PRACTICAL APPROACHES TO IMPROVING VALUATION OF ENTERPRISE COMPETITIVENESS

  • Mykola Kharchenko Sumy State University
  • Liudmyla Starchenko Sumy State University
  • Juliya Lozitskay Sumy State University
Keywords: competition, competitiveness, competitive, efficiency, evaluation, reserves, management

Abstract

This article is devoted to estimation of active competitiveness of the enterprise of medium business and is focus on the grounding of measures to improve its competitiveness in crisis conditions. To determine the main factors affecting the level of the enterprise competition was held SWOT-analysis and made the profile of the external environment for the company "The doors of Belarus" (Kiev). In this paper was carried out evaluation of the enterprise and finding ways to improve its activity by using the expert method and the benchmarking. In the article is economically grounded the choice of raw material providers in order to conclude new contracts and increase in sales. The main ways of increasing the enterprise competitiveness and products in the conditions of crisis are proposed. The possibility of decreasing the cost of production through the reduction of transport costs, raw material costs and other materials and improving the efficiency enterprise activity due to successful marketing activities been detected.

References

Портер, М. Международная конкуренция / М. Портер ; пер. с англ. В. Д. Щетинина. – М. : Международные отношения, 1993. – 896 с.

Фатхутдинов, Р. А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление / Р. А. Фатхутдинов. – М. : ИНФРА-М, 2000. – 312 с.

Азоев, Г. Л. Конкуренция: анализ, стратегия и практика / Г. Л. Азоев. – М. : Центр экономики и маркетинга, 1996.– 208 с.

Міжнародний маркетинг / А. А. Мазаракі, Т. І. Чаюн, Т. М. Мельник. – К. : Київський державний торг.-економічний ун-т, 2005. – 306 с.

Должанський, І. З. Конкурентоспроможність підприємства : навч. посібник / І. З. Должанський, Т. О. Загорна. – К. : Центр навчальної літератури, 2006. – 384 с.

Конкурентоспроможність підприємства : оцінка рівня та напрями підвищення : монографія / за ред. О. Г. Янкового. – Одеса : Атлант, 2013.– 470 c.

Стратегічне управління маркетинговою діяльністю : монографія / Л. В. Балабанова – Донецьк, 2012. – 249 c.

Сумець, О. М. Оцінка конкурентоспроможності сучасного промислового підприємства : [навч-практ. посіб.] / О. М. Сумець, О. Є. Сомова, Є. Ф. Пєліхов ; 2-ге видання, перероб. та доповн. – К. : Професіонал, 2009. – 280 с.

Стратегічне управління: навчальний посібник. / Л. Є. Довгань, Ю. В. Каракай, Л. П. Артеменко. – К. : Центр навчальної літератури, 2009. – 440 с.

Економічна діагностика: навчальний посібник / Т. Ф. Косянчук, В. В. Лук’янова, Н. І. Майорова, В. В. Швид ; за заг. ред. Т. Ф. Косянчук. – Львів : Новий світ, 2007. – 452 с.

Porter, M. (1993), Competitive Advantage of Nations, Moscow, Mezhdunarodnie otnosheniia. (In Russian)

Fatkhutdinov, R. A. (2000), Competitiveness: economics, strategy, management, Moscow, INFRA-M. (In Russian)

Azoev, G. L. (1996), Competition: analysis, strategy and practice, Moscow, Tsentr ekonomiki i marketinha. (In Russian)

Mazarakі, A. A., Chayun, T. І., Melnyk ,T. M. (2005), International Marketing, Kyiv, KDTEU. (In Ukrainian)

Dolzhanskiy, I. Z. & Zahorna, T. O. (2006), Competitiveness of the enterprise, Kyiv, Tsentr navchalnoi literatury. (In Ukrainian)

Yankovyi, O. G. (2013), Competitiveness of enterprises: assessment of levels and increase directions. Odessa, Atlant. (In Ukrainian)

Balabanova, L. V. (2012), Strategic management of marketing activities, Donetsk. (In Ukrainian)

Sumets, O. M., Somova, O. E., Pielikhov, E. F. (2009), Evaluation of the competitiveness of modern industrial enterprise, Кyiv, Professional. (in Ukrainian).

Dovgan, L. E., Karakay, U. V., Artemenko, L. P. (2009), Strategic management, Kyiv, Tsentr navchalnoi literatury. (In Ukrainian)

Kosyanchuk, T. F. (2007), Economic diagnosis, Lviv, Novyi svit 2000. (In Ukrainian)

Article views: 5
PDF Downloads: 3
Published
2015-12-30
How to Cite
Kharchenko, M., Starchenko, L., & Lozitskay, J. (2015). PRACTICAL APPROACHES TO IMPROVING VALUATION OF ENTERPRISE COMPETITIVENESS. Mechanism of an Economic Regulation, (4 (70), 162-171. Retrieved from http://mer-journal.sumy.ua/index.php/journal/article/view/414