FEATURES OF APPLICATION OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE PUBLIC ADMINISTRATION OF THE TOURIST DESTINATION
Abstract
The problem of modernization of public management activities in the tourism and recreation industry, which is being transformed under the influence of digitalization of various spheres of social life has been researched in the article. First of all, the object of management which is a tourist destination is changing and must satisfy the needs of consumers of tourist services, among whom digital tourists make up an increasing part. Tourism is gradually turning into a complex smart system, which is capable of self-organization and at the same time needs balanced organizing influences for maximum use of the existing potential. Accordingly, the technological basis of public management and administration in the specified area is undergoing changes. A certain conservatism of management tools can restrain innovations that arise on the basis of self-organization – both on the demand side (the needs of “digital” tourists) and on the supply side (new methods of doing business by travel companies) in the market of tourist services. These innovations, at the same time, make the system extremely unbalanced and provoke a “bifurcation point”, which symbolizes the transition to a new quality – in our case, the transformation of initially separate digital technologies into a unity called “smart tourism”. The updated system has a number of emergent properties (which are not found in the individual elements that make it up) and generates a powerful synergistic effect, which is reflected in the growth of the investment attractiveness of the territory, the rapid development of social infrastructure, the increase in the standard of living of the population, etc. On the other hand, such an effect is possible only if the system reaches the right attractor (a strategic goal resulting from the existing tourist and recreational potential and the guidelines for the sustainable development of the territory) due to the correct use of management technologies. It has been proved in the article that the introduction of innovative technologies into the public management of a tourist destination makes it possible to quickly respond to the emergence of new trends in the digitalized market of tourist services, to overcome manifestations of conservatism in management decision-making procedures, to ensure the consolidation of the efforts of interested parties in the development of the tourist business and, ultimately, to obtain an effect of digital synergism, which will consist in a leap-like growth of indicators of the effectiveness of tourist activity due to the well-founded implementation of smart technologies in the “touch points” of tourists, tourist resources and various representatives of the tourist destination.
References
Міщук І.П., Головата Р. Туристичні підприємства України в системі міжнародної туристичної діяльності. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2021. № 1. С. 69–78.
Барвінок Н. Вплив глобальних безпекових факторів на розвиток міжнародного туризму в Україні. Věda a perspektivy. 2022. № 4 (11). С. 139–151. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/vp/article/view/1423/1420 (дата звернення: 09.02.2024).
Царук В.В. Туризм в Україні в умовах воєнного стану – проблеми відновлення та пошуку нових моделей управління. Таврійський науковий вісник. Серія “Публічне управління та адміністрування”. 2023. № 4. С. 15–24.
Носирєв О., Деділова Т., Токар І. Розвиток туризму та індустрії гостинності в стратегії постконфліктного відновлення економіки України. Соціально-економічні проблеми і держава. 2022. Вип. 1 (26). С. 55–68. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/38574/5/22nooveu.pdf (дата звернення: 09.02.2024).
Іванова Л.О., Вовчанська О.М. Маркетингові технології персоналізації в туризмі на основі штучного інтелекту. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2023. № 39. С. 23–29. URL: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/bitstream/123456789/10752/1/Ivanova.pdf (дата звернення: 09.02.2024).
Білозубенко В.С., Разінькова М.Ю., Небаба Н.О., Ярчук О.М. Комунікаційні та інформаційні технології в туризмі: теоретико-методичний аспект. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія “Економічні науки”. 2020. № 3 (147). С. 48–56.
Лисюк Т.В., Терещук О.С., Арендарчук А.А. Технологічні інновації у діяльності вітчизняних туристичних підприємств. Бізнес-навігатор. 2021. Вип. 1 (62). С. 76–81.
Лисюк Т.В., Ройко Л.Л., Білецький Ю.В. Цифрові інноваційні технології у сфері туризму України. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 52. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2554/2473 (дата звернення: 09.02.2024).
Джинджоян В.В. Сучасні інноваційні технології в менеджменті туризму та гостинності. Ефективна економіка. 2021. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8951 (дата звернення: 09.02.2024).
