СИСТЕМА ІНДИКАТОРІВ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНО-ЕКОЛОГІЧНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ДЛЯ ПРИЙНЯТТЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ ІЗ УРАХУВАННЯМ ПОТРЕБ СТЕЙКХОЛДЕРІВ
Анотація
У сучасних умовах розвитку глобалізаційних процесів будь-які переваги мають важливе значення для кожної компанії в конкурентній боротьбі за споживача. Одна з них – реалізація заходів корпоративної соціально-екологічної відповідальності підприємств та врахування її практики при формуванні стратегії розвитку компанії. У дослідженні розглядається питання прийняття управлінських рішень щодо реалізації корпоративної соціально-екологічної відповідальності на підприємствах під впливом зацікавлених сторін. Ведення господарської діяльності на принципах соціальної та екологічної відповідальності на сьогоднішній день є не тільки слідкуванням сучасним трендам, але й важливою складовою стратегії реагування на нові виклики. Комплекс заходів та проектів, які реалізують підприємства задля охорони довкілля та покращення якості життя населення, зазвичай, є затребуваним, та позитивно впливає на їх імідж. Водночас, не завжди ці дії відповідають реальним потребам зацікавлених сторін. Саме необхідність врахування інтересів стейкхолдерів стала основою ідеї щодо розроблення простої та зрозумілої для користувачів системи показників корпоративної соціально-екологічної відповідальності. Метою дослідження стало формування науково-методичних підходів до визначення індикаторів корпоративної соціально-екологічної відповідальності, які враховують запити його основних груп стейкхолдерів, та формують загальне бачення на шляху до формулювання стратегії розвитку підприємства та прийняття ефективних управлінських рішень при вирішенні соціальних, економічних та екологічних проблем. В результаті дослідження було розроблено комп’ютерну програму CSLinked, яка дозволяє аналізувати показники корпоративної соціальної відповідальності підприємств з урахуванням потреб зацікавлених сторін та забезпечує самооцінку компанії за трьома групами показників – економічним, соціальним та екологічним.
Посилання
Okpara, J. O. & Idowu, S. O. (2013). Corporate Social Responsibility Challenges, Opportunities and Strategies for 21st Century Leaders. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 315 р.
Bowen, H. R. (1953). Social Responsibilities of the Businessman. Harper & Row : N. Y.
Davis, K. (1960). Can business afford to ignore social responsibilities? California Management Review, № 2 (3), Vol. 2, P. 70–76.
Carroll, A. B. (1999). Corporate social responsibility: Evolution of definitional construct. Business and Society, № 38 (3), P. 268–295.
Kornijchuk, L. & Shevchuk, V. (2009). Stalyj rozvytok i globalna misiya Ukrayiny [Sustainable development and global mission of Ukraine]. Ekonomika Ukrayiny. – № 4. – С. 4–13 [in Ukrainian].
Vasilieva, T .A., Lieonov, S. V., Makarenko, I. A. & Sirkovska, N. (2017). Sustainability information disclosure as an instrument of marketing communication with stakeholders: markets, social and economic aspects. Marketing and Management of Innovation, 4, 350-357. http://doi.org/10.21272/mmi.2017.4-31
Sotnyk, I., Shvets, I., Momotiuk, L., & Chortok, Y. (2018). Management of Renewable Energy Innovative Development in Ukrainian Households: Problems of Financial Support. Marketing and Management of Innovations, 4, 150-160. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-14
Chortok, Yu. V. et al. (2019). Financial aspects of stakeholders cross-sector partnership in implementation of communities sustainable development projects. Financial and credit activity: problems of theory and practice, Vol. 3, No 30, 517-525. URL : http://fkd.org.ua/article/view/179927
Bondar, A. V. & Smolennikov, D. O. (2016). Rozroblennja mehanizmu partnerstva vlady, biznesu ta gromady dlja realizacii' ekologo-orijentovanyh proektiv [Development of a mechanism of partnership between government, business and community for the implementation of environmentally friendly projects]. Visnyk of Sumy State University. Economy series, 4, 21–27. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VSU_ekon_2016_4_5 [in Ukrainian].
Сhortok, Yu., Yevdokymova, A. & Serpeninova, Yu. (2019). Formation of the mechanism of corporate social and environmental responsibility of the trading company. Journal of environmental management and tourism, Vol. 9, No. 5, 1011-1018. http://doi.org/10.14505//jemt.9.5(29).13
Сhortok, Yu V., Makarenko, I. O. & Serpeninova, Yu. S. (2017). Prozorist kompanij derzhavnogo sektoru Ukrayin` yak osnova zadovolennya informacijnyh potreb stejkxolderiv v umovax stalogo rozvytku. [Transparency of Ukrainian public sector companies as a basis for meeting the information needs of stakeholders in the context of sustainable development]. Mechanism of Economic Regulation, 4, 156-164 [in Ukrainian].
