu i prychyny bahatstva narodiv. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Doslidzhennia_pryrody_ta_prychyn_bahatstva_narodiv»

Holovko, L.S. (2014). Liudskyi kapital yak resurs ekonomichnoho rozvytku. Ekonomichnyi nobelevskyi visnyk, 1(7), 122–127. Available at: https://www.researchgate.net

Danylkiv, Kh.P., Horbova, Kh.V., Poburko, O.Ia. (2018). Innovatsiinyi rozvytok transportnoi systemy Ukrainy. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, 28(4), 31–35. https://doi.org/10.15421/40280405

Illiashenko, S.M., Shypulina, Yu.S., Illiashenko, N.S. (2022). Marketynhove upravlinnia intelektualnym kapitalom pidpryiemstva v konteksti yoho innovatsiinoho rozvytku. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, 6(1), 64–78.

Kubinii, V.V. (2011). Otsinka efektyvnosti liudskoho kapitalu. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu Seriia Ekonomika. Spetsvypusk 33. Chastyna 4, 59–62. Available at: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/4713/1/A3.pdf

Nazarko, S.O., Kantsur, I.H., Poznanska, I.V. (2022). Upravlinnia liudskym kapitalom v umovakh viiny. Ekonomika ta suspilstvo, 41, 66–73.

Pietukhova, T.O. (2009). Teoretychni pidkhody do formuvannia ta upravlinnia liudskym kapitalom zaliznychnoi haluzi. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, 26, 254–257. Available at: http://lib.kart.edu.ua/bitstream/123456789/8714/1/Pietukhova.pdf

Skrypka, Ye.O. (2018). Innovatsiinyi rozvytok avtotransportnykh pidpryiemstv: dosvid YeS ta mozhlyvosti Ukrainy. Problemy rozvytku ekonomiky pidpryiemstva: pohliad molodi: Materialy XI Mizhnarodnoi studentskoi naukovoi konferentsii (m. Kharkiv, 16 bereznia 2018 r.). Kharkiv : KhNADU, 78–79.

Sokolova, L.V., Diuzhev, V.H. (2022). Na shliakhu ekonomichnoho zrostannia: liudskyi kapital. Ekonomika ta upravlinnia natsionalnym hospodarstvom, 68, 57–66. https://doi.org/10.32782/infrastruct68-10

Stratehiia liudskoho rozvytku vid 2 chervnia 2021 roku No. 225/2021. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/225/2021#n11

Tochylina, Yu.Iu. (2020). Struktura liudskoho kapitalu ta osoblyvosti yoho formuvannia. Ekonomichnyi prostir, 160, 7–11. https://doi.org/10.32782/2224-6282/160-1

Ukraina maie zvernuty uvahu na investytsii v liudskyi kapital - vitse-prezydent SB. Available at: https://interfax.com.ua/news/investments/767476.html

Shypulina, Yu.S. (2017). Upravlinnia formuvanniam innovatsiinoi kultury promyslovykh pidpryiemstv. (Monohrafiia). Sumy : TOV «Trytoriia», 432 s.

Becker, G. (1964). Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education. First Edition. N.Y.

Germany has adopted already the second Program designed to cover the period of 2017 to 2022. Digital Single Market. Available at: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en

Kwon, I., Meyersson Milgrom, E.M. (2010). Specificity of Human Capital and Promotions. University at Albany, Stanford University.

Vodii: serednia zarplata v Ukraini. Available at: https://www.work.ua/

Article views: 120
PDF Downloads: 81
Published
2023-09-15
How to Cite
Zaplitna, T., & Kukushka, I. (2023). HUMAN CAPITAL IN THE DETERMINANT FORMATION OF INNOVATIVE TRANSPORT DEVELOPMENT. Mechanism of an Economic Regulation, (3 (101), 21-26. https://doi.org/10.32782/mer.2023.101.03
Section
COMPANY ECONOMICS AND ORGANIZATION OF PRODUCTION