FORECASTING OF LIFE CYCLE OF INNOVATIONS IN A CONTROL SYSTEM OF ECONOMIC SAFETY OF THE ENTERPRISE
Abstract
Specifics of investment in to innovative projects requires to develop of new scientific and methodical approach to justification of administrative decisions on a choice of the most effective direction of financial flows of subjects. Forecasting of duration of all works on creation and introduction for the innovation market the course of its life cycle is a necessary measure for ensuring ecological-economical safety of the managing subject. In article the main directions and features of forecasting of life cycle of innovative production are defined. Authors offered the scheme of decision-making on expediency of implementation of the innovative project in the forecasting directions at a business analysis stage. Theoretical-methodical approach to forecasting of life cycle of various types of innovations is improved. Scientific and methodical approaches to forecasting of an innovative cycle and a market cycle of various types of innovations are developed and proved.
References
Levitt, T. Exploit the Product Life Cycle / T. Levitt // Harvard Business Review. – 1965. – Vol. 43. – P. 81–94.
Buzzel, R. D. Vanity Fair Mills: Market Response System / R. D. Buzzel. – Boston : Harvard Business School Publishing Division, 1993. – 32 p.
Котлер, Ф. Основы маркетинга / Ф. Котлер ; пер. с англ. Е. М. Пеньковой. – М. : Прогресс, 1990. – 736 с.
Маркетинг ; под ред. М. Бейкера. – СПб. : Питер, 2002. – 1200 с.
Эванс, Дж. Р. Маркетинг / Дж. Р. Эванс, Б. Берман. – М. : Экономика, 1990. – 352 c.
Дибб, С. Практическое руководство по маркетинговому планированию / С. Дибб, Л. Симкин, Дж. Брэдли. – СПб : Питер, 2001. – 256 с.
Васильєва, Т. А. Банківське інвестування на ринку інновацій : монографія / Т. А. Васильєва. – Суми : СумДУ, 2007. – 513 с.
Ілляшенко, С. М. Проблеми управління життєвим циклом товару / С. М. Ілляшенко // Механізм регулювання економіки. – 2004. – № 4. – С. 80–87.
Липсиц, И. В. Инвестиционный проект: методы подготовки и анализа / И. В. Липсиц, В. В. Косов. – М. : БЕК, 1996. – 304 с.
Яковлев, А. И. Создание новых технических систем: эффективность, планирование, оптимизация в условиях рыночных отношений / А. И. Яковлев, В. Н. Тимофеев, В. А. Педос ; под ред. Ю. П. Лебединского. – К. : Будівельник, 1995. – 264 с.
Прогнозирование и планирование экономики / В. И. Борисевич, Г. А. Кандаурова, Н. Н. Кандауров й др. ; под общ. ред. В. И. Борисевича, Г. А. Кандауровой. – Мн. : Интерпрессервис; Экоперспектива, 2001.— 380 с.
Грабовецький, Б. Є. Економічне прогнозування і планування / Б. Є. Грабовецький. – К. : Центр навчальної літератури, 2003. – 188 с.
Карпов, В. А. Маркетинг: прогнозування кон’юнктури ринку / В. А. Карпов, В. Р. Кучеренко. – К. : Знання, КОО, 2001. – 215 с.
Мартино, Дж. Технологическое прогнозирование / Дж. Мартино ; пер. с англ. А. Г. Кругликов, Л. Л. Любимов, А. Н. Никольская ; общ. ред. и послесловие д.э.н. В. И. Максименко. – М. : Прогресс, 1977. – 592 с.
Levitt, T. (1965), ―Exploit the Product Life Cycle,‖ Harvard Business Review, 43, 81–94. (In English)
Buzzel, R. D. (1993), Vanity Fair Mills: Market Response System, Boston, Harvard Business School Publishing Division. (In English)
Коtler, F. (1990), Principles of Marketing, Moscow, Progress. (In Russian)
Beyker, M. (2002), Marketing, Sankt-Petersburg, Piter. (In Russian)
Evans, G. R. and Berman B. (1990), Marketing, Moscow, Economica. (In Russian)
Dibb, S. (2001), A practical guide to marketing planning, Sankt-Petersburg, Piter. (In Russian)
Vasileva, Т. А. (2007), Investment Banking market innovation, Sumy, SumDU. (In Ukrainian)
Illyashenko, S. М. (2004), Problems of management of the life cycle,‖ Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky, 4, 80–87. (In Ukrainian)
Lipsets, I. V. and Kosov V. V. (1996), Investment project: methods of preparation and analysis, Мoscow, BEK. (In Russian)
Yakovlev, A. I., Timofeev V. N. and Pedos V. A. (1995), The creation of new technical systems: efficiency, planning, optimization in market conditions, Kiev, Budivelnyk. (In Russian)
Borisevich, V. I., Kandaurova G. A. and Kandaurov N. N. (2001), Forecasting and planning of the economy, Minsk, Interpresservis; Ekoperspektiva. (In Russian)
Hrabovetskyy, B. E. (2003), Economic forecasting and planning, Kyiv, Tsentr navchalnoyi literatury. (In Ukrainian)
Karpov, V. A. and Kycherenko V. R. (2001), Marketing: market forecasting, Kyiv, Znannya, КОО. (In Ukrainian)
Martino, J. (1977), Technological forecasting, Мoscow, Progress. (In Russian)