THE STATE OF INDUSTRIAL BRANDING IN TRANSFORMATIONAL ECONOMY OF UKRAINE

  • Nadiia Ivashova Sumy State University
Keywords: industrial company, brand, industrial brand, branding

Abstract

The article presents the results of explore of the formation of brand Ukrainian industrial enterprises in today's economic environment. As part of this analysis, the external and internal factors that influence branding activity and its effectiveness are identified. The external factors include, items at which businesses are not directly affected, but that should be considered when creating and managing brand. The internal are those factors which depend on the enterprise (its leaders) and can be mitigated in certain actions. The study of typical problems faced by industrial enterprises in the implementation of branding enables managers and specialists to analyze which of them are present in the enterprises and take appropriate steps.

References

Бутенко, Н. В. Концептуальні засади використання системного підходу у дослідженнях промислового маркетингу [Текст] / Н. В. Бутенко // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія Економіка. – 2011. – № 127. – С. 16–20.

Герасимяк, Н. В. Теоретико-методичні підходи до оцінки ефективності маркетингових заходів промислового підприємства / Н. В. Герасимяк // Економічний часопис-ХХІ. – 2011. – № 11–12. – С. 40–43.

Державний департамент інтелектуальної власності. Офіційний веб-сайт. – Режим доступу : http://www.sips.gov.ua.

Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=3689-12.

Івашова, Н. В. Місце брендингу у сучасних маркетингових концепціях / Н. В. Івашова // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2011. – Т. 2. – № 4. – С. 89–97.

Ларка, Н. И. Развитие концепции маркетинг-менеджмента и его современное состояние в Украине / И. Л. Синческул, Н. И. Ларка // Вісник НТУ «ХПІ». – 2010. – № 36. – С. 163–170.

Надходження заявок на об'єкти промислової власності у 1992-2012 роках. Державний департамент інтелектуальної власності. Офіційний веб-сайт. – Режим доступу : http://sips.gov.ua/ua/statistic_nadxod.html.

Приходченко, Я. В. Модель бренда підприємства в умовах маркетингової орієнтації / Я. В. Приходченко // Всеукраїнський науково-виробничий журнал «Інноваційна економіка». – 2011. – Вип. 21. – С. 169–174.

Ступак, І. О. Методологія формування бренду / І. О. Ступак // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2011. – № 720. – С. 247–251.

Тєлєтов, О. С. Інновації в маркетингу промислового підприємства : монографія / О. С. Тєлєтов, Н. В. Івашова, Є. І. Нагорний ; за заг. ред. О. С. Тєлєтова. – Суми : СумДУ, 2013. – 282 с.

Ястремська, О. М. Бренди промислових підприємств: формування та ефективність використання : монографія / О. М. Ястремська, О. М. Тімонін, К. О. Тімонін. – Х. : ХНЕУ, 2013. – 244 с.

Butenko, N. (2011), “Conceptual principles of industrial marketing under economic globalization,” Visnyk Kyivskogo natsionalnogo universitetu imeni T. Shevhenko, Seriia Ekonomika, 127, 16-20. (in Ukrainian)

Gerasymiak, N. (2011), “Theoretical and methodological approaches to evaluation of marketing efforts efficiency of industrial enterprise,” Ekonomichnyi chasopys, 11-12, 40-43. (in Ukrainian)

State Department of Intellectual Property. Official Website, http://www.sips.gov.ua. (in Ukrainian)

Law of Ukraine “Protection of Rights to Trademarks for Goods and Services”, http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=3689-12. (in Ukrainian)

Ivashova, N. V. (2011), “The place branding in modern marketing concepts,” Marketing i menedzhment innovatsii, 2, 89-97. (in Ukrainian)

Larka, N. I. & Sintseskul I. L. (2010), “The development of the concept of marketing management and its current status in Ukraine,” Visnyk NTU “KPI”, 36, 163–170. (in Ukrainian)

Receipt of applications for industrial property in 1992-2012 years. State Department of Intellectual Property, http://sips.gov.ua/ua/statistic_nadxod.html. (in Ukrainian)

Prikhodchenko, Y. B. (2011), “Model of brand enterprises in the marketing orientation,” Vseukrainskii naukovo-vyrobnychii zhurnal “Innovtsiina ekonomika”, 21, 169–174. (in Ukrainian)

Stupak, I. O. (2011), “The methodology of forming brand,” Visnyk Natsionalnogo universytetu “Lvivska politekhnika”. Menedgment ta pidpryemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlenniia I problemy rozvytku, 720, 247–251. (in Ukrainian)

Teletov, O. S., Ivashova N. V. and Nagornyi Y. I. (2013), Innovations in marketing of industrial companies, Sumy, SumDU. (in Ukrainian)

Yamstremcka, O. M., Timonin O. M. and Timonin K. O. (2013), Brands of industry enterprises: the formation and efficiency, Kharkiv, KNEU. (in Ukrainian)

Article views: 0
PDF Downloads: 0
Published
2013-10-31
How to Cite
Ivashova, N. (2013). THE STATE OF INDUSTRIAL BRANDING IN TRANSFORMATIONAL ECONOMY OF UKRAINE. Mechanism of an Economic Regulation, (4(62), 85-92. Retrieved from http://mer-journal.sumy.ua/index.php/journal/article/view/546
Section
COMPANY ECONOMICS AND ORGANIZATION OF PRODUCTION