ORGANIZATIONAL AND ECONOMICAL MECHANISM OF INTELLECTUAL CAPITAL MANAGEMENT OF ENTERPRISE
Abstract
Intellectual capital becomes a source of value-added goods and provides competitive advantages of the company in the market in the reality of global competition. Volumes of intellectual capital of the company are determined its quality control system. Relevant issues are to find ways to convert the intellectual potential to the intellectual capital and its accumulation. Enterprises with the high intellectual potential is more attractive to foreign investors and have more opportunities to enter foreign markets. The article is devoted to the formation of the organizational and economical mechanism of intellectual capital management. The author claimed the basis of formation, accumulation, use and reproduction of intellectual capital. The concept of formation and reproduction of intellectual capital through intellectual potential is presented. Motivational tools for intellectual capital management were determined. It ensures competitiveness of the enterprise in accordance with modern trends in the reality of transformational economy.
References
Брукинг, Э. Интеллектуальный капитал: ключ к успеху в новом тысячелетии ; пер. с англ., ; под ред. Л. Н. Ковачин. – Питер, 2001. – 288 с.
Гелбрейт, Дж. Экономические теории и цели общества / Дж. Гелбрейт. – М. : Директ-Медиа, 2007. – 347 c.
Грещак, М. Г. Внутрішній економічний механізм підприємства / М. Г. Грещак, О. М. Гребешков, О. С. Коцюба. – К. : КНЕУ, 2001. – 228 с.
Иноземцев, В. Л. За пределами экономического общества / В. Л. Иноземцев. – М. : Academia, Наука, 1998. – 640 с.
Кендюхов, О. В. Ефективне управління інтелектуальним капіталом : монографія / О. В. Кендюхов. НАН України, Інститут економіки промисловості; ДонУЕП. – Донецьк : ДонУЕП, 2008. – 359 c.
Ковтуненко, К. В. Основні підходи до формування інтелектуального капіталу: зміст та роль в інноваційному розвитку підприємства / К. В. Ковтуненко // Економіка розвитку. – 2013. – № 3. – С. 59–62.
Материальная мотивация персонала / Сайт HQ Business [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://hqbusiness.ru/materialnaya-motivatsiya-personala.
Петрушенко, М. М. Мотиваційні чинники управління знаннями при формуванні інтелектуального капіталу / М. М. Петрушенко // Соціально-економічна мотивація інноваційного розвитку регіону : монографія ; за ред. д.е.н., проф. О. В. Прокопенко. – Суми : Сумський державний університет, 2012. – С. 86–91.
Способы социальной мотивации персонала / Cайт MSJOB.ru. [Електронный ресурс]. – Режим доступу : http://www.msjob.ru/doc/motivatsiya/sotsialnaya-motivatsiya-personala
Сущность и цели обучения персонала / Сайт Grandars.ru. [Електронный ресурс]. – Режим доступу : http://www.grandars.ru/college/biznes/obuchenie-personala.html
Федулова, І. В. Формування інтелектуального капіталу як невід’ємної частини інноваційного менеджменту / І. В. Федулова // Сучасні проблеми інноваційного розвитку держави : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. – Д. : ПДАБА, 2008. – Том 5. – С. 50–53.
Школа, В. Ю. Економічне обґрунтування ролі інтелектуального капіталу у формуванні інноваційної економічної системи / В. Ю. Школа, В. О. Щербаченко // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2011. – № 3, Т. I. – С. 72–78.
Kuznets, S. Economic Growth and Income Inequality / S. Kuznets // The American Economic Review. – 1955. – Vol. 45, No. 1. – Р. 1–28.
Sveiby, K. E. The Intangible Assets Monitor / Karl-Erik Sveiby [Electronic resource]. – Access : http://www.sveiby.com/articles/СompanyMonitor.htm.