PERSPECTIVES AND MAIN PROBLEMS OF E-COMMERCE IN UKRAINE

  • Serhii Illiashenko Sumy State University
  • Tetiana Ivanova Sumy State University
Keywords: online shopping, e-commerce, sales, website

Abstract

The article presents the results of a comparative analysis of the main methods of promotion and marketing on the Internet based on international experience, the recommendations of their effective use. This work analyzes the specifics of goods and services which are sold and that it is advisable to sell the Internet, and especially the development of e-commerce both in Ukraine and abroad. There were depicted the advantages of creating online stores, their shortcomings and their disadvantages and ways of elimination of the functioning of the existing problems. There were disclosed features of use Internet commerce in the markets B2C and B2B, including on international markets. This paper systematized perspectives and problems of e-commerce in Ukraine, developed recommendations to address identified problems. It shows the usefulness of e-commerce in large enterprises to improve the efficiency of their operation, which promote of industrial goods.

References

Апопій, В. В. Інтернет-торгівля: проблеми і перспективи розвитку [Текст] / В. В. Апопій // Регіональна економіка. – 2003. – № 1. – С. 25.

Кравець, В. М. Інтернет-комерція в Україні [Текст] / В. М. Кравець // Вісник НБУ. – 2004. – № 3. – С. 9.

Драчов, В. В. Мобільна торгівля як один із перспективних напрямків електронної торгівлі [Текст] / В. В. Драчов // Журнал європейської економіки. – 2005. – Т. 4, червень. – С. 242–255.

Дахно, І. І. Зовнішньоекономічний менеджмент : навч. посіб. [Текст] / І. І. Дахно, Г. В. Бабіч. – К. : Центр навчальної літератури, 2012. – 568 с.

Дубовик, Т. В. Інтернет-торгівля в Україні [Текст] / Т. В. Дубовик // Вісник Київського національного торгівельно-економічного університету. – 2013. – № 1(87). – С. 20–28.

Биржевой лидер. Новости Украины [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.profi-forex.org/novosti-mira/novosti-sng/ukraine/entry1008170344.html.

INUKRNEWS International and Ukrainian News [Electronic resource]. – Mode of access : http://inukrnews.com/allnews/ukraine/8661-ukraincy-potratili-na-internet-bolee-2-mlrd-griven-v-etom-godu.html.

В Украине стали активнее делать покупки в интернете [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://podrobnosti.ua/internet/2014/01/15/953127.html.

Как украинские интернет-пользователи выбирают и покупают товары [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://e-commerce.com.ua/2014/04/.

Исследование рынка электронной коммерции в Украине [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://ain.ua/2013/04/11/120835.

Національний електронний каталог товарів (депозитарій) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.gs1ua.org/uk/services/depos.csp.

20 крупнейших компаний Уанета [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://forbes2.umh.ua/magazine/forbes/1359067-20-krupnejshih-kompanij-uaneta.

Интернет-торговля в Украине [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://proit.com.ua/article/telecom/2013/07/22/180231.html.

Apopiy, V. (2003), “E-commerce: problems and prospects,” Rehionalna ekonomika, 1, 25. (In Ukrainian)

Kravets, V. (2004), “E-Commerce in Ukraine,” Visnyk NBU, 3, 9. (In Ukrainian)

Drachov, V. (2005), “Mobile trading as one of the promising directions of e-commerce,” Zhurnal yevropeiskoi ekonomiky, 4 June, 242–255. (In Ukrainian)

Dahno, I., Babich, G. (2012), External management, Kyiv, Tsentr navchlnoi literatury. (In Ukrainian)

Dubovik, T. (2013), “Internet sales in Ukraine,” Visnyk Kyivskoho natsionalnoho torhivelno-ekonomichnoho universytetu, 1 (87), 20–28. (In Ukrainian)

Klymenko, A. (2013), Market Leader. Ukrainian News, http://www.profi-forex.org/novosti-mira/novosti-sng/ukraine/entry1008170344.html. (In Russian)

Omelchenko, V. (2013), Ukrainians spent on the internet more than 2 billion this year, http://inukrnews.com/allnews/ukraine/8661-ukraincy-potratili-na-internet-bolee-2-mlrd-griven-v-etom-godu.html. (In Russian)

GfK Ukraine (2014), Ukrainians become more active in buying online, http://podrobnosti.ua/internet/2014/01/15/953127.html. (In Russian)

GfK Ukraine (2014), Ukrainian Internet users choose and buy goods, http://e-commerce.com.ua/2014/04/. (In Russian)

Klyuka, A. (2013), E-commerce market research in Ukraine, http://ain.ua/2013/04/11/120835. (In Russian)

National electronic catalogue (Depositary), http://www.gs1ua.org/uk/services/depos.csp.

Sudolsky, R. (2013), The 20 largest companies of Uanet, http://forbes2.umh.ua/magazine/forbes/1359067-20-krupnejshih-kompanij-uaneta. (In Russian)

Nekrasov, V. (2013), Internet-stores in Ukraine, http://proit.com.ua/article/telecom/2013/07/22/180231.html. (In Russian)

Article views: 4
PDF Downloads: 3
Published
2014-09-30
How to Cite
Illiashenko, S., & Ivanova, T. (2014). PERSPECTIVES AND MAIN PROBLEMS OF E-COMMERCE IN UKRAINE. Mechanism of an Economic Regulation, (3 (65), 72-81. Retrieved from http://mer-journal.sumy.ua/index.php/journal/article/view/483
Section
MACROECONOMIC MECHANISMS