FEATURES OF NEUROMARKETING APPLICATION TO INFLUENCE CONSUMER BEHAVIOR
Abstract
In today's marketing world, where the competition for consumer attention and loyalty is becoming increasingly fierce, neuromarketing is an innovative approach that opens up new opportunities for understanding and influencing consumer behavior. Combining knowledge from neuroscience, psychology, and marketing, neuromarketing offers a unique perspective on how people respond to marketing stimuli. Neuromarketing enables marketers to explore consumers' emotions, motivations, and unconscious thoughts that they may not always be able to verbalize. This knowledge helps you create more effective marketing campaigns that resonate better with your target audience. Neuromarketing helps marketers create advertisements, product packaging, and other marketing materials that evoke strong emotions in consumers. This can lead to better brand recall, increased engagement and purchase incentives. This article explores the features of neuromarketing and its potential to influence consumer behavior, which is important and necessary in today's society, taking into account the trends in the development of the economy, society and the digitalization of the purchase of goods and services, as well as existing economic trends, revealing its potential for revolutionary changes in the field of marketing strategies. The features of the use of neuromarketing to influence consumer behavior are characterized by determining the positive and negative sides of this type of marketing. The negative sides of neuromarketing are characterized, in particular, ethical problems, high cost, error regarding the accuracy of results, abuse, limitations, while the positive sides are the impact on emotions, strengthening of instinctive reactions, detection of unconscious motives, optimization of marketing materials, and increased personalization. Among the negative aspects of neuromarketing, the article deals mostly with ethical issues, in particular, manipulation, invasion of privacy, deception, inaccessibility, overcoming subjectivism, lack of scientific consensus. Overcoming these problems is the main task of this type of marketing on the way to effective promotion of goods and services.
References
Афанасьєва О.К., Белоус К.В. Управління поведінкою споживачів з використанням технологій нейромаркетингу. Економіка та суспільство, 2023. Випуск № 55. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2924/2846 (дата звернення: 04.05.2024)
Джур О.Є., Гузь К.О. Застосування нейронних технологій управління поведінкою споживачів послуг туристичного агентства. Ефективна економіка, 2020. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2020/127.pdf (дата звернення: 04.05.2024)
Зіньцьо Ю.В., Стасюк С.О. Нейромаркетинг як інструмент збільшення кількості продажів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2022. Випуск 41. С. 107–112.
Карпенко Л.Ф. Проведення нейромаркетингових досліджень для підвищення ефективності рекламної діяльності. Економіка та суспільство. 2022. № 41. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1578/1519 (дата звернення: 04.05.2024)
Квасова Л.С. Особливості нейромаркетингу: як покращати взаємодію з клієнтами. Актуальні проблеми економіки, управління та маркетингу в аграрному бізнесі: матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. Дніпро, ДДАЕУ. 2023. С. 194–195.
Сизоненко Ю.С., Мікуляк К.А. Нейромаркетинг: сутність, значення і сфери застосування. Сучасні тренди поведінки споживачів товарів і послуг: ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Рівне : О. Зень, 2022. С. 174–176.
Шульга О. А. Нейромаркетинг у системі маркетингових інновацій підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2021. № 6. Том 2. С. 256–260.
Afanasіeva, O., Belous, K. (2023). Upravlinnia povedinkoiu spozhyvachiv z vykorystanniam tekhnolohii neiromarketynhu [Management of consumer behavior using neuromarketing technologies]. Ekonomika ta suspilstvo, 55. Available at: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2924/2846 (accessed 04.05.2024) [in Ukrainian].
Dzhur, O., Huz, K. (2020). Zastosuvannia neironnykh tekhnolohii upravlinnia povedinkoiu spozhyvachiv posluh turystychnoho ahentstva [Application of neural technologies to manage the behavior of consumers of travel agency services]. Efektyvna ekonomika, 2. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2020/127.pdf (accessed May 4, 2024). [in Ukrainian].
Zintso, Yu., Stasyuk, S. (2022). Neiromarketynh yak instrument zbilshennia kilkosti prodazhiv [Neuromarketing as a tool for increasing sales]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, 41, 107–112. [in Ukrainian].
Karpenko, L. (2022). Provedennia neiromarketynhovykh doslidzhen dlia pidvyshchennia efektyvnosti reklamnoi diialnosti [Conduction of neuromarketing research to increase the efficiency of advertising activities]. Ekonomika ta suspilstvo, 41. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1578/1519 (accessed May 4, 2024). [in Ukrainian].
Kvasova, L. (2023). Osoblyvosti neiromarketynhu: yak pokrashchaty vzaiemodiiu z kliientamy [Features of neuromarketing: how to improve interaction with customers]. Aktualni problemy ekonomiky, upravlinnia ta marketynhu v ahrarnomu biznesi: materialy II Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. Dnipro: DDAEU, 7–10. [in Ukrainian].
Syzonenko, Yu., Mikuliak, K. (2022). Neiromarketynh: sutnist, znachennia i sfery zastosuvannia [Neuromarketing: essence, meaning and areas of application]. Suchasni trendy povedinky spozhyvachiv tovariv i posluh: III Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Rivne: O. Zen, 174–176. [in Ukrainian].
Shulha, O. (2021). Neiromarketynh u systemi marketynhovykh innovatsii pidpryiemstva [Neuromarketing in the system of enterprise marketing innovation]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 6, 2, 256–260. [in Ukrainian].