МЕХАНІЗМ ФОРМУВАННЯ СТЕЙКХОЛДЕРНО-ОРІЄНТОВАНОЇ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВ ТУРИСТИЧНОЇ ГАЛУЗІ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ТА ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Ключові слова: туристична галузь, стратегія управління, суб’єкти туристичного бізнесу, стейкхолдер, економічна нестабільність

Анотація

У статті викладено теоретичні, методологічні та прикладні засади формування та розвитку стейкхолдерно-орієнтованої стратегії управління підприємств туристичної галузі. Розглянуто методологію їх розвитку на основі комплементарності у межах стратегічного управління. Сформовано положення концепції формування стейкхолдерно-орієнтованої стратегії управління підприємств туристичної галузі та розроблено механізми її імплементації. У статті розкрито особливості функціонування туристичного бізнесу в Україні в умовах війни. Мета дослідження полягає полягають у розробленні теоретичних, методологічних і практичних засад формування стейкхолдерно-орієнтованої стратегії управління підприємствами туристичної галузі, комплексному аналізі та обґрунтуванні імперативів та стейкхолдерно-орієнтованої стратегії управління, формуванні комплексу взаємопов’язаних механізмів практичного впровадження її положень у діяльність підприємств з метою набуття та утримання стратегічних конкурентних переваг та отримання синергетичних та мультиплікативних ефектів. Для дослідження зазначеної проблематики використовувалися різні методологічні підходи, в тому числі системний підхід, методи логічного і порівняльного аналізу, а також теоретичні підходи до управління і моделювання соціальних систем і організаційних структур. Визначено стратегічні орієнтирі відновлення та розвитку туризму у повоєнний час. Проаналізовано проблеми, з якими довелося зіткнутися підприємствам туристичної сфери під час війни. Обґрунтовано теоретико-методичні та практичні рекомендації щодо побудови механізму формування стейкхолдерно-орієнтованої стратегії управління підприємств туристичної галузі, враховуючи мотиви і потреби учасників та стейкхолдерів підприємства туристичної діяльності. Це дозволяє об’єднати та узгодити інтереси як ініціатора партнерських відносин, так і потенційного учасника, та на цій основі сформулювати консолідовані цілі про доцільність стратегічного партнерства для всіх зацікавлених сторін. Теоретико-методичні та практичні рекомендації щодо механізму формування стейкхолдерно-орієнтованої стратегії управління підприємств туристичної галузі можуть знайти застосування у практичній діяльності органів влади на макро- і мезорівнях при розробці варіантів управління взаємодією стейкхолдерів у процесі регулювання прямих інвестицій, програмно-прогнозних і проєктних розробок, стратегій розвитку суб’єктів в галузі туризму.

Посилання

Freeman R. E. (2009) Can Stakeholder Theorists Seize the Moment? The Journal of Corporate Citizenship, no. 36, pp. 21–24.

Hillman A., Keim G. (2001) Stakeholder value, stakeholder management and social issues: What’s the bottom line? Stakeholder Management Journal, no. 22, pp. 125–139.

Bosovska M. V. (2015) Intehratsiyni protsesy v turyzmi: monohrafiya [Integration processes in tourism: monograph]. Kyiv : Kyiv. national trade and economy University, 832 p. (in Ukrainian).

Za pershe pivrichchya 2023 roku do derzhavnoho byudzhetu vid turystychnoyi haluzi nadiyshlo blyzko 898 mln hrn. Interfaks-Ukrayina [In the first half of 2023, the state budget received about UAH 898 million from the tourism industry]. Available at: https://interfax.com.ua/news/economic/929403.html. (accessed November 2, 2023). [in Ukrainian]

Podorozhi 2023: yaki rehiony Ukrayny naybilshe zarobyly na turyzmi tsoho roku? [Travel 2023: which regions of Ukraine earned the most from tourism this year?]. Available at: https://visitukraine.today/uk/blog/2630/podorozi-2023-yaki-regioni-ukraini-naibilse-zarobili-na-turizmi-cyogo-roku. (accessed November 2, 2023). [in Ukrainian]

Terebukh A., Roik O. (2023) Upravlinnya proyektamy v turyzmi: adaptatsiya do novykh vyklykiv v umovakh strimkykh zmin. [Project management in tourism: adaptation to new challenges in conditions of rapid changes]. Ukrainian Economic Journal, no. 2, pp. 82–87. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8273/2023-2-15 [in Ukrainian]

Ugodnikova O. I. (2018) Steykkholderno-oriyentovana model stratehichnoho upravlinnya pidpryyemstvamy haluzi turyzmu ta hotelno-restorannoho hospodarstva. [Stakeholder-oriented model of strategic management of enterprises in the field of tourism and hotel and restaurant industry]. Communal management of cities. Series: Economic Sciences, no. 141, pp. 39–44. [in Ukrainian]

Kholodok V. D. (2023) Upravlinnya turyzmom na rehionalnomu rivni v umovakh viyny ta stratehiyi na maybutnye [Management of tourism at the regional level in conditions of war and strategies for the future]. Taurian Scientific Herald. Series: Economy, no. 16, pp. 206–214. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.16.27 [in Ukrainian]

Freeman R. E. Can Stakeholder Theorists Seize the Moment? The Journal of Corporate Citizenship. 2009. № 36. P. 21–24.

Hillman A., Keim G. Stakeholder value, stakeholder management and social issues: What’s the bottom line? Stakeholder Management Journal. 2001. № 22. Р. 125–139.

Босовська М.В. Інтеграційні процеси в туризмі: монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2015. 832 с.

За перше півріччя 2023 року до державного бюджету від туристичної галузі надійшло близько 898 млн грн. URL: https://interfax.com.ua/news/economic/929403.html

Подорожі 2023: які регіони України найбільше заробили на туризмі цього року? URL: https://visitukraine.today/uk/blog/2630/podorozi-2023-yaki-regioni-ukraini-naibilse-zarobili-na-turizmi-cyogo-roku

Теребух А., Роїк О. Управління проєктами в туризмі: адаптація до нових викликів в умовах стрімких змін. Український економічний часопис. 2023. № (2), С. 82–87. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8273/2023-2-15

Угоднікова О.І. Стейкхолдерно-орієнтована модель стратегічного управління підприємствами галузі туризму та готельно-ресторанного господарства. Комунальне господарство міст. Серія: Економічні науки. 2018. Вип. 141. С. 39–44.

Холодок В.Д. Управління туризмом на регіональному рівні в умовах війни та стратегії на майбутнє. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2023. Випуск 16. С. 206–214. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.16.27

Переглядів статті: 73
Завантажень PDF: 90
Опубліковано
2023-12-26
Як цитувати
Роїк, О., & Михайлишин, В. (2023). МЕХАНІЗМ ФОРМУВАННЯ СТЕЙКХОЛДЕРНО-ОРІЄНТОВАНОЇ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВ ТУРИСТИЧНОЇ ГАЛУЗІ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ТА ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ. Mechanism of an Economic Regulation, (4 (102), 41-46. https://doi.org/10.32782/mer.2023.102.07
Розділ
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВА ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ВИРОБНИЦТВА