Кожухівська Р.Б., Непочатенко В.О. Digital-технології як основа розвитку туристичної діяльності в Україні. Економіка та держава. 2020. № 7. С. 93–98.
Ільницька-Гикавчук Г.Я. Роль цифрових платформ в зростанні туристичного бізнесу. Вісник Хмельницького національного університету. Серія “Економічні науки”. 2021. № 6. Т. 1. С. 232–234.
Гаврилюк О.В. Пандемічна криза як каталізатор діджиталізації туристичної індустрії. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія “Економічні науки”. 2021. Вип. 60. С. 22–29.
Шаров С.В., Лубко Д.В., Зинов’єва О.Г. Використання інтелектуальних систем у туристичному бізнесі. Таврійський науковий вісник. Серія “Технічні науки”. 2022. Вип. 1. С. 69–75.
Дащук Ю.Є., Лепкий М.І. Досвід використання smart-технологій в управлінні туристичним продуктом міста. Приазовський економічний вісник. 2019. № 3 (14). C. 294–299. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/3_14_uk/51.pdf (дата звернення: 09.02.2024).
Мозговий А.А., Себта А.А. Інформаційна система “смарт-дестинація” як засіб сталого розвитку туризму в містах. Географія та туризм. 2019. Вип. 53. С. 3–8. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gt_2019_53_3 (дата звернення: 09.02.2024).
Тимошенко Т.О. Концепція розумного управління туризмом в рамках виконання стратегій сталого розвитку територіальних громад. Публічне управління та регіональний розвиток. 2021. № 3. С. 771–796.
Туник О.М. Смарт-туризм: система взаємовідносин в дестинації. Міжнародний туристичний бізнес: збірник наукових статей / відп. ред. А.А. Мазаракі. Київ : КНТЕУ, 2017. С. 329–335.
Рябєв А.А., Тонкошкур М.В., Кравцова С.В. Концепція “Smart City” та її вплив на сферу туризму в умовах цифрової економіки. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 35. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1098/1055 (дата звернення: 09.02.2024).
Корж Н.В., Онищук Н.В. Фактори інноваційного розвитку туристичних дестинацій. Економіка і організація управління. 2021. № 4 (44). С. 45–54.
Басюк Д.І., Срібна С.В., Примак Т.Ю. Досвід країн Європейського Союзу щодо розвитку смарт-дестинацій. Ефективна економіка. 2019. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6823 (дата звернення: 09.02.2024).
Кифяк В., Кифяк О. Діджиталізація процесів розвитку туристичних дестинацій у західноукраїнських прикордонних регіонах. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2020. Вип. 2. С. 162–173.
Адамовська М., Зубко Т. Туризм в епоху digital-комунікацій. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія “Туризм”. 2021. Вип. 4 (1). С. 30–39.
Левицький А.О. Механізм публічного управління розвитком регіональної туристичної дестинації: дис. ... канд. наук з держ. упр.: 25.00.02. Одеса, 2016. 251 с.
Юхновська Ю. Формування концепції стратегічного управління розвитком потенціалу туристичної галузі в Україні та її регіонах. Галицький економічний вісник. 2019. Т. 57. № 2. С. 18–27.
Колосовська І.І., Місик М.М. Публічне управління туристичними дестинаціями на регіональному рівні: інноваційні підходи. Ефективність державного управління. 2020. Вип. 1 (62): у 2 ч. Ч. 1. C. 139–149.
Мазаракі А., Бойко М., Босовська М. Трансформація туризму в Суспільстві 5.0. Вісник КНТЕУ. 2020. № 4. С. 33–54.
Хитра О.В., Палюх В.В. Особливості адаптації індустрії туризму до вимог Суспільства 5.0. Маркетингові та організаційні механізми повоєнного розвитку галузі гостинності та туризму України: зб. тез доп. І Всеукр. наук.-практ. конф. (14–15 листопада 2023 року, м. Харків). Ч. 2. Харків: Нац. техн. ун-т “Харків. політехн. ін-т”, 2023. С. 293–298.
Тимошенко Т.О. Кластерний підхід до розвитку туристичної галузі України як пріоритетний напрям державної політики підвищення конкурентоспроможності регіонів. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. Серія “Державне управління”. 2017. № 2. С. 55–60.
