THE INTERACTION OF THE INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE HIGHER SCHOOL WITH THE TECHNOLOGIES OF PEDAGOGICAL DESIGN
Abstract
The article examines the issue of the interaction of the information and educational environment of a higher school with the technologies of pedagogical design. It is emphasized that the Complete solution to the task of creating a high-quality information and educational environment involves the formation of a single information system for an educational institution, as well as a network of its divisions through the development of a corporate communication infrastructure. This means the use of modern digital equipment, information and computer technology, and high-quality software with further integration of current information systems into the educational complex. In addition, it is necessary to develop and create a system for managing the development of this system. The use of pedagogical design technologies allows for personalization of learning taking into account the individual needs and capabilities of each student. The learning environment can be customized to give students individual assignments, help them solve problems, and even track their progress in real time. This contributes to the activation of students' independent work and the development of their study skills. As a conclusion, it is said that one of the promising directions for the modernization of education in the conditions of reforms and social challenges is the creation of an informational and educational environment of higher educational institutions. This will contribute to the improvement of material and technical, psychological and pedagogical, didactic and communicative provision of the educational process, as well as contribute to the modernization of teaching aids based on the latest information and communication technologies. The interaction of the information and educational environment of a higher school with pedagogical design technologies is an important element of modern education. This interaction creates unique opportunities for improving learning, developing students and preparing them for life in the modern information society. The development and implementation of innovative pedagogical practices using pedagogical design technologies will be a key factor in ensuring quality and effective education in the future.
References
Мехед Д.Б., Мехед О.Б., Салтиков О.М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в організації контролю і коригування навчальних досягнень студентів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. Вип. 33. C. 91–95.
Калініна Л.М. Моделі управлінської діяльності керівника школи. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи: Зб. наук. пр. Київ: Логос, 2000. С. 35–42.
Третяк О.П., Мехед О.Б., Тюпіна Н.В. Організація самостійної роботи студентів за допомогою хмарної технології збереження інформації (хмара Google). Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Київ-Вінниця, 2015. № 43. С. 14–16.
Калініна Л.М. Система інформаційного забез-печення управління загальноосвітнім навчальним закладом: Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук: спец. 13.00.06 «Теорія та методика управління освітою». Держ. вищ. навч. заклад «Ун-т менеджменту освіти». Київ, 2008.
Кремень В.Г. Категорії «Простір» і «середовище»: особливості модельного подання та освітнього застосування. Теорія і практика управління соціальними системами. 2013. No. 2. С. 3–16
Харченко І., Шишенко І. Інформаційно-освітнє середовище закладу вищої освіти як підґрунтя для формування інформаційно-цифрової культури майбутніх фахівців. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2021. № 13(45). С. 78–84
Mehed, D. B., Mehed, O. B., Saltykov, O. M. (2012). Vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v orhanizatsii kontroliu i koryhuvannia navchalnykh dosiahnen studentiv [The use of information and communication technologies in the organization of monitoring and adjusting the educational achievements of students]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova. Is. 33, 91–95. [in Ukrainian].
Kalinina, L. M. (2000). Modeli upravlinskoi diialnosti kerivnyka shkoly [Models of managerial activity of the head of the school]. Pedahohichni innovatsii: idei, realii, perspektyvy: Zb. nauk. pr. Kyiv: Lohos. 35–42. [in Ukrainian].
Tretyak, O. P., Mehed, O. B., Tyupina, N. V. (2015). Orhanizatsiia samostiinoi roboty studentiv za dopomohoiu khmarnoi tekhnolohii zberezhennia informatsii (khmara Google). [Organization of students' independent work using cloud information storage technology (Google cloud)]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. Kyiv-Vinnytsia. No. 43. 14–16. [in Ukrainian].
Kalinina, L. M. (2008). [The system of information provision of management of a general educational institution: Autoref. thesis for obtaining sciences. degree of doctor of pedagogy Sciences: specialist 13.00.06 "Theory and methodology of education management". Govt. higher education institution "University of Management of Education". Kyiv. [in Ukrainian].
Kremen, V. G. (2013). Katehorii «Prostir» i «seredovyshche»: osoblyvosti modelnoho podannia ta osvitnoho zastosuvannia ["Space" and "environment" categories: peculiarities of model presentation and educational application] Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. No. 2. 3–16. [in Ukrainian].
Kharchenko, I., Shyshenko, I. (2021). Informatsiino-osvitnie seredovyshche zakladu vyshchoi osvity yak pidgruntia dlia formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kultury maibutnikh fakhivtsiv [The information and educational environment of a higher education institution as a foundation for the formation of the information and digital culture of future specialists]. Liudynoznavchi studii. Seriia «Pedahohika». No. 13(45), 78–84. [in Ukrainian].