Smolennikov, D. O. & Buriak, A. V. (2018). Specyfika informacijnyh zapytiv stejkholderiv u finansovomu sektori v umovah stalogo rozvytku [The specifics of information requests of stakeholders in the financial sector in terms of sustainable development]. Mechanism of Economic Regulation, 1, 53-61. http://doi.org/10.21272/mer.2018.79.04 [in Ukrainian].
Hakobyan, N., Khachatryan, A., Vardanyan, N., Chortok, Y., & Starchenko, L. (2019). The implementation of corporate social and environmental responsibility practices into competitive strategy of the company. Marketing and Management of Innovations, 2, 42-51.
Smolennikov, D., & Kostyuchenko, N. (2017). The role of stakeholders in implementing corporate social and environmental responsibility. Business Ethics and Leadership. Vol. 1, No. 1, pp. 55-62. http://doi.org/10.21272/bel.2017.1-07
Suhoterina, M. I. (2015). Mexanizm socialnoyi vidpovidalnosti u strategiyi korporatyvnogo upravlinnya mashynobudivnogo pidpryyemstva: Dysertaciya na zdobuttya naukovogo stupenya kandydata ekonomichnyh nauk. [The mechanism of social responsibility in the strategy of corporate governance of a machine-building enterprise: PhD thesis]. Odessa, 254 p. [in Ukrainian].
Okpara, J. O. & Idowu, S. O. Corporate Social Responsibility Challenges, Opportunities and Strategies for 21st Century Leaders. Springer-Verlag Berlin Heidelberg. 2013. 315 р.
Bowen, H. R. Social Responsibilities of the Businessman. Harper & Row: N. Y. 1953.
Davis, K. Can business afford to ignore social responsibilities? California Management Review. 1960. № 2 (3). Vol. 2. P. 70–76.
Carroll, A. B. Corporate social responsibility: Evolution of definitional construct. Business and Society. 1999. № 38 (3). P. 268–295.
Корнійчук, Л., Шевчук, В. Сталий розвиток і глобальна місія України. Економіка України. 2009. № 4. С. 4–13.
Vasilieva, T. A., Lieonov, S. V., Makarenko, I. A. & Sirkovska, N. Sustainability information disclosure as an instrument of marketing communication with stakeholders: markets, social and economic aspects. Marketing and Management of Innovation. 2017. № 4. P. 350-57. http://doi.org/10.21272/mmi.2017.4-31 (дата звернення 18.05.2020).
Sotnyk, I., Shvets, I., Momotiuk, L., & Chortok, Y. Management of Renewable Energy Innovative Development in Ukrainian Households: Problems of Financial Support. Marketing and Management of Innovations. 2018. № 4. P. 150-160. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-14 (дата звернення 18.05.2020).
Chortok, Yu. V., Yevdokymova, A. V., Zachko, O. B., Yevdokymov, A. V., Miroshnichenko, O. V. Financial aspects of stakeholders cross-sector partnership in implementation of communities sustainable development projects. Financial and credit activity: problems of theory and practice. 2019. Vol. 3. No. 30. P. 517-525. URL : http://fkd.org.ua/article/view/179927 (дата звернення 18.05.2020).
Бондар, А. В., Смоленніков, Д. О. Розроблення механізму партнерства влади, бізнесу та громади для реалізації еколого-орієнтованих проектів. Вісник Сумського державного університету. Серія: Економіка. 2016. № 4. С. 21–27. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/VSU_ekon_2016_4_5 (дата звернення 18.05.2020).
Сhortok, Yu., Yevdokymova, A., Serpeninova, Yu. Formation of the mechanism of corporate social and environmental responsibility of the trading company. Journal of environmental management and tourism. 2019. Vol. 9. No. 5. P. 1011-1018. http://doi.org/10.14505//jemt.9.5(29).13 (дата звернення 18.05.2020).
Чорток, Ю. В., Макаренко, І. О., Серпенінова, Ю. С. Прозорість компаній державного сектору України як основа задоволення інформаційних потреб стейкхолдерів в умовах сталого розвитку. Механізм регулювання економіки. 2017. № 4. 2017. С. 156-164.
Смоленніков, Д. О., Буряк, А. В. Специфіка інформаційних запитів стейкхолдерів у фінансовому секторі в умовах сталого розвитку. Механізм регулювання економіки. 2018. № 1. С. 53-61. http://doi.org/10.21272/mer.2018.79.04 (дата звернення 18.05.2020).
Hakobyan, N., Khachatryan, A., Vardanyan, N., Chortok, Y., & Starchenko, L. The implementation of corporate social and environmental responsibility practices into competitive strategy of the company. Marketing and Management of Innovations. 2019. 2. P. 42-51.
Smolennikov, D., Kostyuchenko, N. The role of stakeholders in implementing corporate social and environmental responsibility. Business Ethics and Leadership. 2017. Vol. 1, No. 1, P. 55-62. http://doi.org/10.21272/bel.2017.1-07 (дата звернення 18.05.2020).
Сухотеріна, М. І. Механізм соціальної відповідальності у стратегії корпоративного управління машинобудівного підприємства: Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук. Одеса : ОНПУ. 2015. 254 с.