Коляденко С.В. Формування іміджу регіону в умовах розвитку туристичних кластерів. Економіка і організація управління. 2018. Вип. 3. С. 16–23. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eiou_2018_3_4 (дата звернення: 08.02.2024).
Гаврилюк А.М. Соціогуманітарні засади публічно-приватного партнерства в сфері туризму в Україні. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2020. № 4. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1639 (дата звернення: 08.02.2024).
Музиченко-Козловська О.В. Методика оцінювання туристичного брендингу дестинацій. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія “Логістика”. 2016. № 846. С. 120–125.
Ресурсне забезпечення об’єднаної територіальної громади та її маркетинг: навчальний посібник / Г.А. Борщ, В.М. Вакуленко, Н.М. Гринчук, Ю.Ф. Дехтяренко, О.С. Ігнатенко, В.С. Куйбіда, А.Ф. Ткачук, В.В. Юзефович. Київ: Інститут Громадянського Суспільства, 2017. 107 с.
Гарбера О.Є. Територіальний брендинг як інструмент підвищення конкурентоспроможності туристичної дестинації. Ефективна економіка. 2016. № 10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_10_18 (дата звернення: 08.02.2024).
Нездоймінов С.Г., Александрочкіна П.О. Державно-приватне партнерство як вектор розвитку регіонального туризму. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 18. С. 622–629. URL: http://economyandsociety.in.ua/journals/18_ukr/87.pdf (дата звернення: 08.02.2024).
Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021–2027 роки: Постанова КМУ від 5 серпня 2020 р. № 695 / Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 08.02.2024).
Wang D., Li X.R., Li Y. China's “smart tourism destination” initiative: A taste of the service-dominant logic. Journal of Destination Marketing & Management. 2013. Vol. 2 (2), pp. 59–61.
Kooa Ch., Shinb S., Gretzel U., Hunterd W.C., Chunge N. Conceptualization of Smart Tourism Destination Competitiveness. Asia Pacific Journal of Information Systems. 2016. Vol. 26. No. 4, pp. 367–384.
Малюхов О.С. Теоретичні аспекти упровадження smart-технологій у діяльність органів місцевого самоврядування. Теорія та практика державного управління. 2019. № 1 (64). С. 178–186.
Перелі Д.Д. Місце старт-технологій в системі публічного управління в Україні. Актуальні питання у сучасній науці. 2023. № 4 (10). С. 141–150.
Бобровський О. Смарт-технологізація публічного управління як рушійна сила його розвитку. Аспекти публічного управління. 2020. Т. 8. Спец. вип. № 1. С. 15–17.
Mishchuk, I. P., Holovata, R. (2021). Turystychni pidpryiemstva Ukrainy v systemi mizhnarodnoi turystychnoi diialnosti [Tourist enterprises of Ukraine in the system of international tourist activity]. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi - Tourism and Hospitality Industry in Central and Eastern Europe, no. 1, pp. 69–78.
Barvinok, N. (2022). Vplyv hlobalnykh bezpekovykh faktoriv na rozvytok mizhnarodnoho turyzmu v Ukraini [The impact of global security factors on the development of international tourism in Ukraine]. Věda a perspektivy - Věda a perspektivy, no. 4 (11), pp. 139–151.
Tsaruk, V. V. (2023). Turyzm v Ukraini v umovakh voiennoho stanu – problemy vidnovlennia ta poshuku novykh modelei upravlinnia [Tourism in Ukraine under military law – problems of recovery and finding new management models]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia “Publichne upravlinnia ta administruvannia” - Таuridа Scientific Herald. Series “Public Management and Administration”, no. 4, pp. 15–24.
Nosyriev, O., Dedilova, T., Tokar, I. (2022). Rozvytok turyzmu ta industrii hostynnosti v stratehii postkonfliktnoho vidnovlennia ekonomiky Ukrainy [Tourism and hospitality industry development in the Ukrainian economics strategy of post-conflict reconstruction]. Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava - Socio-Economic Problems and the State, vol. 1 (26), pp. 55–68. Available at: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/38574/5/22nooveu.pdf (accessed February 9, 2024).
Ivanova, L. O., Vovchanska, O. M. (2023). Marketynhovi tekhnolohii personalizatsii v turyzmi na osnovi shtuchnoho intelektu [Marketing technologies of personalization in tourism based on artificial intelligence]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia - Eastern Europe: Economy, Business and Management, no. 39, pp. 23–29. Available at: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/bitstream/123456789/10752/1/Ivanova.pdf (accessed February 9, 2024).
Bilozubenko, V. S., Razinkova, M. Iu., Nebaba, N. O., Yarchuk, O. M. (2020). Komunikatsiini ta informatsiini tekhnolohii v turyzmi: teoretyko-metodychnyi aspect [Communication and information technologies in tourism: theoretical and methodological aspect]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tekhnolohii ta dyzainu. Seriia “Ekonomichni nauky” - Bulletin of the Kyiv National University of Technologies and Design. Series “Economic Sciences”, no. 3 (147), pp. 48–56.
Lysiuk, T. V., Tereshchuk, O. S., Arendarchuk, A. A. (2021) Tekhnolohichni innovatsii u diialnosti vitchyznianykh turystychnykh pidpryiemstv [Technological innovations in the activities of domestic tourist enterprises]. Biznes-navihator - Business Navigator, vol. 1 (62), pp. 76–81.
Lysiuk, T. V., Roiko, L. L., Biletskyi, Yu. V. (2023). Tsyfrovi innovatsiini tekhnolohii u sferi turyzmu Ukrainy [Digital innovative technologies in the tourism of Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and Society, vol. 52. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2554/2473 (accessed February 9, 2024).
Dzhyndzhoian, V. V. (2021). Suchasni innovatsiini tekhnolohii v menedzhmenti turyzmu ta hostynnosti [Modern innovative technologies in tourism and hospitality management]. Efektyvna ekonomika - Efficient Economy, no. 6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8951 (accessed February 9, 2024).
Kozhukhivska, R. B., Nepochatenko, V. O. (2020). Digital-tekhnolohii yak osnova rozvytku turystychnoi diialnosti v Ukraini [Digital technologies as a basis for the development of the tourism industry in Ukraine]. Ekonomika ta derzhava - Economy and State, no. 7, pp. 93–98.
Ilnytska-Gykavchuk, H. Ia. (2021). Rol tsyfrovykh platform v zrostanni turystychnoho biznesu [The role of digital platforms in the growth of the tourism business]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Seriia “Ekonomichni nauky” - Herald of Khmelnytskyi National University. Series “Economic Sciences”, no. 6, vol. 1, pp. 232–234.
Havryliuk, O. V. (2021). Pandemichna kryza yak katalizator didzhytalizatsii turystychnoi industrii [Pandemic crisis as a catalyst of digitalization of the tourism industry]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia “Ekonomichni nauky” - Proceedings of Scientific Works of Cherkasy State Technological University. Series “Economic Sciences”, vol. 60, pp. 22–29.
Sharov, S. V., Lubko, D. V., Zynovieva, O. H. (2022). Vykorystannia intelektualnykh system u turystychnomu biznesi [The use of intelligent systems in the tourism industry]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia “Tekhnichni nauky” - Таuridа Scientific Herald. Series “Technical Sciences”, vol. 1, pp. 69–75.
Dashchuk, Yu. Ie., Lepky, M. I. (2019). Dosvid vykorystannia smart-tekhnolohii v upravlinni turystychnym produktom mista [Experience of smart technology use in management by city tourism]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk - Priazovsky Economic Herald, no. 3 (14), pp. 294–299. Available at: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/3_14_uk/51.pdf (accessed February 9, 2024).
Mozghovyi, A. A., Sebta, A. A. (2019). Informatsiina systema “smart-destynatsiia” yak zasib staloho rozvytku turyzmu v mistakh [The role of smart tourism destination as a tool for sustainable development of urban tourism]. Heohrafiia ta turyzm - Geography and Tourism, vol. 53, pp. 3–8.
Tymoshenko, T. O. (2021). Kontseptsiia rozumnoho upravlinnia turyzmom v ramkakh vykonannia stratehii staloho rozvytku terytorialnykh hromad [The concept of smart tourism management in the framework of the implementing sustainable development strategies for territorial communities]. Publichne upravlinnia ta rehionalnyi rozvytok - Public Administration and Regional Development, no. 3, pp. 771–796.
Tunyk, O. M. (2017). Smart-turyzm: systema vzaiemovidnosyn v destynatsii [Smart tourism: a system of relationships in the destination]. Mizhnarodnyi turystychnyi biznes: zbirnyk naukovykh statei [International tourism business: a collection of scientific articles]. Kyiv. pp. 329–335.
Riabiev, A. A., Tonkoshkur, M. V., Kravtsova, S. V. (2022). Kontseptsiia “Smart City” ta yii vplyv na sferu turyzmu v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [The concept of “Smart City” and its impact on the tourism in the conditions of the digital economy]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and Society, vol. 35. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1098/1055 (accessed February 9, 2024).
Korzh, N. V., Onyshchuk, N. V. (2021). Faktory innovatsiinoho rozvytku turystychnykh destynatsii [Factors of innovative development of tourism destinations]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia - Economics and Organization of Management, no. 4 (44), pp. 45–54.
Basiuk, D. I., Sribna, S. V., Prymak, T. Iu. (2019) Dosvid krain Yevropeiskoho Soiuzu shchodo rozvytku smart-destynatsii [Experience of european union countries in the development of smart destination]. Efektyvna ekonomika - Efficient Economy, no. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6823 (accessed February 9, 2024).
Kyfiak, V., Kyfiak, O. (2020). Didzhytalizatsiia protsesiv rozvytku turystychnykh destynatsii u zakhidnoukrainskykh prykordonnykh rehionakh [Digitalization of processes of tourism destinations development in Western Ukrainian border regions]. Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu - The Herald of Ternopil National Economic University, vol. 2, pp. 162–173.
Adamovska, M., Zubko, T. (2021). Turyzm v epokhu digital-komunikatsii [Tourism in the era of digital communications]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia “Turyzm” - Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Tourism], vol. 4 (1), pp. 30–39.
Levytskyi, A. O. (2016). Mekhanizm publichnoho upravlinnia rozvytkom rehionalnoi turystychnoi destynatsii [The mechanism of public management of a regional tourism destination development] (PhD Thesis), Odesa: Odesa Regional Institute of Public Administration.
Yukhnovska, Yu. (2019). Formuvannia kontseptsii stratehichnoho upravlinnia rozvytkom potentsialu turystychnoi haluzi v Ukraini ta yii rehionakh [Conceptualization of strategic potential development management of the tourism industry in Ukraine and its regions]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk - Galician Economic Herald, vol. 57, no. 2, pp. 18–27.
Kolosovska, I. I., Misyk, M. M. (2020). Publichne upravlinnia turystychnymy destynatsiiamy na rehionalnomu rivni: innovatsiini pidkhody [Public administration of tourism destinations at regional level: innovative approaches]. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia - Efficiency of Public Administration, vol. 1 (62), part 1, pp. 139–149.
Mazaraki, A., Boiko, M., Bosovska, M. (2020). Transformatsiia turyzmu v Suspilstvi 5.0 [Tourism transformation in Society 5.0]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu - Herald of Kyiv National University of Trade and Economics, no. 4, pp. 33–54.
Khytra, O. V., Paliukh, V. V. (November 14–15, 2023). Osoblyvosti adaptatsii industrii turyzmu do vymoh Suspilstva 5.0 [Peculiarities of the tourism industry adaptation to the requirements of Society 5.0]. Proceedings of the Marketynhovi ta orhanizatsiini mekhanizmy povoiennoho rozvytku haluzi hostynnosti ta turyzmu Ukrainy: zb. tez dop. I Vseukr. nauk.-prakt. konf. Kharkiv: NTUniversity “Kharkiv Polytechnic Institute”. Part 2, pp. 293–298.
Tymoshenko, T. O. (2017). Klasternyi pidkhid do rozvytku turystychnoi haluzi Ukrainy yak priorytetnyi napriam derzhavnoi polityky pidvyshchennia konkurentospromozhnosti rehioniv [The cluster approach to the development of tourism industry in Ukraine as a priority direction of the state policy of increasing the competitiveness of regions]. Visnyk Natsionalnoi akademii derzhavnoho upravlinnia pry Prezydentovi Ukrainy. Seriia “Derzhavne upravlinnia” - Herald of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine. Series “Public Administration”, no. 2, pp. 55–60.
Kolyadenko, S. V. (2018). Formuvannia imidzhu rehionu v umovakh rozvytku turystychnykh klasteriv [The region image in the conditions of tourist clusters development]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia - Economics and Organization of Management, vol. 3, pp. 16–23.
Havryliuk, A. M. (2020). Sotsiohumanitarni zasady publichno-pryvatnoho partnerstva v sferi turyzmu v Ukraini [Socio-humanistic principles of public-private partnership in the sphere of tourism in Ukraine]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok - Public Administration: Improvement and Development, no. 4. Available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1639 (accessed February 8, 2024).
Muzychenko-Kozlovska, O. V. (2016). Metodyka otsiniuvannia turystychnoho brendynhu destynatsii [Methodology of evaluation of tourism branding of destinations]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”. Seriia “Lohistyka” - National University “Lviv Polytechnic” Herald. Series “Logistics”, no. 846, pp. 120–125.
Borshch, H. A., Vakulenko, V. M., Hrynchuk, N. M., Dekhtiarenko, Yu. F., Ihnatenko, O. S., Kuibida, V. S., Tkachuk, A. F., Yuzefovych, V. V. (2017). Resursne zabezpechennia obiednanoi terytorialnoi hromady ta yii marketynh [Resource provision of as united territorial community and its marketing]. Kyiv: Institute of Civil Society. [in Ukrainian].
Garbera, O. Ye. (2016). Terytorialnyi brendynh yak instrument pidvyshchennia konkurentospromozhnosti turystychnoi destynatsii [Branding as an instrument of tourism destination territorial competitiveness]. Efektyvna ekonomika - Efficient Economy, no. 10. Available at: ttp://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_10_18 (accessed February 8, 2024).
Nezdoyminov, S. H., Aleksandrochkina, P. O. (2018). Derzhavno-pryvatne partnerstvo yak vektor rozvytku rehionalnoho turyzmu [Public-private partnership as a vector for the development of regional tourism]. Ekonomika i suspilstvo - Economy and Society, vol. 18, pp. 622–629. Available at: http://economyandsociety.in.ua/journals/18_ukr/87.pdf (accessed February 8, 2024).
Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine on the approval of the State Regional Development Strategy for 2021–2027. No. 695 (2020, August 05). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text (accessed February 8, 2024).
Wang, D., Li, X. R., Li, Y. (2013). China's “smart tourism destination” initiative: A taste of the service-dominant logic. Journal of Destination Marketing & Management, vol. 2 (2), pp. 59–61.
Kooa, Ch., Shinb, S., Gretzel, U., Hunterd, W. C., Chunge N. (2016) Conceptualization of Smart Tourism Destination Competitiveness. Asia Pacific Journal of Information Systems, vol. 26, no. 4, pp. 367–384.
Maliukhov, O. S. (2019). Teoretychni aspekty uprovadzhennia smart-tekhnolohii u diialnist orhaniv mistsevoho samovriaduvannia [The theoretical aspects to the introduction of “smart” technologies into the activities of local self-government bodies]. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia - Theory and practice of public administration, no. 1 (64), pp. 178–186.
Pereli, D. D. (2023). Mistse start-tekhnolohii v systemi publichnoho upravlinnia v Ukraini [The place of smart technologies in public administration system in Ukraine]. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi - Current issues in modern science, no. 4 (10), pp. 141–150.
Bobrovskyi, O. (2020). Smart-tekhnolohizatsiia publichnoho upravlinnia yak rushiina syla yoho rozvytku [Smart technology of public administration as a driving force of its development]. Aspekty publichnoho upravlinnia - Public administration aspects, vol. 8, special issue 1, pp. 15–17.